Berarii României: Nu vrem tratament preferențial, ci predictibilitate pentru a ne continua investițiile pe plan local

În ultimii 20 de ani membrii Asociației Berarii României au investit pe plan local peste 2,5 miliarde de euro în producție și tehnologii, mai mult de 97% din berea consumată în România fiind din producția autohtonă. În acest context, producătorii solicită existența unui cadru stabil și predictibil pentru dezvoltarea ulterioară, a precizat Mihai Voicu Președinte Berarii României și Director General al Bergenbier S.A.. Berarii României: Nu vrem tratament preferențial, ci predictibilitate pentru a ne continua investițiile pe plan local. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

”Berea este un motor economic, un angajament față de comunitate. Am arătat reziliență în ultimii ani, chiar și în momente grele cum au fost 2022-2023, când inflația a fost ridicată, membrii Asociației au crescut investițiile cu 50%. Cu toții ne dorim să producem și să consumăm mai mult sau să exportăm mai mult. Suntem pregătiți să producem în România circa 20 de milioane de hectolitri de bere, astăzi suntem la 14 milioane. După trei ani de scădere abruptă, un an de liniște anul trecut, anul acesta cred că va urma cumva trendul anilor 2022-2023. Avem nevoie de politici care să încurajeze consumul. Vrem predictibilitate pentru a putea construi planuri pentru investiții. Doar 2024 a adus investiții de 100 de milioane de euro din partea producătorilor de bere”, a punctat Mihai Voicu.

De asemenea, acesta a subliniat importanța unui pachet de taxare care ”să nu împovăreze companiile locale”, ci să încurajeze investițiile și creșterea colectării viitoare la bugetul de stat. ”Cumva există o corelare clară între tot ce înseamnă margini, valoare pusă peste costuri de producție unde acciza contează. Atunci când taxele au crescut mai mult decât era sustenabil din perspectiva puterii de cumpărare încasările la buget au fost mai mici. Mi-aș dori ca lucrurile să fie clare sub aspect fiscal pe un orizont de 3-5 ani. Sunt încă țări cu un nivel de acciză mai mic. În ultimii ani acciza a crescut cu un procent cumulat de 25%”, a mai spus Mihai Voicu.

La rândul său, Robert Uzuna, Vicepreședinte Corporate Affairs Ursus Breweries, a subliniat faptul că marii producători de bere se află ”într-o competiție de alocare a capitalului investițional în cadrul grupurilor din care fac parte”. ”Prin urmare noi ne suprapunem cu alte state cu care suntem în competiție directă. Investitorii se uită la rece la cifre, iar această permanentă oscilație în cadrul de reglementare este dăunătoare”, a adăugat acesta.

Membrii Berarii României, care reprezintă 90% din sectorul berii la nivel local, au dezvoltat relații comerciale cu peste trei mii de furnizori locali, de la agricultori până la producători de ambalaje. De la aceștia, ei achiziționează peste 70% din materiile prime folosite în producție. În prezent, bere se produce în 68 de localități din România, iar unitățile de producție sunt distribuite egal între mediul urban și cel rural.

”În cele două decenii de Berarii României, această piaţă a devenit una extrem de competitivă, unde jucători mari, de dimensiune globală, şi mici antreprenori locali investesc constant în producția de bere. Eforturile lor s-au concentrat și spre proiecte de impact național major, cum este Sistemul de Garanție Returnare. Analizând evoluţia pieţei în paralel cu tabloul măsurilor fiscale, anii în care au existat majorări semnificative de taxare a berii au dus la contracţii ale producţiei. De asemenea, influenţe semnificative asupra pieţei au venit şi din starea economică în ansamblu, unde puterea de cumpărare joacă un rol central”, a declarat Constantin Bratu, Director General Berarii României.

Numărul producătorilor de bere din România a crescut de șapte ori în ultimele două decenii, de la unsprezece companii înregistrate în 2005, la 85 în prezent, arată datele Asociației Berarii României. Nouă din producătorii de bere activi acum 20 de ani produc și în prezent. În același interval, producția de bere a oscilat între un nivel maxim de 20,2 milioane de hectolitri – înregistrat în 2008 – și unul minim, de 14,9 milioane de hectolitri, înregistrat în 2014. În prezent, după anii marcați de pandemia Covid și de creșterile abrupte de acciză, piața rămâne aproape de pragul critic de 15 milioane de hectolitri.

Membrii Berarii României generează aproape 60.000 de locuri de muncă la nivel național. Începând din 2008, Berarii României a fost inclusă în organizația Berarii Europei, fondată în 1958.

Membrii săi actuali sunt cei mai mari producători de bere din România – Ursus Breweries, Bergenbier S.A., HEINEKEN Romania, United Romanian Breweries Bereprod – și microberăriile Berăria Artizanală Sibiu, Clinica de Bere, Scorilo și Zăganu. Împreună, cei opt producători furnizează 90% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Berarii României fac parte Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei din România.

Vascar extinde portofoliul de ready meals și lansează ciorba la pungă. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Vascar extinde portofoliul de ready meals și lansează ciorba la pungă
Vascar, unul dintre principalii jucători din industria alimentară, lansează gama de ciorbe la pungă Moldova în Bucate, care se adresează atât...
Radu Timiș Junior, CEO Cris-Tim Familiy Holding, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Radu Timiș Jr., Cris-Tim: Deschiderea către piața de capital este o decizie strategică
Cris-Tim Family Holding a intrat într-o etapă de transformare a companiei odată cu startul ofertei publice, întreg procesul având o miză foarte...
JTI lansează Ploom AURA în România. Detalii pe revistaprogresiv.ro
JTI lansează Ploom AURA în România
JTI lansează pe piața din România Ploom AURA, cel mai inovator dispozitiv de încălzit tutunul din portofoliul global al grupului, conceput...
Nestlé România raportează o creștere organică de 4,6% în primele nouă luni din acest an. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Nestlé România raportează o creștere organică de 4,6% în primele nouă luni din acest an
Nestlé România anunță o creștere organică de 4,6% în primele nouă luni ale anului, rezultat care consolidează performanța obținută în...