Sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA, amânate pentru 1 ianuarie 2025. Utilizarea e-Factura în regim B2C, obligatorie de la 1 iulie 2025

Guvernul României a aprobat actul normativ elaborat de Ministerul Finanțelor prin care se aduc o serie de modificări sistemelor digitale naționale e-Transport, e-TVA, e-Factura. De asemenea, un alt aspect important adoptat este clarificarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024. facturi e factura shutterstock_2028147407

Modificările vin în urma centralizării propunerilor primite ca urmare a consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, respectiv: Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, AmCham România, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, Forumul Investitorilor Străini.

„Noul cadru pus pe tapet, împreună cu modificările pe care le aducem urmare a discuțiilor din această săptămână, reiterând deschiderea totală către îmbunătățire a mecanismelor de implementare a RO-eTVA, până la termenele efective de intrare în vigoare a prevederilor din ordonanță, vor aduce îmbunătățiri în ceea ce privește creșterea conformării fiscale și reducerii gap-ului de TVA și vine în sprijinul contribuabililor corecți și onești, cât și a reprezentanților ANAF, în combaterea și reducerea evaziunii fiscale", a subliniat Marcel Boloș, ministrul Finanțelor.

Astfel, Guvernul a aprobat amânarea până la 1 ianuarie 2025 sancțiunile pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată, pentru transportul rutier internațional vizat de legislația e-Transport.

Măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.

În ceea ce privește sistemul e-TVA:

  • se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;
  • se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;
  • se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;
  • notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;
  • revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.

În ceea ce privește sistemul e-Factura, a fost stabilită o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.

Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim

Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?
Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?
Procesul de digitalizare a raportărilor fiscale a intrat, de la 1 ianuarie 2024, într-o nouă etapă, ca urmare a noilor reglementări publicate...
Implicațiile practice ale noilor impozite pentru companii
Implicațiile practice ale noilor impozite pentru companii
Impozitul minim pe cifra de afaceri, impozitul minim global, limitarea facilităților pentru angajați, Ro e-factura, RO e-transport sunt doar...
2024, anul provocărilor fiscale
2024, anul provocărilor fiscale
2024 va fi anul care vine la pachet cu o serie de modificări fiscal-bugetare necesare, susține Guvernul, pentru asigurarea sustenabilității...
Noul impozit pe cifra de afaceri va crește rata efectivă de impozitare la 20%-30%
Noul impozit pe cifra de afaceri va crește rata efectivă de impozitare la 20%-30%
Impactul măsurilor fiscale cuprinse în legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament va fi unul semnificativ, în special pentru...