Decizii alimentare motivaționale: 55% dintre români ar renunța la zahăr

Primăvara, o perioadă asociată prin definiție cu tendința crescută de reînnoire și regenerare, aduce extra motivație pentru a lua decizii constructive și a implementa unele transformări ale stilului de viață, care să aducă oamenii mai aproape de obiectivele setate, în special în materie de dietă, mișcare, odihnă, relații sau profesie. Rezultatele celui mai recent studiu realizat de Asociația CIPRA - Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză – cu ajutorul Reveal Marketing Research analizează în detaliu unul dintre aceste aspecte, și anume percepția românilor asupra calității alimentației lor și schimbările pe care sunt dispuși să le facă, în general, pentru a o îmbunătăți. ecizii alimentare motivaționale: 55% dintre români ar renunța la zahăr. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Astfel, 39% dintre respondenți (în creștere comparativ cu studiul anterior) consideră că au o calitate bună a alimentației,  53% o evaluează ca fiind medie, iar 7% declară că au o alimentație de calitate slabă. Totodată, 47% dintre respondenți sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de greutatea lor actuală, iar 25% nemulțumiți sau foarte nemulțumiți. 74% dintre respondenți nu au ținut dietă în ultimele 6 luni de la momentul completării chestionarului, iar dintre cei 26% care au ținut o dietă, doar 12% au făcut-o la recomandarea unui specialist. 14% au folosit metoda fasting, majoritatea (36%) pentru o perioadă cuprinsă între 1-3 săptămâni, bărbații reușind într-un procent mai ridicat să folosească metoda pentru o perioadă îndelungată.

54% dintre români sunt de părere că au un meniu echilibrat, consumând din toate grupele alimentare. Legumele, fructele și produsele de panificație rămân în continuare pe primele locuri în topul alimentelor consumate de respondenți zilnic sau aproape zilnic, cu câte 78% din voturi, urmate de: carne și pește (73%), lactate (68%), ouă (63%), dulciuri (63%). Pe de altă parte, 20% dintre respondenți consumă frecvent produse vegane, 15% produse speciale (fără gluten, lactoză, zahăr etc), iar 14% mâncare de tip fast-food (burgeri, pizza).

Zahărul, produsele de panificație și carnea se află în top 3 alimente percepute ca fiind nocive de către respondenți, iar motivul principal pentru care ar renunța la acestea este sănătatea, într-o măsură mult mai mică fiind motivați de principiile personale, precum grija față de planetă sau animale, sau de motivele financiare.

Astfel, respondenții ar lua în calcul să renunțe la: zăhăr - 55%, produse de panificație - 43%, carne - 28%, pește - 25%, produse lactate - 23% și produse de origine animală - 23%.

Pentru a-și îmbunătăți alimentația, cei mai mulți respondenți (50%, comparativ cu 36% în cadrul studiului anterior) consideră că i-ar ajuta să își permită să cumpere tot ce își doresc. 41% simt nevoia să găsească mai ușor alimente sănătoase, 36% și-ar dori să aibă un plan alimentar detaliat pentru întreaga săptămână, 31% ar vrea să aibă mai multe cunoștințe despre ce înseamnă să mănânci sănătos, 27% simt lipsa timpului suficient ca să-și gătească singuri, iar 20% consideră că, dacă ar evita mâncarea de timp fast/junk food, alimentația lor s-ar îmbunătăți.

Studiul CIPRA analizează și alte aspecte relevante legate de alimentația la români, precum importanța acordată meselor zilei, consumul zilnic de apă, risipa de alimente, cumpărăturile din impuls și consecințele alimentației nesănătoase, cum sunt problemele cu digestia, irascibilitatea și lipsa de energie.

Realizat de Reveal Marketing Research în luna noiembrie 2024 pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național, format din 1067 de respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, din mediul urban sau rural, cu vârste peste 18 ani.

Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail și Produse de Consum, EY România
Cinci din zece români, îngrijorați de scumpirea alimentelor
Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice....
Șase din zece români preferă să achite cumpărăturile de sărbători cu cardul
Șase din zece români preferă să achite cumpărăturile de sărbători cu cardul
Analizând comportamentul de achiziție în rândul românilor, un studiu realizat în această lună de către Asociația CIPRA - Centrul de...
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Doar 30% dintre femei și 41% dintre bărbați sunt de părere că au o alimentație de calitate bună, iar majoritatea respondenților (58%)...
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă nu este o modă trecătoare, ci este considerată o componentă esențială a unui stil de viață sănătos, care e...