Romalimenta: Plafonarea prețului produselor alimentare ar putea duce la o criză alimentară

Federaţia Romalimenta consideră că o eventuală plafonare a preţului alimentelor va genera, pe lângă o aparentă şi trecătoare calmare a preţurilor, o cascadă de efecte negative persistente pe intregul lanţ agroalimentar. Economia traversează o criză prelungită, nu doar naţională, ci europeană şi chiar globală, inclusiv inflaţie alimentară, iar remediile trebuie atent cumpănite. Romalimenta: Plafonarea prețului produselor alimentare ar putea duce la o criză alimentară

Membrii federației susțin că producătorii alimentari din România au nevoie de stabilitate, predictibilitate și de sprijin constant din partea decidenților pentru a-și putea continua activitatea în această situație dificilă, iar impunerea unei plafonări artificiale nu va face decât să pună în pericol capacitatea lor de a-și continua activitatea. Prin adoptarea unei astfel de măsuri, apare riscul unei crize alimentare majore, pentru că industria nu va putea suporta pierderile, multe companii își vor înceta activitatea, iar aprovizionarea alimentară a populației va fi afectată direct şi imediat.

Care sunt argumentele Romalimenta împotriva plafonării?

1. Industria va fi grav afectată prin plafonarea preţurilor
Industria noastră va fi grav afectată pe termen lung, prin prisma faptului că preţul nu mai reflectă costul de producție in toate componentele sale, adică vom lucra in pierdere.
Măsurile  necesare protejării sectoarelor vulnerabile (din cadrul populaţiei şi al economiei), trebuie decise numai prin consultarea producătorilor, in caz contrar efectele negative vor depăşi substanţial beneficiile, cei mai mulți operatori economici neputând suporta pierderile și fiind obligați să-şi închidă afacerile și implicit să sisteze livrările de alimente, deficitul crescând şi mai mult.
Plafonarea va duce la pierderi financiare substanțiale pentru producătorii agroalimentari, care se vor răsfrânge inclusiv asupra salariaţilor, prin pierderea locurilor de muncă, datorită imposibilităţii companiilor de a-și mai plăti angajații, cu efecte sociale greu de cuantificat.

2. Autoritățile dețin mecanismele necesare pentru a verifica piața şi eventualele tendinţe speculatorii
Autoritățile au la dispozițiile pârghiile necesare, de exemplu prin Monitorul Prețurilor, al Consiliului Concurenței, acesta din urmă putând sancționa operatorii economici care urmăresc să profite nejustificat si abuziv.
In concluzie, solicităm factorilor decizionali să înteleagă importanța sectorului alimentar și măsurile speciale necesare pentru menținerea funcționării lanțului alimentar în toate aspectele sale și să nu pună bariere în calea productiei și aprovizionării consumatorilor cu produse vitale, în acest context deosebit.

”Rezumând, adoptarea plafonării va avea ca efect imediat periclitarea aprovizionării populației cu produse, previzionându-se o criză alimentară accentuată, lipsurile de pe piață stimulȃnd specula şi economia subterană. Mii de locuri de muncă vor fi puse în pericol, companiile fiind nevoite să adopte măsuri de eficientizare a costurilor. Astfel, vor crește cheltuielile statului cu șomajul. nu în ultimul rând, industria alimentară  contribuie semnificativ la economia națională, atât de încercată în aceste momente, şi trebuie susținută de factorii decizionali, fiind esențială ţării şi având nevoie de măsuri de sprijinire”, se arată în comunicatul transmis de federație.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Google: Adoptarea AI-ului ar putea aduce o creștere cu 5% a PIB-ul României în următorii 10 ani
Google: Adoptarea AI-ului ar putea aduce o creștere cu 5% a PIB-ul României în următorii 10 ani
Dacă România adoptă pe plan extins inteligența artificială generativă, PIB-ul ar putea crește cu 14-16 miliarde de euro în următorii zece...
Retailerii fac front comun în fața deciziei de plafonare a adaosului comercial pentru produsele românești
Retailerii fac front comun în fața deciziei de plafonare a adaosului comercial pentru produsele românești
Jucătorii din piața locală de retail fac front comun în fața deciziei de plafonare a adaosului comercial la toate produsele românești și cer...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
Plafonarea adaosurilor comerciale, menținută până la începutul lunii aprilie
Plafonarea adaosurilor comerciale, menținută până la începutul lunii aprilie
Guvernul a aprobat modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter...
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Deși se estimează că inflația globală va fi mai mică în 2024, aceasta va rămâne peste un nivel de confort în majoritatea economiilor...