Piața berii din România s-a întors în 2022 la volumele înregistrate cu șase ani în urmă
Volumul pieței berii din România a înregistrat o scădere de 5% în 2022 comparativ cu anul anterior, însemnând 15,8 milioane hl, nivel similar cu cel din perioada 2015-2016, arată datele Asociației Berarii României.
”Producătorii de bere traversează o perioadă extrem de volatilă. 2022 a fost un an plin de provocări venite din contextul economic dificil – cu inflație record, creșteri semnificative ale costurilor pentru energie și combustibili, materii prime și ambalaje, creșterea taxelor – dar și din consecințele războiului din Ucraina. Pentru acest an tendințe precum premiumizarea și consumul de bere fără alcool vor continua. Ne așteptăm la un scenariu optimist începând cu a doua jumătate a acestui an și credem că 2023 va fi un an mai bun decât 2022”, a spus Dan Robinson, Președinte Asociația Berarii României.
Potrivit informațiilor Asociației, berea fără alcool a înregistrat cea mai mare creștere, depășind 5% cotă de piață. Berea lager a continuat să domine preferințele românilor și în 2022, cu o pondere de 93,4%, în ușoară scădere față de anul anterior. Cele mai mici segmente – specialitățile, reprezentate de berea neagră, pasteurizată, albă, ale, roșie, dețin 1% din piață, iar mixurile de bere și berile aromatizate cu alcool și-au adjudecat 0,5% din piață.
Structura în funcție de ambalaj a pieței berii în 2022 a reluat tendințele de dinainte de pandemie. Vedetele incontestabile ale anului 2022 au fost sticla și butoiul, cu ponderi în creștere de aproape 3 puncte procentuale. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu aproape 3 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj este: sticlă – 33,3%, doză – 24,8%, butoi – 3,2%, PET – 38,7%.
Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului trecut importurile au cunoscut o ușoară creștere de 0,3 milioane hl, atingând un total de 0,72 milioane hl.
Exporturile au crescut și ele ușor, cu 0,3 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,52 milioane hl.
Pe de altă parte, 2022 este primul an când numărul producătorilor de bere a scăzut pe fondul crizei economice la 90, față de 93 în 2021.
Membrii actuali ai Asociației Berarii României sunt Bergenbier SA, HEINEKEN România, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăriile Clinica de Bere și Scorio, respectiv Soufflet Malt România și Asociația Producătorilor de Hamei din România.