Efectele pandemiei asupra obiceiurilor de consum
După nouă luni de la momentul în care în România au fost luate primele măsuri restrictive în contextul pandemiei, se conturează tot mai clar noi obiceiuri de consum care pot fi păstrate pe termen lung.
Un studiu realizat de Foodwise Marketing, parte din grupul de comunicare Hello, arată că românii gătesc mult mai des acasă, apelează cu mai multă încredere la livrările la domiciliu și, nu în ultimul rând, aleg tot mai des produse locale.
Cercetarea de piață arată că pandemia i-a determinat pe respondenți să acorde o mai mare atenție provenienței ingredientelor sau tipurilor de mâncare pe care le consumă și să sprijine componenta românească. Astfel, 35% aleg produsele românești, 22% caută proveniența locală, de proximitate, în timp ce pentru 43% decizia încă nu este influențată de acești factori.
De altfel, micii producători se află și printre cei pentru care pandemia a venit cu un val de creștere din moment ce o treime dintre respondenți susțin că au început să le achiziționeze mai des produsele pe parcursul acestui an. Și produsele marcă proprie din supermarketuri atrag mai mulți clienți și ajung la 31% dintre preferințe, în timp ce mărcile populare sunt cumpărate mai des de 28% dintre români, iar produsele premium sunt în topul preferințelor pentru aproape 8% dintre participanții la studiu.
Apoi, 80% dintre respondenți declară că gătesc acasă zilnic sau la două-trei zile, în timp ce 61% apelează la serviciile de livrare cel puțin lunar și aproape un sfert trece din nou la strânsul proviziilor de alimente conservate.
„Unul dintre lucrurile pe care le observăm în studiu, și care confirmă tendințele pe care le resimțim, este o mai mare deschidere a românilor față de gătitul acasă – cu ingredientele alese de ei, cu proveniență trasabilă, în condiții de siguranță și un plus de control pentru alimentația zilnică”, declară Marilena Istratescu, Managing Partner Hello Group/Foodwise Marketing.
Odată cu restricțiile ce încurajează statul mai mult acasă, crește și deschiderea față de serviciile de livrare – peste jumătate dintre români comandă alimente și băuturi săptămânal, bilunar sau lunar, iar aproape 8% aleg livrarea mai frecvent, de două-trei ori pe săptămână.
Supermarketurile rămân destinația preferată pentru achiziția alimentelor și ingredientelor necesare consumului, cu aproape 70% dintre opțiuni, urmate de hypermarketuri, cu 57%, și de magazinele de cartier, cu 42%. În același timp, mediul online ajunge la aproape 16% din preferințe potrivit studiului Foodwise Marketing.
În privința cumpărăturilor din magazin, șase din 10 respondenți au declarat că aleg produsele cu care sunt familiarizați, iar aproape un sfert vânează prețurile avantajoase.
Dacă pentru 30% dintre români alimentația nu a suferit modificări, iar aproape un sfert dintre respondenți confirmă un meniu zilnic echilibrat, mai bine de 25% dintre respondenți spun că au fost afectați de restricții și au început să mănânce compulsiv.
Pe de altă parte, respondenții sunt atenți la sănătate și, pentru a-și crește imunitatea, adaugă, în proporție de peste 40%, vitamine în meniul zilnic, iar 16% optează pentru suplimentele alimentare. Aproape 14% au decis să consume alimente cu un nivel minim de procesare, în timp ce 27% nu schimbă nimic din modul obișnuit de alimentație.
Studiul Foodwise Marketing despre obiceiurile de consum ale românilor în timpul pandemiei a fost realizat în perioada 17-23 noiembrie pe un eșantion reprezentativ național CAWI de 1.683 respondenți. Repartizarea în funcție de gen a acestora este de 56,4% feminin și 43,6% masculin. Două treimi dintre respondenți au studii superioare, 68% lucrează în sectorul privat, 30% sunt angajați în structurile publice, iar 2% în aria non-profit.



