Bogdan Zaharia, Data Revolt Agency: Managementul datelor schimbă mediul marketingului digital

Chiar dacă piața de marketing digital a luat avânt în ultimii ani, există anumite industrii care încă nu conștientizează pe deplin puterea canalului online. Lucrurile se vor schimba însă în următoarea perioadă, odată ce companiile se vor adresa cu precădere consumatorilor din generațiile tinere și pe măsură ce managementul datelor își va pune tot mai mult amprenta asupra industriei, punctează Bogdan Zaharia, cofondator Data Revolt Agency. Bogdan Zaharia

Cum vă diferențiați în rândul agențiilor locale și cum a evoluat piața de digital marketing, prin prisma importanței colectării datelor?

Noi avem o abordare de tipul data-driven marketing mix, adică ne ferim să introducem un anumit serviciu ca un tipar. Avem mai degrabă o abordare holistică, încercăm să determinăm eligibilitatea unui vertical de digital pentru obiectivul clientului și să construim de cele mai multe ori un mix. Acest mix poate fi compus din Analytics, PPC, programmatic, SEO, content, UX/UI, e-mail marketing sau social media. Un alt diferențiator este partea de consultanță, de cele mai multe ori am sesizat nevoia asta în piață, fie că vorbim de analiză de competiție, de strategie. Cât despre colectarea datelor, importanța lor este pe un trend crescător, știm deja că datele au devenit resursa principală a globului. Aria noastră de expertiză este în zona colectării și interpretării datelor, dar odată cu acestea apar responsabilitatea și etica. Este bine să ai niște norme în care să le încadrezi, plecând de la obiectiv până la acționabil. Practic, ce facem mai departe cu datele stă în responsabilitatea fiecărei companii și asta încercăm să introducem și pentru clienții noștri, o zonă de maturitate a datelor.

Cum încercați să veniți în întâmpinarea acestei nevoi de responsabilitate în piața datelor?

Primul pas este să determinăm cum arată organizația respectivă, de multe ori plecând chiar de la organigramă. Pentru că maturitatea în date e descrisă și de tehnologie și de procese, de modul în care sunt gestionate. Apoi încercăm să determinăm pentru ce anume se dorește acea resursă – și aici putem vorbi despre cum au evoluat agențiile în ultimii ani. Înainte, agențiile se ocupau de o nevoie punctuală a companiilor cărora le lipsea o resursă, executau acea acțiune, iar businessurile nu împărtășeau foarte mult din know-how către agenții. Noi ocupăm un spațiu de mijloc, adică suntem o echipă externalizată, dar încercăm pe cât posibil să acționăm ca o echipă in-house. Concret, vrem să înțelegem cât mai bine specificul businessului și ne conectăm cu echipele interne.

Cât de performantă este Data Revolt Agency și cum arată portofoliul de clienți, din ce industrii provin?

După cifra de afaceri, suntem pe locul șapte în rândul agențiilor de digital, iar în primul semestru al acestui an avem o creștere de 20% a veniturilor față de perioada similară a anului trecut. Colaborăm cu companii mari din diverse industrii, cele mai reprezentative la nivelul nostru fiind cele din zona de e-commerce și omnichannel. Printre clienții mari aș menționa Bringo, Freshful, Salt Bank, Sameday, Flanco. Avem și companii internaționale cu care colaborăm, splitul este 80% companii locale, restul din afara țării.

Cum vedeți interesul industriei de retail & FMCG în ceea ce privește serviciile de comunicare și promovare digitală?

Nu aș putea spune exact pentru că nu avem experiență mare în această zonă. Din ceea ce observăm, când vine vorba de digital, jucătorii din piață nu conștientizează pe deplin importanța acestui canal. Companiile nu își dau seama de vizibilitatea pe care anumite rețele le-o pot oferi, precum YouTube, care are 11 milioane de utilizatori, din toate audiențele, îți asigură o continuitate a comunicării și o granularitate în ceea ce privește targetarea. Cred însă că în următorii ani vom vedea un shift în piață odată cu adresarea către consumatorii din generația tânără. Nu mă refer neapărat la migrarea jucătorilor din piață către comunicarea în YouTube în detrimentul TV-ului, dar companiile se vor orienta către acest segment din Generația Z, care consumă mai mult video.

Cum se traduce acest interes în evoluția pieței de e-commerce, care, după cum spuneați, este cea mai reprezentativă pentru portofoliul Data Revolt Agency?

Cred că, anul acesta, piața de e-commerce va avea din nou o creștere double-digit, ceea ce pe noi, ca agenție, ne ajută, pentru că înseamnă efervescență și competitivitate. Generează nevoia de a găsi soluții mai optime față de ceea ce există în momentul de față pe piață. Acum accentul se mută pe Inteligența Artificială, pe tehnologia personalizată. Vorbim practic de o mișcare în tandem între tehnologie și business, din perspectiva informațiilor calitative pe care le observăm despre piața locală, dar și regională. Pentru noi, acesta este următorul pas. Anul viitor, vrem să ne extindem în alte piețe din Uniunea Europeană. Dacă până acum partea aceasta de consultanță se făcea la un nivel destul de înalt al organizațiilor, acum începe să se reflecte și în businessuri mai mici, ceea ce este o oportunitate pentru noi, ca agenție, dar și pentru toți specialiștii din domeniu.

Care ar fi explicația acestui comportament? Companiile au înţeles că au nevoie de suport specializat sau nu mai fac față volumului de date și tehnologii?

Da, acum este mult mai greu din cauza complexității domeniului. Dacă acum zece ani puteai să ai o pagină de Facebook, prezență pe social media și câteva campanii de marketing, acum lucrurile sunt mult mai complexe, ai nevoie de mult mai multe: de platformă, de SEO, atât tehnic, cât și la nivel de content, de diverse tooluri de automation, ai nevoie să menții factorul de retenție în social media. Odată ce încep să crească verticalele de digital, iar cumpărătorul devine mai complex, folosește mai multe medii și dispozitive, devin și mai vizibile aceste opțiuni. Piața nu a ținut pasul cu nivelul acesta de înțelegere de care este nevoie pentru a construi un business în e-commerce. Planul nostru în perioada următoare este să lansăm programe de traininguri și de învățare și chiar să înființăm o academie cu un program de digital de doi ani pentru tinerii interesați de acest domeniu.

Ce le-ați recomanda companiilor, în special retailerilor și producătorilor, care sunt mai puțin focusați pe zona digitală, dar care vor să pornească de undeva?

Este nevoie de o schimbare sistemică, iar ei pot fi agenți ai schimbării, pot intra în acest mindset și să formeze niște legături relaționale între ceea ce fac în activitatea curentă și cum ar arăta în mediul digital. Așa cum în merchandising există o strategie în modul în care se așază produsele la raft, așa se întâmplă și în online, pe raftul digital, doar că există un tool de eficientizare, cu statistici și recomandări, care îți facilitează așezarea produselor într-o anumită ordine. Deci există o legătură foarte bine definită între cele două. Important este să adere la mindsetul de agent de schimbare, aici au de fapt companiile din piață de lucrat. Mentalitatea învechită merge pe premisa că lucrurile încă funcționează, de ce să schimbe, de ce să investească, nu există un simț al urgenței de a face ceva imediat. În plus, mediul digital evoluează repede, totul e abstract, mai puțin palpabil față de realitatea unui business offline. Sunt conversații care poate nu sunt ușor de dus, dar care, la un moment dat, trebuie purtate. Important este să înțeleagă că este vorba despre un vector de translatare, adică de a-și pune activitățile în mediul digital.

Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Deși ritmul de creștere al pieței de e-commerce din România a scăzut raportat la anii de pandemie, 2023 s-a încheiat cu un plus de 8–9% pe...