România importă 150.000 tone de citrice anual, 60.000 din Turcia
Producătorii turci de citrice, care au demarat recent o campanie de promovare pe piața românească, spun că vor să devină cei mai mari furnizori de profil în România. Ca să ajungă acolo, ar trebui să devanseze Grecia, care deține o cotă de 33% din importurile de citrice pe plan local.
Turcia este pe locul doi în lume la exportul de citrice. Din cele 3,5 milioane de tone produse anual, aceasta exportă 1,6 mil. de tone. Iar din acest volum, aproximativ 60.000 de tone iau calea României în fiecare an. “Vrem să dezvoltăm și mai mult volumele de citrice exportate de țara noastră în România și să ajungem cel mai mare furnizor de astfel de produse pentru români. Din punct de vedere geografic, apropierea țărilor noastre este un avantaj pentru noi. În prezent, România își asigură mai mult de jumătate din importul necesar de citrice din Grecia și Turcia. Din această cantitate, Grecia are o cotă de 33%, iar Turcia o cotă de 24,8%. Aceste date demonstrează că unu din patru produse din categoria citricelor consumate în România provine din Turcia”, a declarat Ali Kavak, Președintele Turkish Citrus Promotion Group, în cadrul unui eveniment de socializare cu retailerii și distribuitorii locali organizat la Hilton Hotel București.
Asociația a prezentat date de piață recente ce estimează importurile pe categoria citricelor la un total de 150.000 de tone anual, în România. Turcia ocupă deja primul loc pe anumite subcategorii, precum lămâi (cu 57% cotă din total importuri) și grapefruit (cu 46,6%). În schimb, în cazul portocalelor, doar 6.000 din cele 100.000 de tone importate de România provin din Turcia, ceea ce plasează această țară pe locul 4 în topul furnizorilor de profil.
“Relațiile economice și comerciale dintre Turcia și România, în ultimii ani, nu au mai înregistrat o dezvoltare deosebită, constatăm că s-au plafonat în jurul cifrei de 5-6 miliarde de dolari. La fel este situația și în privința fructelor și legumelor proaspete, inclusiv a citricelor. Dorința noastră este de a dezvolta comerțul dintre cele două țări, care au rădăcini adânci pe linia colaborării”, a mai spus Ali Kavak.





