Ce a spus Concurenţa la Conferinţa Progresiv de Monitorul Preţurilor
Consiliul Concurenţei speră că reţelele de magazine vor coopera la realizarea proiectului de monitorizare a preţurilor celor mai importante produse din coşul zilnic, deşi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care reprezintă interesele marilor retaileri, a contestat utilitatea introducerii monitorizării preţurilor bunurilor de larg consum.
”Ne bazăm (pe retaileri – n.r.) și sperăm să își revizuiască poziția de a coopera cu Consiliul Concurenței și cu Guvernul României. În cazul în care își vor menține poziția și nu vor coopera în acest proiect, ne vom descurca cu resursele noastre și ale asociațiilor pentru protecția consumatorilor”, a declarat la Conferinţa Progresiv, Daniela Bădilă, Director în Direcția Bunuri de Consum din cadrul Consiliului Concurenței.
Proiectul de monitorizare a preţurilor, care presupune realizarea unei platforme online cu preţurile la produsele din coşul zilnic de cumpărături din cele mai importante magazine din marile oraşe din România, care să fie actualizate periodic, zilnic sau săptămânal.
”Așa cum o vedem la momentul actual, moment în care proiectul nu este demarat, retailerii vor încărca, cu anumită regularitate, pe care noi o vedem zilnică sau săptămânală prețurile de la raft pentru anumite produse selectate de noi din coșul zilnic, precum laptele, ouăle, carnea, pâinea”, a adăugat Daniela Bădilă.
Modelul grecesc ca inspirație
Monitorul prețurilor are la bază un proiect similar implementat în Grecia şi care funcționează și în Polonia şi Belgia. În Grecia, proiectul a dus la o scădere medie cu 7% a prețurilor la produsele monitorizate, însă pentru România reprezentanții Consiliului Concurenței nu au avansat un procent estimativ al reducerii prețurilor la raft, în urma implementării proiectului.
”Noi credem că acest proiect va avea succes și în România. Considerăm că ar fi un element de deschidere care ar veni în ajutorul consumatorului, pentru a analiza foarte repede unde să meargă să își facă cumpărăturile”, a afirmat Laszlo Gyerko, Consilier de Concurenţă.
Monitorul Prețurilor este o inițiativă a Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Consiliul Concurenţei. Acesta ar urma să ia forma unei platforme online care va afişa preţurile comparative la produsele care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.