Valorile nutriționale ale alimentelor trebuie trecute de azi pe etichete

Operatorii economici din sectorul alimentar sunt obligați, de azi, 13 decembrie, să respecte noi reguli de etichetare a produselor alimentare, în conformitate cu Regulamentul Uniunii Europene nr. 1169/2011. O parte a regulilor din acest ordin au intrat în viguare de la 13 decembrie 2014, însă, de azi, sunt obligatorii și declarațiile nutriționale ale alimentelor.Valorile nutriționale ale alimentelor trebuie trecute de azi pe etichete

Prevederile sunt aplicabile în toate statele Uniunii Europene iar etichetele produselor alimentare trebuie să cuprindă următoarele informații nutriționale:

  • valoarea energetică a produsului;
  • cantitățile de grăsimi, acizi grași saturați, glucide, zaharuri, proteine, sare;
  • cantitățile de acizi grași mononesaturați, acizi grași polinesaturați, polioli, amidon, fibre, vitamine şi minerale prezente în cantităţi semnificative (calciu, fier, fosfor, zinc, magneziu etc.).

„Etichetarea nutrițională reprezintă o metodă importantă de informare a consumatorilor cu privire la compoziția produselor alimentare, care îi ajută să facă  o alegere în deplină cunoștință de cauză. Mențiunea nutrițională reprezintă orice mențiune prin care se declară, se sugerează sau se insinuează faptul că un aliment prezintă caracteristici nutriționale speciale datorită valorii sale energetice și/sau a nutrienților conținuți. Conform Regulamentului (UE) 1169/2011, pentru produsele alimentare preambalate declarația nutrițională este obligatorie de la 13 decembrie 2016. Regulamentul (UE) 1169/2011 arată că informațiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să inducă în eroare consumatorul, astfel:

  • să nu se atribuie efecte sau proprietăți pe care produsul alimentar nu le are;
  • să nu se sugereze că produsul posedă caracteristici speciale;
  • să nu se sugereze (printr-o imagine sau descriere) prezența unui ingredient care, de fapt, a fost inlocuit;
  • să nu se atribuie produsului proprietăți de prevenire, tratament sau vindecare a unei boli umane;

Produsele alimentare care nu prezintă etichetarea nutrițională conform cu prevederile Regulamentului (UE) nr.1169/2011 și care au fost introduse pe piață sau etichetate înainte de 13 decembrie 2016 pot fi comercializate pană la epuizarea stocurilor”, se arată într-un comunicat al Autărității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Acestea sunt informațiile ce trebuie trecute pe etichete și care, cu excepția celor privind valorile nutriționale, au intrat deja în vigoare de acum doi ani:

  • informaţiile nutriţionale – precum aportul caloric, nivelul grăsimilor, conţinutul de sare etc - trebuie să fie plasate pe partea din faţă a ambalajelor;
  • o mai bună lizibilitate a informaţiilor prin introducerea unei mărimi minime a fontului de 3 mm;
  • o prezentare mai clară a alergenilor (ex. soia, nuci, gluten, lactoză, crustacee, etc) pentru alimentele ambalate. Practic, aceasta este asigurată prin folosirea unui font mai mare, a unui font diferit sau a unui fundal diferit în prezentarea lor în lista de ingrediente;
  • menţionarea originii pentru carnea proaspătă de porc, oaie, capră sau pui, dar şi la produse precum miere, fructe, legume şi peşte. Până în prezent era obligatorie indicarea originii numai în cazul cărnii de vită şi mânzat;
  • pentru alimentele procesate din carne trebuie precizată sursa de origine a acesteia şi nu a ţării de producţie;
  • produsele procesate din carne trebuie să menţioneze dacă au conţinut de apă mai mare de 5%;
  • informaţii specifice privind provenienţa grăsimilor prezente în produs (vegetală sau animală);
  • menţionarea nanomaterialelor care nu sunt de origine naturală în lista de ingrediente;
  • o precizare clară a ingredientului substituit în cazul produselor-imitaţie, cum este, spre exemplu, caşcavalul vegetal;
  • precizarea datei durabilităţii minime sau a datei-limită de consum;
  • comunicarea tuturor informaţiilor către consumator şi în canalul de vânzare online.

Varianta integrală a Regulamentului Uniunii Europene nr. 1169/2011 poate fi accesată aici. 

 

 

Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Într-un mediu aflat în continuă schimbare, o strategie de business concentrată în jurul consumatorilor și a comportamentului acestora poate...
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după rezultatele raportate pentru...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului comercial Cocor este o relocare...
Rețeaua Supeco ajunge la 25 de magazine
Rețeaua Supeco ajunge la 25 de magazine
Din 27 august, locuitorii din Bacău își pot face cumpărăturile zilnice în magazinul Supeco, un concept de supermarket cu produse locale și...