Pandemia modifică percepția asupra riscurilor, reduce veniturile și schimbă comportamentul de consum

Pe fondul reducerii veniturilor sau schimbării situației ocupaționale, pandemia de Covid-19 a produs modificări în percepția românilor asupra riscurilor și în comportamentul de consum, arată datele celui mai recent Barometru al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) făcut la solicitarea Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Pandemia modifică percepția asupra riscurilor, reduce veniturile și schimbă comportamentul de consum

Datele Barometrului arată că 63% dintre românii de peste 18 ani au declarat că au venituri similare celor dinaintea decretării stării de urgență, în timp ce 28% dintre ei au acum venituri mai mici. În categoria de vârstă 18-50 ani, proporția românilor ale căror venituri au rămas la fel este de 49%, în timp ce ponderea românilor cu venituri în scădere se situează la 38%.

În aceste condiții, cei mai mulți români declară că își vor tempera cheltuielile și vor amâna achizițiile în următoarea perioadă. 60% dintre cei de peste 18 ani afirmă că nu vor mai cumpăra electrocasnice, 57% spun că renunță la ideea de a mai cumpăra o mașină, iar 54% nu vor mai merge în vacanțe în străinătate anul acesta.

În același timp, conform studiului, 31% dintre români sunt acum mai interesați de asigurarea locuinței, 28% sunt mai interesați de produsele de asigurare voluntare de sănătate, iar 20% au o deschidere mai mare față de soluții de protecție financiară care acoperă șomajul.

Din punctul de vedere al stabilității financiare, peste jumătate dintre românii de peste 18 ani (55%) declară că au economii pentru a se descurca în următoarea perioadă (față de 63% dintre cei aflați în intervalul 18-50 ani). O proporție mai redusă, de 31%, consideră chiar că vor economisi, date fiind cheltuielile mai mici sau amânate.

Printre instrumentele financiare de economisire preferate de români (18-50 ani) care au fost cel mai des menționate se numără depozitul bancar, cumpărarea de valută și încheierea unei polițe de asigurare de viață cu componentă de economisire.

Metodologie:
Studiul a fost realizat de către IRES în luna mai, la solicitarea UNSAR, pe un eșantion de bază de 1.309 persoane cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani și un eșantion de screening de  2.555 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cu o eroare maximă tolerată de ±2,7% pentru eșantionul de bază și de ±2% pentru eșantionul de screening.

Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice continuă să fie preferatele românilor pentru cumpărături, 90% dintre români obișnuind să își facă cumpărăturile din...
Șapte din zece români cred că 2024 va fi un an mai greu decât 2023
Șapte din zece români cred că 2024 va fi un an mai greu decât 2023
Doar trei din zece români sunt optimiști și cred că îi așteaptă o viață mai bună în acest an, arată datele celui mai nou studiu realizat...
Românii, mai cumpătați de Crăciun. Bugetul, redus cu 12%
Românii, mai cumpătați de Crăciun. Bugetul, redus cu 12%
Bugetul alocat de români pentru sărbătorile de Crăciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut, arată un studiu...
Presiunea financiară redefinește clusterele de cumpărători
Presiunea financiară redefinește clusterele de cumpărători
Mai mult de jumătate dintre gospodăriile din România se confruntă cu o situație financiară dificilă ca rezultat al inflației continue. Prin...