Piața ciocolatei din România ar putea depăși pragul de 5 miliarde de lei

Pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor consumul de ciocolată a cunoscut o creștere importantă astfel încât piața de profil ar putea atinge anul acesta valoarea de 5 miliarde de lei (aproximativ un miliard de euro), arată datele KeysFin. Piața ciocolatei din România ar putea depăși pragul de 5 miliarde de lei

Afacerile din piața ciocolatei au atins în 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluția din 2017 indică un avans de peste 20%.

Potrivit studiului KeysFin, care a analizat evoluția pieței din 2012 până în prezent, principalul indicator care susține dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieței. Astfel, dacă în 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei, în 2017 se estimează că acesta a fost de 306,1 milioane lei, la un număr de 758 de firme.

„Piața ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind în prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifră de afaceri relativ constantă în acest interval, profitul firmelor să crească de peste două ori. Firmele și-au diminuat creanțele cu peste 300 mil.lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 mil.lei la 675,3 milioane de lei în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 mil. la 79,7 mil. lei”, afirmă analiștii KeysFin.

Potrivit Eurostat, un român mănâncă în medie pe an 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date din piață arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. „Raportat la țările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Spre comparație, elvețienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 kg”, au explicat analiștii.

Potrivit KeysFin, principalul jucător din piața românească, pe segmentul de producție, este Nestle, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmată de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller și Prietenii (19,1 mil.lei) și Marco Polo (18 mil.lei).

Pe segmenul de distribuție, SECA Distribution SA conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 mil.lei în 2016, urmată de Ferrero România SRL (398 mil.lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 mil.lei), Wrigley România (133,7 mil. lei) și Almira Trade SRL (130,3 mil.lei).

Pe ansamblu, cele mai multe companii din piața de ciocolată activează în București (127), acolo unde, de altfel, și consumul este cel mai mare din țară. Urmează județul Ilfov, cu 54 de companii și afaceri de 540 mil.lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 mil.lei, Argeș (22 firme/396,8 mil.lei), Timiș (19/150,8 mil.lei), Brașov (13/90,4 mil.lei) și Buzău (10/87,5 mil.lei). La polul opus se află județele Alba, Hunedoara și Călărași.

Preferințele românilor în materie de ciocolată. Datele Institutului Național de Statistică (INS) arată că un român a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei. Cel mai mare consum a fost realizat de salariați, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic de șomeri — 106 grame. În ceea ce privește consumul de dulceață, gem, compot, jeleuri, datele INS arată că o persoană a consumat, în medie, 20 de grame lunar.

Datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre români, restul de aproximativ 30% fiind împărțiți între ciocolata simplă și cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata albă reprezintă numai 7,4% din totalul vânzărilor.

Statisticile mai relevă faptul că pe piața românească există, în prezent, peste 90 de branduri de ciocolată, pe toate cele trei segmente de preț - premium, mediu şi economic.

Industria dulciurilor, investiții de 88 mil. euro în publicitate în primul trimestru. Milka și Kinder, lideri
Industria dulciurilor, investiții de 88 mil. euro în publicitate în primul trimestru. Milka și Kinder, lideri
Industria dulciurilor a investit în primele trei luni ale acestui an aproximativ 88 mil. de euro în campanii publicitare (cheltuieli calculate pe...
Piața vinului din România, nivel record în 2021
Piața vinului din România, nivel record în 2021
Cifra de afaceri a producătorilor de vin din România a crescut în 2021 cu peste 20% față de 2020, fiind atins cel mai ridicat nivel din istorie,...
Praline versus tablete, o competiție în care inovația are ultimul cuvânt
Praline versus tablete, o competiție în care inovația are ultimul cuvânt
După un 2020 dificil, în care interacțiunea dintre branduri și cumpărători nu a mai fost atât de intensă în magazine, categoria de...
Vânzările de ciocolată Leonidas au crescut cu peste 20%
Vânzările de ciocolată Leonidas au crescut cu peste 20%
Vânzările de ciocolată premium, atât pentru consum propriu, cât și pentru cadouri, au crescut, la nivel național, cu 23% în plin an...