Noua lege a risipei alimentare va pune lacăt pe magazinele sociale
Noua lege privind reducerea risipei alimentare, care ar urma să fie votată săptămâna viitoare, ar avea ca efect dispariția magazinelor sociale din țară, o sursă de unde sute de familii își puteau procura până acum alimentele, la prețuri mai mici.
Totodată, această nouă propunere legislativă nu impune în niciun fel obligaţii companiilor din industria alimentară în ceea ce priveşte reducerea risipei. Toate măsurile rămân facultative.
Magazinele sociale și alte structuri de economie socială asemănătoare nu au profit. Vânzarea produselor asigură, de multe ori doar parțial, subzistența magazinului. Acest format de magazine se regăsește și funcționează cu succes în țări precum Austria (Soma), Canada (Not-for-profit Grocery Markets), Luxemburg (Croix-Rouge Buttek), Caritas Markt (Elveția). În urmă cu cinci ani, în Europa existau peste 1.000 de magazine sociale.
Conform Eurostat, în România 38,8% din populație este expusă riscului de sărăcie sau excludere socială – al doilea cel mai mare procent din UE - 23,8% din totalul populației reprezintă persoane afectate de privațiuni materiale severe, iar 18,9% dintre angajați sunt expuși riscului de sărăcie.