AMRCR: Plafonarea generalizată a adaosurilor, o intervenție mult prea abruptă în politicile comerciale ale retailerilor
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) acuză Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale că nu a consultat retailerii cu privire la proiectul de OUG prin care se urmărește plafonarea extinsă a adaosurilor comerciale și subliniază faptul că adoptarea acestei ordonanțe constituie o intervenție mult prea abruptă în politicile comerciale ale agenților economici și o imixtiune total neacceptabilă în modelele de business ale fiecărui actor în parte din sectorul de retail, având ca rezultat o afectare majoră a tuturor mecanismelor economice de formare a prețurilor.
„O astfel de ingerință distorsionează grav întreaga piață a produselor agricole și alimentare, precum și pe cea a îngrășămintelor, furajelor și pesticidelor, trimițând un mesaj negativ către investitorii plătitori corecți si la timp de taxe si impozite la bugetul statului. De asemenea, actul normativ va impacta direct in mod negativ planurile de investiții ale companiilor in economia românească precum si locurile de munca din industriile ce fac obiectul reglementarii, dar si in industriile conexe, atât pe verticala cat si pe orizontala”, explică reprezentanții AMRCR.
Potrivit asociației, investitorii vor interpreta aceste măsuri drept semne clare ale lipsei de transparență și de predictibilitate a politicilor publice si a legislației din România, obligându-i să își regândească planurile de afaceri și să își reorienteze investițiile către alte țări mai prietenoase din punct de vedere al încurajării si securității investițiilor.
„Comportamentul intruziv al statului față de mediul de afaceri privat creează un climat ostil și împiedică funcționarea normală a economiei de piață. În loc să contribuie la dezvoltarea economică și la securitatea alimentară, aceste măsuri riscă să îndepărteze România de principiile economiei de piață și să o apropie de modele economice dintr-o perioadă trecută, de tristă amintire, în care existau mercuriale pentru produsele alimentare. Noi credem că România ar trebui să evolueze spre viitor, pentru consolidarea unei economi de piață funcționale, să îmbrățișăm valorile economice și democratice europene, nu să involuăm către trecutul din perioada comunistă”, adaugă reprezentanții AMRCR.
AMRCR consideră că măsurile propuse pun în pericol stabilitatea economică pe termen mediu și lung și riscă să devină o reală provocare pentru însăși securitatea alimentară a României. Mai mult, acuză autoritățile că nu au comunicat instituțional acest proiect și nici nu a fost nici asumat de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
„În schimb, este promovat pe surse un text de Proiect de OUG care a apărut după consultări purtate de către Ministrul Agriculturii cu procesatorii – alături de organizații din agricultura ecologică și alte categorii de operatori economici de pe lanț, care însă sunt exceptați conform textului de proiect de OUG. Paradoxal, retailerii – care par cel puțin până în acest moment că sunt subiectul acestei Ordonanțe – sunt ignorați, chiar dacă la debutul mandatului său, atunci când au început primele discuții privind plafonarea, ministrul alegea să comunice foarte des cu ei și cărora din câte ne amintim, le exprima mulțumiri în spațiul public”, susține AMRCR.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România susține că este greu de înțeles caracterul de urgență care impune promovarea unor asemenea măsuri legislative prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență, mai ales în contextul în care reprezentanții industriei de retail s-au aflat într-un dialog constant cu reprezentanții autorităților competente din România și în condițiile în care la nivel național și european, de fiecare dată, a fost reiterată nevoia dezvoltării unui set legislativ elaborat în strânsă consultare cu industria de profil.