Consiliul Concurenței a aplicat anul trecut amenzi de peste 36 mil. euro

Autoritatea de concurenţă a finalizat anul trecut opt investigaţii privind încălcarea Legii concurenţei, aplicând amenzi în valoare totală de 178,6 milioane lei (36,2 milioane euro), din care 94% reprezintă sancțiuni aplicate pentru înțelegeri de tip cartel. Consiliul Concurenței a aplicat anul trecut amenzi de peste 36 mil. euro

În 2022 au fost declanşate 16 investigaţii privind posibile încălcări ale Legii concurenţei, în domenii precum: piața monetară interbancară (ROBOR), întreținere și reparare a autovehiculelor, servicii de înregistrare a avizelor de înscriere în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliară, produse din tutun încălzit.

Printre cele mai importante amenzi se numără:

  • 130.974.928 lei (aprox. 26,6 milioane euro): 65 de companii și Asociația Concesionarilor Dacia, Renault și Nissan – ACODAREN, pentru că și-au coordonat comportamentul, prin intermediul ACODAREN, stabilind în comun, printre altele, un nivel fix al prețurilor pieselor de schimb și al tarifelor de manoperă utilizate în relația cu anumite societăți de asigurare.
  • Renault Commercial Roumanie SRL și societățile de asigurare implicate au fost sancționate cu amenzi totale de 120,9 milioane lei. Restul sumei până la 130 de milioane lei reprezintă amenzile aplicate reparatorilor auto care au luat parte la înțelegere.
  • 15.120.946 lei (aproximativ 3 milioane euro): trei companii (Generali S.p.A. UK Branch, Generali România, Omniasig) și un broker de asigurări (Aon România), pentru încheierea unui acord pentru împărțirea clienților mari în patru licitații organizate de aceștia (Romatsa, Compania Națională „Aeroporturi București” - CNAB și Romaero).
  • 13.217.023 lei (aprox. 2,7 milioane euro): Volvo România, pentru că s-a înțeles cu distribuitorii din rețeaua sa în privința teritoriului în care aceștia puteau revinde camioanele noi, medii și grele, marca Renault; investigația a fost declanșată ca urmare a unei cereri de clemență.
  • 10.080.926 lei (aprox. 2 milioane euro): Mega Image, pentru furnizarea de informații inexacte privind prețurile unor produse de bază, precum uleiul de floarea-soarelui.
  • 4.886.811 lei (aprox. 990 mii euro) opt companii (Renania Trade SRL, Avanti SRL, Tricomexim SRL, T&T Invest SRL, Mariad Serv SRL, Litind SRL, Dalgeco Confecții Textile SRL, Lingemann Beschaffungssysteme) de pe piața de produse şi echipamente de protecție din domeniul sănătății și securității în muncă care își coordonau comportamentul prin schimburi de informații sensibile din punct de vedere comercial cu scopul de a-și crește marjele de profit. Astfel, companiile și-au împărțit clienții, realizând strategii comune de abordare a acestora, astfel încât să se asigure că nu se vor concura.

La finalul anului trecut, Consiliul Concurenţei avea în derulare 44 de investigaţii privind posibila încălcare a Legii concurenţei, din care cele mai multe (peste o treime) vizează înțelegeri de tip cartel.

În ceea ce privește Monitorul Prețurilor, platforma online prin intermediul căreia consumatorii pot verifica atât prețurile carburanților și ale alimentelor, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze la locațiile fizice ale benzinăriilor, respectiv ale magazinelor, a înregistrat aproximativ 33,6 milioane de căutări, în creștere cu circa 80% comparativ cu anul 2021.

În privința produselor alimentare, cele mai căutate au fost uleiul de floarea soarelui Apus, făina Băneasa, uleiul Spornic, uleiul de floarea soarelui Argus sau uleiul Unisol.

„Anul acesta va fi un alt an dedicat ajutorului de stat, și mă refer atât la evaluarea măsurilor ce implică fonduri europene, cât și la finalizarea cazurilor aflate în analiza Comisiei Europene, cum sunt Tarom, CFR Marfă, Complexul Energetic Hunedoara. Vom finaliza o serie de investigații și ne vom continua eforturile de a supraveghea cu atenție deosebită sectoarele sensibile, cum sunt energia, produsele alimentare, serviciile financiare, iar in cazul în care constatăm încălcări ale legii, vom interveni și le vom sancționa”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.

 

Bodan Chiritoiu, Autoritatea de concurenta, amenzi
Producători de ulei de floarea soarelui, unt și zahăr, sub lupa Concurenței
Consiliul Concurenței a declanșat trei investigații privind posibile înțelegeri de stabilire a prețurilor pe piețele producției de ulei de...
Uleiul, o categorie ultra sensibilă la factorii externi
Uleiul, o categorie ultra sensibilă la factorii externi
Scumpirea accentuată a uleiului alimentar a făcut ca, din vara anului 2020 până acum, raportul dintre branduri și mărci private să fie...
Semne de ingrijorare privind preluarea Profi de catre Mega Image
Mega Image, amendă de 2 milioane euro de la Consiliul Concurenței
Consiliul Concurenței a sancționat Mega Image cu amendă în valoare de 10,08 milioane lei (aproximativ două milioane euro) pentru furnizarea de...
Ce amenzi a dat Consiliul Concurenței anul trecut: “În orice criză apar profitori care urmăresc să facă bani în ape tulburi”
Ce amenzi a dat Consiliul Concurenței anul trecut: “În orice criză apar profitori care urmăresc să facă bani în ape tulburi”
Consiliul Concurenţei a aplicat, anul trecut, amenzi în valoare totală de 407 milioane lei (82,73 milioane euro), valoare care situează anul...