ACDBR: Securitatea alimentară – importanță strategică națională

Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) consideră securitatea alimentară o problemă de importanță strategică națională. ACDBR: Securitatea alimentară – importanță strategică națională

În contextul generat de extinderea cazurilor de infectări cu noul coronavirus, ACDBR susține că e nevoie de un set de măsuri pentru protejarea sănătății populației și diminuarea efectelor economice asupra mediului de afaceri.

„Aprovizionarea cu alimente și bunuri de larg consum de strictă necesitate trebuie să reprezinte, împreună cu protejarea sănătății populației, obiectivele principale ale Guvernului”, susține Asociația ACDBR. Potrivit acesteia, sectorul distribuției de bunuri este grav afectat de riscurile economice generate de pandemia de coronavirus, care pot genera risc major de securitate alimentară în România.

În urma consultării membrilor, asociația a publicat lista principalelor riscuri.

1. Risc de aprovizionare în amonte și în aval și, implicit, risc major de securitate alimentară. La jumătatea lunii martie, membrii ACDBR aveau stocuri de marfă pentru maximum 30 de zile, iar stocurile de alimente de strictă necesitate (făină, mălai, ulei, orez etc) sunt aproape epuizate.

2. Risc de neîncasare a creanțelor de la clienți, raportat la o lună normală, de circa 70% din HORECA și de circa 30 – 40% de la micile magazine.

3. Risc de intrare în carantină generat de posibile îmbolnăviri cu Covid 19 ale angajaților și sistarea funcționării firmei pe durată nedeterminată.

4.Risc de trimitere în șomaj și/ sau de concedieri ale angajaților și risc de intrare în insolvență/ faliment din cauza incapacității de plată generate de neîncasarea creanțelor din piață.

În urma acestor riscuri, Asociația ACDBR propune Guvernului și Parlamentului României crearea unor mecanisme guvernamentale care să asigure funcționarea companiilor de distribuție. Pentru companiile care vor intra forțat în carantină din cauza infectării personalului și nu își mai pot derula activitatea economică, plata salariilor și a contribuțiilor angajaților și angajatorilor să fie suportate de la Bugetul de Stat pe perioada inactivității economice generată de efectele carantinei. De asemenea, asociația propune și amânarea plăților TVA și impozit pe profit până la data scadenței lunii imediat următoare ieșirii din carantină, interzicerea popririlor pe conturile companiilor timp de 90 de zile după ieșirea din starea de urgență, suspendarea plății ratelor și dobânzilor pentru credite pe perioada carantinei.

Pentru companiile care se vor afla în dificultate economică cauzată de criza Coronavirus parte dintre soluțiile propuse se traduc prin crearea de către Guvern a unor scheme de împrumut garantate de stat, cu dobândă zero, în vederea stimulării băncilor pentru furnizarea de credite acordate IMM-urilor pentru capital de lucru, precum și refinanțarea sau extinderea perioadelor de scadență pentru împrumuturile curente, deductibilitate integrală pentru donațiile efectuate de contribuabili pentru prevenirea și eradicarea Covid 19.

Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România are în componență 40 de membri, cu o cifră de afaceri însumată de circa 1.35 miliarde euro, o cotă de piață de circa 35% din totalul pieței de distribuție tradițională de bunuri și în jur de 75.000 de clienți care asigură „distribuția tradițională” a bunurilor de larg consum pe teritoriul național în sistemul HORECA și în piața magazinelor de proximitate/ retaileri independenți. Din total piață națională, companiile de distribuție livrează bunuri în mediul rural (44,8% din populația României) aproape 100%, comerțul modern nefiind foarte activ în acest domeniu.

plafonare_adaos_comercial_la_produsele_romanesti
AMRCR: Plafonarea generalizată a adaosurilor, o intervenție mult prea abruptă în politicile comerciale ale retailerilor
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) acuză Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale că nu a consultat retailerii cu...
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...