Studiu: 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă un produs astfel încât să corespundă cu așteptările lor privind calitatea

Pentru al cincilea an consecutiv, Hunters, divizia specializată în analizarea trendurilor, parte din compania de cercetare de piață Unlock, a lansat o nouă ediție a celui mai amplu studiu la nivel național, care conturează noile tendințe în stilul de viață al românilor. Studiul „Un nou ÎMPREUNĂ” arată că 2022 se întrevede un an plin de provocări prin multitudinea de elemente din viață care trebuie repuse să funcționeze împreună. Studiu: 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă un produs astfel încât să corespundă cu așteptările lor privind calitatea

Dacă 2021 a fost un an al revoluțiilor și resetărilor individuale, 2022 începe cu o puternică presiune în zona de reconstrucție a relațiilor, cu impact asupra tuturor aspectelor societății – viață personală, familie, consum, muncă, branduri, autorități, sănătate, politică. Criza pandemică a adus cu sine tensiuni și rearanjări pe toate aceste planuri, iar transformările nu s-au încheiat încă. Perioada actuală este marcată de manifestarea unor puternice tensiuni de reconstrucție socială.

Comparativ cu anul precedent, studiul arată că românii învață să facă față anxietăților generate de pandemie în moduri mai constructive, însă au aceleași teme majore de îngrijorare. 44% dintre români sunt îngrijorați de situația financiară, în ușoară scădere față de 2021 (49%) și mulți se așteaptă la o criză economică în anii ce urmează. 41% sunt îngrijorați de educația copiilor și 38% sunt preocupați de sănătatea mentală, cu un procent în plus față de cei preocupați de sănătatea fizică (37%).

„Recuperarea va fi de durată și plină de provocări. Pandemia însă a avut și un efect curativ. A adus la suprafață adevărul gol-goluț despre viața oamenilor și despre societate, în general. De asemenea, pandemia a întărit importanța acceptării celuilalt, importanța inteligenței emoționale, a empatiei și a toleranței. Dacă reușim să folosim lecțiile individuale și să ne reconectăm înțelept, în mod cert vom ajunge la un ÎMPREUNĂ mai puternic și mai echilibrat.” - Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.

Trendurile anului 2022

Studiul analizează 18 trenduri și, în încercarea de a înțelege și explica mai aprofundat schimbările fundamentale prin care trece societatea românească, ediția din 2022 prezintă o nouă clasificare a acestora, pe trei niveluri interdependente: realitate fizică, minte și spirit.

În căutarea autenticității. În contextul pandemiei, când incertitudinea a atins cote fără precedent, s-a resimțit o și mai mare presiune asupra identificării adevărului. Pentru unii, „setea” de autentic înseamnă alegerea unor produse cu rețete curate, surse certificate, procesate cât mai puțin și apropiate de metodele de producție tradiționale. În încercarea de a rămâne autentici cu sine și cu ceilalți, tot mai mulți decid să părăsească locuri, angajatori, relații, mărci pe care nu le simt cu adevărat autentice, generând astfel mișcări economice care vor continua în următorii ani.

Mărci responsabile.Se manifestă ca trend stabil după efervescența creată în etapele inițiale ale crizei pandemice. Consumatorii sunt acum mai critici și au așteptări mai ridicate decât înainte, însă acest lucru reprezintă și o oportunitate pentru mărci de a interacționa în moduri mai relevante cu aceștia.

„În relația cu brandurile, consumatorii devin tot mai critici. De exemplu, 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă și discernământ un produs/ serviciu astfel încât să corespundă cu așteptările lor privind calitatea, transparența și onestitatea mărcii și tot atâția evită să cumpere mărcile care nu își respectă promisiunile, consumatorii și angajații. Crește și presiunea asupra brandurilor și așteptarea ca acestea să producă schimbări pozitive semnificative în societate – deja aproape jumătate dintre români aleg să consume/ să folosească mărcile de produse care se implică în rezolvarea diferitelor probleme sociale”, declară Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock. 

Trend nou: o mai mare preocupare pentru imunitate

Pe perioada pandemiei reflexele de apărare ale oamenilor au fost puternic activate. Amenințarea prin boală, și potențial moarte, i-a făcut pe oamenii de peste tot din lume să realizeze cât de fragili sunt, de fapt și ce uniformă este omenirea atunci când suntem toți reduși la conștientizarea condiției de bază.

Pe viitor, este de așteptat ca românii să schimbe elemente fundamentale în modul de a-și trata corpul și consumul în materie de nutriție, sport, sănătate mentală și financiară.

Obiceiuri sănătoase și atitudinea față de mediu

56% dintre respondenții studiului spun că mănâncă aproape întotdeauna mâncare gătită la mesele principale, iar 47% au grijă să aibă o alimentație diversificată. 45% spun că reciclează aproape mereu și îi încurajează și pe alții să facă același lucru.
În 2022, românii își doresc un stil de viață mai sănătos, vacanțe și socializare cu prietenii. Studiul arată că românii își doresc cel mai mult, anul acesta, să adopte un stil de viață mai sănătos și mai ordonat (31%); să plece în vacanță în străinătate (29%) și să se întâlnească mai des cu prietenii / colegii (26%).

Metodologie: Studiul are la bază observarea continuă a trendurilor, explorarea calitativă a acestora prin focus-grupuri și o cercetare cantitativă prin 1000 de chestionare online aplicate pe un eșantion de oameni cu vârste cuprinse între 18 – 55 ani, reprezentativ la nivel național urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată în perioada noiembrie – decembrie 2021.

 

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Cum a evoluat relația românilor cu brandurile în ultimii 25 de ani
Cum a evoluat relația românilor cu brandurile în ultimii 25 de ani
„Trăim în România și asta ne ocupă tot timpul – o sintagmă care ne-a marcat și pe care o auzim des. De ce? Pentru că suntem complicați,...
Triunghiul retail-FMCG-consumatori, față în față cu provocările policrizei
Triunghiul retail-FMCG-consumatori, față în față cu provocările policrizei
Dacă ne uităm la ultimii ani, locuitorii globului, dar și businessurile, au traversat mai multe crize, fiecare dintre ele cu impact direct în...