YouGov Shopper: Discounterii și magazinele online, creștere peste media pieței în primul semestru

Piața FMCG locală a avut o creștere echilibrată în prima jumătate a anului 2025, perioadă ce coincide cu ultimul semestru de dinaintea impactului măsurilor de austeritate în consum. Datele YouGov Shopper arată că aproximativ jumătate din avansul de 11% a fost generat de inflație, iar cealaltă jumătate de o combinație între creșterea volumelor (+3,5%) și fenomenul de „up-trading” prin care consumatorii au optat pentru produse mai scumpe și de o calitate superioară. De asemenea, a fost remarcată o redresare a frecvenței de cumpărare, care scăzuse în anul precedent. YouGov Shopper: Discounterii și magazinele online, creștere peste media pieței în primul semestru. Detalii pe revistaprogresiv.ro

Promoțiile, un motor important, dar în decelerare

Promoțiile continuă să fie un factor esențial în decizia de cumpărare, având o importanță crescută în categorii precum berea, vinul, dulciurile, hrana pentru animale de companie și produsele de curățenie. La polul opus, în categorii precum lactate, ulei, cafea și alimente congelate, promoțiile și-au redus ponderea.

Diana Scăunașu, Managing Director YouGov Shopper România, subliniază: „Fenomenul promoțional se manifestă în continuare în toate canalele de comerț, chiar cu o intensitate mai mare în magazinele online, supermarketuri si în retailul tradițional. Însă trebuie menționat faptul că avansul promoțiilor a încetinit în acest an - după cum arată datele pe primul semestru”.

Brandurile câștigă teren în fața mărcilor private

Un alt trend remarcat este consolidarea poziției brandurilor în detrimentul mărcilor private. Brandurile de producător acoperă în prezent trei sferturi din consumul casnic FMCG, mai arată datele YouGov Shopper România.

"Analiza pe canalele de vânzare arată o polarizare a consumului: în segmentul de produse de marcă din hypermarketuri și supermarketuri, atât produsele premium, cât și cele economice au câștigat în importanță în primul semestru, comparativ cu perioada similară din 2024. În același timp, mărcile proprii au pierdut teren pe ambele niveluri de preț. În discounteri, creșterea a fost condusă de mărcile economice și de mărcile proprii premium", completează Diana Scăunașu.

Comerțul tradițional ajunge sub pragul de 25% cotă de piață

Singurele canale care s-au dezvoltat peste media pieței în primul semestru sunt discounterii și magazinele online. Primul dintre acestea se apropie cu viteză de pragul de 30% cotă de piață, iar la polul opus comerțul tradițional a coborât sub pragul de 25%.

"Intrarea grupului Auchan pe segmentul discounterilor cu ATAC a adus câteva procente în plus la creșterea valorică a acestui canal care continuă să ia din cota de piață a celorlalte formate de retail – în special de la comerțul tradițional, hypermarketuri și supermarketuri", mai precizează directorul YouGov Shopper România.

La rândul lor, hypermarketurile și-au redus ușor cota de piață până la 24,5% în ianuarie-iunie 2025. Aceste formate pierd teren în București & Ilfov, acolo unde discounterii și supermarketurile s-au dovedit a fi performeri de top în ultimul an.

Magazinele online de bunuri de larg consum rămân vedeta comerțului și în 2025, raportând un avans de 25% la semestru pe toți cei trei driveri de creștere: penetrare, frecvență de achiziție și coș mediu de cumpărături.

YouGov Shopper (anterior GfK Consumer Panel până în 2023) monitorizează în România, în mod continuu, un panel de 6000 de gospodării, reprezentativ la nivel național. Compania este parte a YouGov - un grup de cercetare de piață de origine britanică având operațiuni în America, Europa, Orientul Mijlociu, India și Asia-Pacific.

tranzactie business documente research gfk consumer panel rebranding yougov tranzactie firme research. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
CPS GfK își anunță rebrandingul oficial în YouGov
La zece luni de la achiziția sa de către YouGov, liderul pieței de opinie a consumatorilor, Consumer Panel Services (CPS GfK) - liderul consacrat...
cumparaturi de alimente si bunuri de larg consum in primul semestru din 2024
Consumer Panel GfK: Plus de 6,6% al consumului casnic FMCG, dar volume în stagnare în S1
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 7% în primul semestru din 2024 față de anul anterior, însă volumele...
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 14% în 2023 față de anul anterior, iar volumele achiziționate de...
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
Anul trecut, pe fondul unei inflații de două cifre în industria bunurilor de larg consum, gospodăriile din România au avut un comportament de...