Purcari, venituri în creștere în T1, dar profit în scădere
Purcari Wineries PCL, principalul producător de vin din Europa Centrală și de Est, a încheiat primul trimestru din acest an cu venituri în creștere, raportul financiar al companiei indicând un plus de 11% raportat la perioada similară a anului trecut.
„Veniturile grupului au ajuns la 81,6 milioane lei în primele trei luni din acest an, în pofida bazei de comparație ridicate din aceeași perioadă a anului 2023, precum și a unui Paște Ortodox mai târziu. În primele patru luni ale anului 2024, normalizând astfel pentru perioada Paștelui, veniturilor au crescut cu 18% față de perioada similară din 2023. EBITDA a crescut la 23,1 milioane lei în T1’24, cu o marja de 28%”, este explicat în raportul financiar.
În perioada analizată, profitul net înregistrat de grup a scăzut cu 15%, de la 12,7 milioane de lei cât era în primul trimestru din 2023 la 10,8 milioane lei în primele trei luni din acest an. „Am avut un început de an bun și suntem bucuroși să vedem cererea în creștere pentru mărcile noastre, reflectată în câștiguri consistente ale cotei de piață în regiunile noastre cheie. Pe măsură ce presiunile inflaționiste se atenuează și efectele recoltei bogate din 2023 încep să se resimtă, observăm, de asemenea, mai mult spațiu pentru îmbunătățirea marjelor”, a adăugat Victor Bostan, CEO Purcari Wineries.
Pe piața din România, Purcari și Crama Ceptura sunt brandurile care au performat cel mai bine. Totodată, și brandul Domeniile Cuza, lansat la începutul anului trecut, și-a dublat vânzările în România. Cumulat, veniturile înregistrate pe piața locală au înregistrat o creștere de 13% în primul trimestru din acest an față de anul precedent.
Venituri mai mari au fost înregistrate și în Moldova (+7%) datorită rețelelor de comerț modern care au avut o performanță puternică, Cehia și Slovacia (+37%) și Bulgaria (+88%) datorită extinderii echipei comerciale și a colaborării cu partenerii locali. Pe piața din Bulgaria, Purcari s-a concentrat pe produsele și canalele cu profitabilitate înaltă, brandul Purcari având parte de o listare accelerată în locațiile HoReCa de top din întreaga țară.
Vezi și Wines of Romania: Busuioaca de Bohotin și Fetească Neagră, cele mai căutate vinuri în mediul online
În ceea ce privește piața din Asia, veniturile Purcari au crescut cu 29% în primul trimestru din acest an față de anul trecut, datorită investițiilor din 2023 în dezvoltarea notorietății brandului și a prezenței locale. Însă mediul macroeconomic dificil persistă, piața vinului în China fiind în general slabă. Nu în ultimul rând, grupul anticipează discontinuitatea activității Ecosmart Union SA, companie de management al deșeurilor în care Grupul deține o cotă de 65,75%.
„Aceasta vine ca urmare a schimbărilor legislative referitoare la Sistemul de Garanție Returnare care afectează cererea de reciclare pentru ambalajele de sticlă, precum și a efectelor litigiului cu Administrația Fondului pentru Mediu. Ecosmart a reprezentat aproximativ 8% din cifra de afaceri și 4% din EBITDA și venitul net al grupului în 2023”, se arată în raportul financiar.
Purcari Wineries Public Company Limited (cu brandurile: Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar, Domeniile Cuza și Angel’s Estate) este unul dintre cele mai mari grupuri de vinuri și brandy din regiunea Europei Centrale și de Est. Grupul gestionează aproximativ 1560 hectare de podgorii și operează șapte platforme de producție în România, Moldova și Bulgaria.
Purcari Wineries este lider pe segmentul vinurilor premium din România și cel mai mare exportator de vin din Moldova, livrând în peste 40 de țări. Din februarie 2018, grupul este listat la Bursa de Valori București cu simbolul WINE. Grupul este susținut de investitori instituționali de top precum: Horizon Capital, Fiera Capital, Conseq, East Capital și Norges Bank.