Un nou măr al discordiei între retaileri și furnizori: TVA-ul

TVA caseta mai 2015Vestea reducerii TVA la alimente la 9%, primită inițial cu bucurie de către întreaga industrie alimentară la începutul lunii aprilie, a fost umbrită de disputele iscate ulterior între furnizori și retaileri. Producătorii acuză retailerii că au majorat prețurile la raft în mod nejustificat la o parte dintre alimentele listate, pentru a neutraliza ulterior această creștere prin aplicarea reducerii TVA. La rândul lor, retailerii infirmă categoric aceste acuzații și spun că nu și-ar permite să piardă clienți printr-o astfel de politică de preț. Ce spun autoritățile și cum se poate ieși din acest cerc vicios? Un nou măr al discordiei între retaileri și furnizori: TVA-ul

Primele acuze legate de majorări nejustificate de prețuri în retail au venit de la Patronatul din industria de morărit și panificație ROMPAN, fiind menționate scumpiri „peste noapte” la alimente, chiar și de 20-30%. Mai mult, Aurel Popescu, Președintele Rompan, a declarat recent că unele hypermarketuri încearcă să renegocieze taxele de listare cu furnizorii pentru a suplini viitoarele reduceri de preț, ca urmare a aplicării cotei reduse de TVA la alimente. Acuzațiile sunt însă destul de vagi, nefiind menționate nici numele retailerilor în cauză, nici produsele alimentare monitorizate de către patronat.

Surse din industria alimentară vorbesc despre faptul că rețelele mari de magazine vor să obțină de la furnizori discounturi suplimentare la alimentele achiziționate, urmărind astfel să-și acopere pierderea generată de faptul că stocurile cumpărate cu TVA de 24% vor fi vândute cu TVA de 9% începând cu data de 1 iunie.

O altă problemă sesizată de către furnizori este reducerea volumelor de comenzi plasate de retaileri în aprilie, deoarece aceștia vor să-și reducă la minimum stocurile de alimente achiziționate cu TVA de 24%, iar deadline-ul în care trebuie să se încadreze este destul de strâns.

Practici imorale, nu și ilegale

Rompan a anunțat că a sesizat Consiliul Concurenței (CC) în legătură cu majorările artificiale de prețuri la raft observate de patronat în lanțurile mari de magazine pe parcursul lunii aprilie. Reprezentanții autorității de concurență spun însă că sancționarea acestor practici comerciale nu intră în atribuțiile instituției, CC putând amenda retailerii care au crescut prețurile doar în cazul în care aceste scumpiri sunt rezultatul unor înțelegeri între două sau mai multe companii competitoare.

„Dacă vom avea suspiciuni privind posibile încălcări ale legii concurenței (înțelegeri între companii), vom declanșa investigații, iar dacă suspiciunile se confirmă, vom aplica sancțiuni. Vom monitoriza evoluția prețurilor, împreună cu celelalte autorități, dar rugăm și mass-media să urmărească și să semnaleze opiniei publice eventualele creșteri nejustificate ale prețurilor, deoarece practicile incorecte de acest tip, chiar dacă nu sunt ilegale, sunt imorale”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.

O poziție mai fermă a luat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, care a făcut chiar și câteva vizite în hypermarketuri pentru a-și nota prețurile curente afișate la raft. Oficialul a anunțat că va vizita aceleași magazine cu o frecvență săptămânală, pentru a compara prețurile. Însă chiar dacă oficialii guvernamentali sau alte insitituții de stat (precum ANPC) vor sesiza creșterile de prețuri acuzate de producători, aceștia nu au practic pârghiile necesare pentru amendarea retailerilor în cauză.

„Legislația nu prevede acum foarte multe sancțiuni pentru acest tip de practici comerciale, dar putem face modificări folosind toate mijloacele legale. Însă eu cred că cea mai bună sancțiune o poate da consumatorul pentru că noi vom prezenta numele acelor magazine care practică prețuri incorecte, și atunci consumatorul va avea o imagine cât mai clară, iar magazinele vor avea de suferit”, a subliniat ministrul Agriculturii, citat de agenția de presă Agerpres.

Reacțiile marilor retaileri

Reacția retailerilor la acuzațiile furnizorilor a venit prin vocea AMRCR (Asociația Marilor Rețele Comerciale din România), acestea fiind infirmate categoric. Mai mult, membrii AMRCR promit că reducerea TVA se va regăsi în totalitate în prețurile de la raft. „AMRCR consideră că reducerea TVA trebuie să ajungă în buzunarul consumatorului și membrii asociației și-au manifestat disponibilitatea de a transfera această reducere în prețul final al produselor. Prin urmare, acesta va scădea cu cota aferentă redusă”, a declarat Dan Șucu, președintele Asociației.

Potrivit acestuia, măsura Guvernului va avea rezultate pozitive, mult mai mari decât cele estimate de analiștii economici. De cealaltă parte, trebuie menționat că furnizorii nu au nicio pârghie (legală sau contractuală) de fixare a prețului de revânzare a produselor lor în magazine. Conform legii concurenței, atunci când vinzi cuiva o marfă, nu mai poți influența ceea ce se întâmplă cu produsele respective în retail: ce face cumpărătorul cu marfa respectivă, unde o vinde și la ce preț.

Un alt aspect important de menționat este faptul că, de obicei, în contractele de achiziții de mărfuri, marile rețele de magazine pun clauze legate de majorările de preț: furnizorul nu poate majora prețul produselor vândute retailerului decât după o perioadă de preaviz care poate ajunge și la 6 luni, precum și prin justificarea clară a creșterii prețului.

În contextul tuturor acestor discuții în jurul TVA-ului și al politicilor de preț din retailul modern, rămâne fără răspuns o întrebare: când vom avea un monitor oficial al prețurilor funcțional și incontestabil? Proiectul Monitorul prețurilor la alimente a rămas blocat din cauză că membrii Asociației Marilor Rețele Comerciale refuză să colaboreze cu Consiliul Concurenței pentru furnizarea datelor privind prețurile la raft cu o anumită regularitate.

Scenarii pe piață după 1 iunie

Producătorii și-au pus speranțe mari în reducerea TVA-ului, mizând pe o redresare semnificativă a consumului. Ei atrag atenția însă asupra necesității continuării controalelor pentru prinderea și sancționarea firmelor evazioniste. „Pot să vă spun chiar că noi nu am sperat că se va aplica TVA-ul de 9% tuturor categoriilor alimentare, deci este o măsură care ne-a surprins plăcut. Însă reducerea TVA-ului nu este un panaceu, nu va rezolva toate problemele industriei alimentare. Dacă această măsură nu va fi însoțită de intensificarea controalelor în piață pentru reducerea evaziunii fiscale, nu va avea rezultate pe măsura așteptărilor”, a declarat Mihai Vișan, Directorul Executiv al Romalimenta (Federația Patronală Română din Industria Alimentară).

La rândul său, Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) salută reducerea TVA la alimente, însă atrage atenția că retailul tradițional are nevoie de susținere din partea statului pentru a face față concurenței marilor rețele de magazine. „Desigur, în condițiile în care 50% din veniturile unei familii se cheltuiesc pe mâncare, prin scăderea TVA la alimente oamenii își vor putea permite și achiziționarea altor produse. Efectele benefice ale reducerii TVA nu vor fi însă atât de vizibile dacă nu se iau și măsurile protecționiste pe care le cerem noi, așa cum se procedează în toate țările europene care înțeleg să se preocupe atât de producătorii, cât și de comercianții autohtoni. Din păcate, în continuare guvernanții ignoră problemele cu care se confruntă comercianții mici și mijlocii și care se referă la faptul că se tolerează în continuare concurența neloială pe care o fac marile lanțuri de magazine, dar și agresiunea instituțiilor statului care înțeleg să se îndrepte cu precădere asupra acestora”, a declarat Cora Muntean, secretarul executiv al ANCMMR. Ea și-a exprimat și temerea că scăderea TVA va fi însoțită de majorarea altor taxe, astfel încât firmele să plătească din propriile buzunare pentru reducerea TVA.

Dintre toate regiunile țării, cel mai mult ar avea de câștigat de pe urma reducerii TVA la alimente zonele din vestul României, unde în prezent o mare parte dintre consumatori trec granița cu Ungaria în mod regulat pentru cumpărăturile curente ale gospodăriei, prețurile de la vecini fiind mai mici decât la noi.

AMRCR susține propunerea Guvernului privind reducerea prețurilor la alimente
AMRCR susține propunerea Guvernului privind reducerea prețurilor la alimente
Membrii Asociației Marilor Rețele Comerciale din România(AMRCR) își reafirmă disponibilitatea de a lucra împreuna cu Guvernul României pentru...
Toți “actorii” implicați sunt de acord cu reducerea prețului laptelui
Toți “actorii” implicați sunt de acord cu reducerea prețului laptelui
Toate marile rețele comerciale au acceptat să participe la acordul voluntar pentru reducerea prețului laptelui, ca urmare a discuțiilor...