Românii, cei mai pesimiști europeni în privința perspectivelor economice

Prognozele economice în rândul consumatorilor români au continuat să scadă în trimestrul al doilea. Astfel, cu -22,2 puncte în iunie, indicatorul a scăzut cu 5,6 puncte, comparativ cu luna martie. Acesta este cel mai scăzut nivel, înregistrat din aprilie 2012. Românii privesc perspectivele economice ale propriei țări cu mai mult pesimism decât restul europenilor, arată studiul GfK Climatul de Consum. Românii, cei mai pesimiști europeni în privința perspectivelor economice

Așteptările românilor privind veniturile au înregistrat, de asemenea, o scădere. Cu -0,1 puncte în iunie, indicatorul a scăzut cu 4,2 puncte comparativ cu luna martie, ajungând la cel mai mic nivel înregistrat din iunie 2014.

În schimb, înclinația către cumpărare s-a îmbunătățit ușor. A crescut cu 4 puncte, ajungând la 1,3 puncte în iunie, comparativ cu luna martie. În primul trimestru din 2018, în România, înclinația către cumpărare avea tot o valoare negativă.

La nivelul Uniunii Europene, sentimentul consumatorilor din cele 28 state membre s-a îmbunătățit ușor în trimestrul al doilea din 2018. În iunie, acesta a ajuns la 23,2 puncte, în creștere cu 2,6 puncte față de valoarea din martie. Este cel mai înalt nivel din noiembrie 2017 până în prezent. Înclinația medie către cumpărare în UE a scăzut ușor, deși înclinația către economisire a scăzut şi ea, astfel fiind disponibili mai mulți bani pentru consum.

grafic

Consumatorii au evaluat perspectivele economice. Ca medie, în UE, ele sunt mai puțin încurajatoare decât la începutul anului. Prognoza economică a ajuns la 7,1 puncte în iunie. Aceasta reprezintă un declin evident, comparativ cu cele 15 puncte obținute în martie. Nivelul de încredere în dezvoltarea economică s-a diminuat substanțial, mai ales în Germania, Franța și Belgia. În schimb, consumatorii din Spania și Italia au privit mai favorabil activitatea economiei proprii.

Așteptările privind veniturile s-au menținut, în medie, în UE, ajungând la 16,8 puncte în iunie, cu 0,5 puncte peste valoarea din martie. În Spania, Slovenia și Grecia indicatorul s-a mărit considerabil, comparativ cu primul trimestru. Aici consumatorii și-au cotat şi evoluţia viitoare a salariilor cu mai mult optimism.

grafic2

În comparație cu primul trimestru, înclinația către cumpărare a scăzut ușor, ajungând la 17,6 puncte în iunie. Aceasta înseamnă cu 2,1 puncte mai puțin decât în martie. Dacă indicatorul a scăzut cu două cifre în Bulgaria și Franța, în Slovenia și Spania s-a îmbunătățit.

În ciuda unei ușoare scăderi a înclinației către cumpărare, sentimentul consumatorilor în Europa măsurat de GfK a crescut la 23,2 puncte în al doilea trimestru din 2018, întrucât aici se ia în considerare și calculul înclinației către economisire, aflată tot în scădere.

consumatori preturi scumpiri inflatie
Consumatorii, mai calculați, mai pragmatici, cumpără mai puțin și aleg mărcile private
Deși inflația decelerează, prețurile bunurilor de larg consum au crescut, în medie, cu 19,3% în cel de-al doilea trimestru al anului, iar...
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Circa 150 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 13 iunie, la The Tent by Clubul Diplomatic, la cea de-a 13-a...
Despre cum transformăm banalul în extraordinar, la INSPIRO 2022
Despre cum transformăm banalul în extraordinar, la INSPIRO 2022
Circa 170 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 7 iulie, la Grădina Face Convention Center, la cea de-a 12-a...
STRAUSS România sărbătorește 40 de ani de energie AMIGO
STRAUSS România sărbătorește 40 de ani de energie AMIGO
  #article-content-featured {display: none;} #mp4_box {padding-top:0!important;} În anul 1982, cafeaua Amigo ajunge pentru prima dată în...