Ce trebuie să știe retailerii care organizează tombole pentru clienți

În viitorul apropiat am putea vedea tot mai puține concursuri cu premii sau loterii publicitare în activitatea promoțională a comercianților, iar cuvântul „tombolă” să dispară din dicționarul acestora, ca urmare a unor măsuri legislative restrictive intrate în vigoare în iunie 2015. Ce trebuie să știe retailerii care organizează tombole pentru clienți

Jocurile de noroc sunt reglementate în România, în principal, de OUG nr. 77/2009 – act normativ care a suferit două modificări principale în ultima perioadă –, respectiv prin OUG nr. 92/2014 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea unor acte normative, care a intrat în vigoare începând cu 13 februarie 2015, și prin Legea nr. 124/2015 privind aprobarea OUG nr. 92/214 care a intrat în vigoare începând cu data de 12 iunie 2015.

Modificările aduse reglementărilor în materia jocurilor de noroc în ultima perioadă au vizat, în primul rând, adaptarea cadrului legislativ pentru jocurile de noroc la distanță, conformarea cu solicitările Comisiei Europene și facilitarea intrării operatorilor străini pe această piață.

Ca o noutate în acest domeniu, schimbările legislative au vizat și comercianții care desfășoară acțiuni publicitare și campanii de marketing, fiind introdusă pentru prima dată în cadrul acestor activități obligativitatea obținerii avizului din partea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN).

Schimbările introduse la 13 februarie 2015

Prima modificare adusă OUG 77/2009 a stârnit un val de nemulțumiri din partea organizatorilor de campanii publicitare și acțiuni promoționale, întrucât obținerea avizului ONJN era necesară pentru toate acțiunile publicitare ale comercianților. Mai precis, OUG 92/2014 a reluat prevederile OUG 77/2009 care făceau referire expresă la situațiile care nu sunt considerate jocuri de noroc.

Printre aceste situații sunt și acțiunile organizate de operatori economici, în condițiile legii, în scopul stimulării vânzărilor și care nu presupun taxă de participare, respectiv niciun fel de cheltuială suplimentară din partea participanților și nici majorarea prețului pe care produsul l-a avut anterior desfășurării acțiunii publicitare. În plus, ca element de noutate, OUG 92/2014 a introdus obligația pentru orice agent economic care desfășoară asemenea acțiuni publicitare de a obține un aviz prealabil de la Comitetul de Supraveghere al ONJN.

Marile lanțuri de magazine au investit aproape 70 mil. euro în publicitate în decembrie
Marile lanțuri de magazine au investit aproape 70 mil. euro în publicitate în decembrie
În decembrie 2023, retailerii generaliști au marcat a treia cea mai semnificativă prezență în materie de vizibilitate publicitară, cu o...
Retailerii alimentari au dominat piața de publicitate în noiembrie
Retailerii alimentari au dominat piața de publicitate în noiembrie
Retailerii alimentari au dominat piața investițiilor în publicitatea la radio, tv și presă scrisă în luna noiembrie, în top regăsindu-se...

Practic, prevederea legislativă impunea obligativitatea obținerii avizului ONJN pentru orice fel de acțiune sau campanie publicitară organizată de operatori economici. În urma numeroaselor reacții negative primite de la comercianți, Legea de aprobare a OUG 92/2014 a abrogat această prevedere începând cu data de 12 iunie 2015.

Ce prevede legislația actuală în legătură cu campaniile publicitare?

Prevederile actuale ale art. 3 (alin. 3) din OUG nr. 77/2009 menționează că „organizarea de către operatorii economici de acțiuni de promovare a bunurilor și serviciilor comercializate, dacă denumirea acțiunii de promovare induce clienților ideea participării la un joc de noroc sau dacă modalitatea efectivă de desfășurare a acesteia contravine prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, este interzisă.”

În același timp, același articol menționează că „în situația în care acțiunea promoțională a unui operator economic implică utilizarea unor denumiri, mijloace sau modalități de atribuire a premiilor specifice jocurilor de noroc, se instituie obligativitatea obținerii avizului ONJN.”

Așadar, orice acțiune care induce ideea de participare la un joc de noroc este interzisă. Spre exemplu, OUG 77/2009 clasifică jocurile de noroc în mai multe categorii, una dintre acestea fiind și tombola, având totodată o structură și o reglementare aparte prevăzută de legislația jocurilor de noroc și nefiind doar o simplă tragere la sorți. Un concurs publicitar care face referire la denumirea „tombolă” ar putea fi considerat interzis.

Pe de altă parte, utilizarea anumitor elemente specifice jocurilor de noroc, cum ar fi acordarea de premii prin mijloace aleatorii, pare a fi permisă în cadrul acțiunilor publicitare, necesitând însă obținerea avizului ONJN.

Potrivit OUG 77/2009, nerespectarea obligației de a obține avizul constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 de lei. Totodată, deși nu există o atribuție expresă în acest sens, nu excludem posibilitatea ca ONJN să solicite încetarea campaniei.

Documentarea relației dintre producător și retailer – o birocrație necesară?
Documentarea relației dintre producător și retailer – o birocrație necesară?
Practicile comerciale dintre producătorii din domeniul agroalimentar și marile lanțuri de retail au fost reglementate, de-a lungul timpului, prin...
Piața deșeurilor de ambalaje, sub impactul ordonanței 125
Piața deșeurilor de ambalaje, sub impactul ordonanței 125
O nouă decizie adoptată săptămâna trecută de Comisia de Mediu din Camera Deputaților, privind OUG 125 (Ordonanța privind îndeplinirea...

Chiar dacă, până în prezent, din informațiile pe care le deținem, ONJN nu a sancționat comercianți pentru nerespectarea acestei obligații, cuantumul amenzii nu este de neglijat, cu atât mai mult cu cât există riscul ca aceasta să fie aplicată per campania/acțiunea publicitară cu privire la care nu s-a obținut un asemenea aviz.

Ce înseamnă joc de noroc, de fapt?

Potrivit OUG nr. 77/2009, prin joc de noroc se înțelege acea activitate care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: se atribuie câștiguri materiale, de regulă bănești, ca urmare a oferirii publice de către organizator a unui potențial câștig și a acceptării ofertei de către participant, cu perceperea unei taxe de participare directe sau disimulate, câștigurile fiind atribuite în baza regulamentului de joc aprobat de ONJN, prin selecția aleatorie a rezultatelor evenimentelor care fac obiectul jocului.

Așadar, din perspectiva atribuirii unor câștiguri, jocurile de noroc se aseamănă cu loteriile publicitare sau cu orice alte concursuri (indiferent dacă sunt organizate la magazin sau online) prin care se atribuie diferite premii. Totuși, principala diferență între acestea este taxa de participare, care se percepe doar în cazul jocurilor de noroc.

Ce acțiuni sau campanii publicitare se notifică la ONJN?

Necesitatea emiterii avizului ONJN se apreciază în funcție de denumire și de mijloace sau modalități de atribuire a premiilor (în mod aleatoriu sau în altă modalitate), dacă oricare dintre acestea sunt specifice jocurilor de noroc.

În baza legislației menționate mai sus și a recomandărilor, respectiv practicii desfășurate până în prezent de către ONJN, considerăm că simpla denumire în regulament a unor cuvinte precum loterie publicitară, tragere la sorți, organizarea de concursuri de orice tip ce implică o tragere la sorți sau orice alte elemente aleatorii (card răzuibil) care implică mecanisme specifice jocurilor de noroc impun, prin urmare, necesitatea obținerii avizului ONJN.

Care este procedura de obținere a avizului ONJN

Cererea de emitere a avizului trebuie însoțită de regulamentul în formă finală al campaniei publicitare. Spre exemplu, în cazul loteriilor publicitare unde legislația prevede obligația redactării în formă autentică a regulamentului, se va depune această formă a regulamentului.

OUG nr. 77/2009 nu prevede niciun termen cu privire la depunerea documentelor, respectiv emiterea avizului. Totuși, proiectul de norme metodologice de aplicarea OUG nr. 77/2009 publicat pe site-ul ONJN prevede ca cererile de emitere a avizelor să fie soluționate în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete, avizul fiind considerat acordat dacă ONJN nu răspunde solicitantului în termenul prevăzut.

Posibile implicații ale noii legislații

Deși legea de aprobare a OUG 92/2014 a răspuns parțial nemulțumirilor organizatorilor de campanii și concursuri prin abrogarea prevederii care impunea necesitatea obținerii avizului ONJN pentru orice acțiune publicitară, din păcate nici legislația actuală nu este de natură să confere suficientă claritate în privința tipurilor de campanii/acțiuni cărora li se aplică și, mai ales, în privința procedurii de urmat în practică la ONJN.

În primul rând, este de așteptat ca anumite denumiri, precum tombolă, să nu mai poată fi folosite în practică de către comercianți, întrucât ONJN poate să refuze emiterea avizului.

De asemenea, faptul că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc solicită regulamentul în forma finală atrage inconveniente majore în organizarea campaniei, întrucât organizatorul acesteia (de regulă, agenția de publicitate cu care colaborează retailerii sau producătorii) poate fi pus în situația de a restructura practic campania astfel încât să satisfacă cerințele ONJN. Mai mult, în cazul loteriilor publicitare pentru regulamentul cărora legislația impune forma autentică, sunt implicate și cheltuieli notariale suplimentare pentru refacerea documentației.

În acest context, se poate spune că actualul climat legislativ privind necesitatea obținerii avizului ONJN îngreunează organizarea campaniilor de tip concursuri sau loterii publicitare și este de așteptat să vedem în viitor o reducere a frecvenței acestora în activitatea promoțională a comercianților.

Articol scris de Silvia Axinescu, Managing Associate la Societatea de avocați Reff & Asociații maxinescu@reff-associates.ro

Producătorul de jocuri pentru copii D-Toys se rebranduiește și vizează extinderea internațională
Producătorul de jocuri pentru copii D-Toys se rebranduiește și vizează extinderea internațională
D-Toys, cel mai mare producător independent din România de jocuri pentru copii, se rebranduiește sub numele ROOVI și vizează pentru anul viitor...
Angajații asiatici vor avea nevoie de acordul scris al primului angajator ca să poată schimba locul de muncă în România
Angajații asiatici vor avea nevoie de acordul scris al primului angajator ca să poată schimba locul de muncă în România
Autoritățile au aprobat o serie de modificări legislative ce vizează drepturile și obligațiile angajaților non-UE. Având în vedere...