Cele mai importante insighturi de la speakerii ReTech & Digital 2024
ReTech & Digital 2024, a doua ediție a evenimentului Progresiv dedicat integral tehnologiilor și soluțiilor digitale din industria de retail & FMCG, a avut loc pe 12 septembrie, la Ramada Bucharest Convention Center. Sub motto-ul „Unleash the Power of Digital”, ReTech & Digital a adunat peste 150 de participanți și a reprezentat un punct de întâlnire al furnizorilor și distribuitorilor de tehnologii cu retaileri și producători locali.
Mai mult, ReTech & Digital - Unleash the Power of Digital a adus o serie de insighturi valoroase despre starea industriei de retail & FMCG din perspectivă digitală și tehnologică, studii de caz și inovații care pot optimiza și aduce plusvaloare retailerilor și producătorilor, evoluția pieței de egroceries și trendurile care urmează în piață. Mai jos vă prezentăm principalale declarații și insighturi ale celor 16 speakeri care au urcat pe scena ReTech & Digital 2024.
Alina Stepan, Country Manager România Cluster Head South East Europe Ipsos, a deschis evenimentul ReTech & Digital cu insighturi privind inovația tehnologică. Studiul Ipsos, realizat în premieră pentru ReTech & Digital, a prezentat rezultatele unei cercetări cantitative complexe, care a investigat perspectiva consumatorilor asupra inovației în retail, analizând aspecte cheie precum notorietatea, adopția, beneficiile și barierele.
Astfel, principala concluzie a fost faptul că retailerii trebuie să ia în considerare triunghiul de aur în promovarea tehnologiilor către consumatori – nevoi, apropiere și experiență de cumpărare „Disponibilitatea este un factor cheie, dar nu pentru toate tehnologiile. Unele sunt dificil de implementat și costisitoare pentru retailer, altele nu răspund unei nevoi reale. Retailerii trebuie să ofere opțiuni, să se asigure că nu există o discrepanță atât de mare între vechi și nou în așa fel încât să crească adopția noilor tehnologii din partea consumatorilor”, a punctat Alina Stepan.
Cifrele vin să susțină această declarație în condițiile în care 70% dintre participanții la studiul realizat de Ipsos exclusiv pentru Progresiv au precizat că aleg magazinele cu tehnologie implementată, ideea de inovație tehnologică fiind asociată mai degrabă cu hipermarketurile.
În luna martie a acestui an, Auchan a lansat Auchan Go, primul magazin 100% autonom din piața locală. Cum arată bilanțul după primele cinci luni de activitate? „Media de vârstă a clienților este de 35 de ani, au studii superioare și vin din birourile și blocurile din vecinătate. Aceștia cumpără în special articole pentru micul dejun, iar vârful de vânzări este înregistrat în general în ziua de marți. 32% din clienți, deși nu locuiesc în proximitatea magazinului, vin să testeze acest concept”, a punctat Teodor Șerban, Director Eficiență și Proiecte Auchan Retail România.
„Ambiția noastră este să optimizăm, să eliberăm resursele și energiile existente în echipele noastre, astfel încât acestea să se poată concentra, în mod eficient, pe generarea unei valori mai mari pentru clienți, pentru angajați și pentru companie. Ne dorim să îmbunătățim experiența clienților în tot ceea ce facem, ne concentrăm pe optimizarea de procese, investim foarte mult în oameni, să învețe cum să folosească noile tehnologii și îi facem responsabili pentru implementarea acestora, și încercăm să inovăm destul de mult”, a adăugat reprezentantul Auchan. Astfel, retailerul nu exclude extinderea conceptului și, mai mult decât atât, în prezent, testează frigiderele inteligente, concept cu care targetează atât galeriile comerciale, cât și clădirile de birouri.
După aproape patru luni de la lansare, magazinul autonom PENNY înregistrează „mai mulți clienți decât un magazin tradițional”, a spus, în cadrul ReTech&Digital, Mircea Bucur, Head of IT PENNY România.„Suntem un discounter și a fost greu să schimbăm această mentalitate. Dar am reușit să venim cu ceva nou și încercăm să schimbăm percepția clienților față de ce poate face un discounter. Avem mai mulți clienți în acest magazin decât într-un magazin tradițional, a ajutat și amplasarea sa, și ne așteptăm ca, odată cu reîntoarcerea studenților, dinamica din magazin să crească, aceștia fiind deschiși să încerce noi tehnologii”, a punctat Mircea Bucur.
Următorul pas va fi dezvoltarea unui magazin de 800 mp, suprafață dublă față de locația actuală. „Nu pot înainta un orizont de timp în condițiile în care un magazin în București are nevoie de până la cinci ani pentru a atinge maturitatea”, a adăugat reprezentantul PENNY.
Prima sesiune de prezentări a fost încheiată de Virgil Dumitru, General Manager Stockday. „Stockday, dincolo de a fi o platformă B2B disponibilă non stop, o platformă route to market, este un partener digital, pregătit să te ajute să îți maximizezi afacerea. Are responsabilități în mai toate aspectele care țin de lanțurile de distribuție. Deține stocurile, e responsabil de depozitate, e responsabil de prezentarea produselor, de facturare, de creditare și livrare”, a declarat managerul.
În 2024, Stockday a împlinit șapte ani de prezență pe piața locală, șapte ani de învățare și progres. În prezent, compania acoperă 18 județe, deservește peste 18 mii de clienți și procesează mai mult de șase milioane de tranzacții. „De la comandă până la procesarea acesteia durează 1,2 secunde. Tocmai de aceea îmbrățișăm noile tehnologii. Stockday continuă să se concentreze pe expansiune, avem 60 de branduri si vrem sa extindem portofoliul. Vizăm articole cu o viteză de rotație semnificativă. Și tot legat de expansiune, vă pot spune că la începutul nului 2025 vom face roll-out pentru un proiect nou, cu care suntem în etapa de test în momentul de față”, a punctat Virgil Dumitru.
ReTech & Digital 2024 - insighturi de la „Unleash the Power of Digital"
Radu Mărcușu, CEO Upswing, a deschis cea de-a doua sesiune de prezentări a ReTech & Digital 2024. Radu a vorbit despre modul în care poți transforma peisajul în continuă schimbare al marketingului digital într-un avantaj competitiv pentru a-ți crește afacerea. O temă centrală a fost tranziția de la SEO la ceea ce numim Organic Digital Marketing, explicând ce presupune această schimbare și cum o abordare integrată în marketingul digital poate oferi un avantaj competitiv sustenabil „Intenția de căutare pe Google este mixtă – unii consumatori caută să cumpere un produs, alții doar să se informeze – și din ce în ce mai multe branduri «se bat pe același spațiu», a punctat CEO-ul Upswing.
„Apare foarte mult conținut video, mult mai apreciat de consumatori și mai ușor de accesat. Din acest motiv Google plasează mai sus în căutări acest conținut video. O altă zonă, încă neexplorată de branduri, este YouTube. Acesta este al doilea cel mai mare motor de căutare după Google. Însă pe YouTube utilizatorii caută altceva. Toate lucrurile pornesc de la intenția utilizatorului – vrea să cumpere sau să se informeze. Sunt mult mai multe căutări în zona informațională, decât în cea tranzacțională. Trebuie să ținem cont că se pleacă de la obiectivele businessului și apoi construiești mixul de servicii pentru a obține rezultate sustenabile”, a menționat Radu Mărcușu.
VTEX are trei piloni foarte importanți pe care îi pune la dispoziția clienților: „beneficiile tehnologice, platforma și infrastructura și, nu în ultimul rând, echipa locală. Avem expertiză extinsă, suntem prezenți în mai multe țări și am ajuns acum să avem cunoștințe avansate despre piață și despre tehnologie”, a explicat Kiril Dinov, Growth Leader Eastern Europe VTEX pe scena Retech&Digital.
Unul dintre clienții VTEX este și Macromex, compania care, până în anul 2020 a fost offline 100%. „Am devenit prezenți în online în urmă cu patru ani, iar astăzi avem în jur de 126 de mii de comenzi pe care le primim online. Clienții din HoReCa este mai deschis la digital decât cei din retail, dar și pe unii, și pe ceilalți îi deservim prin două platforme: Bocado, respectiv Mercadi. Prin intermediul acestora, comunicarea este foarte targetată către un anumit public și acest lucru generează clienți noi lună de lună, media fiind de 2.300 de clienți noi înregistrați în platforme. Iar în acest moment încercăm să înțelegem dacă trebuie să avem un marketplace de HoReCa și unul de retail sau unul singur care să le acopere pe amândouă. Pentru că există retaileri care au zonă de gastro, dar și retaileri care vând către HoReCa. Ce vă pot spune cu siguranță este că vom aveam o relansare de site în perioada următoare, lucrăm mult la tot ce înseamnă experiența partenerilor”, a adăugat Albert Davidoglu, CEO Macromex.
La rândul său, Andrei Bădin, Head of South East Europe Customer Experience SAP România, a explicat, pe scena ReTech & Digital, cum orice tehnologie achiziționată trebuie dublată de change management, a precizat. Reprezentantul SAP a povestit cum consumatorii interacționează cu un brand în diverse feluri și cum vor o experiență simplificată și unificată. „Cel mai important este să știm de unde vin datele, cât sunt de relevante și ce vrem să facem cu ele pe viitor. Trebuie doar găsit un punct de plecare pentru a realiza ceva minimal. O simplă idee poate duce la o creștere spectaculoasă de vânzări. Încercați să fiți creativi!”, a spus reprezentantul SAP România.
Maria Negrea, COO re:innovation, a povestit despre evoluția re:tailului din perspectiva optimizării în space management, a aprovizionării și a sustenabilității. „«The algorithms have the instinct with AI» – mi-a rămas în minte această expresie și voiam să subliniez faptul că acel feeling, acel instinct al unui planner sau a unui supply chain manager cu experiență mare în domeniu nu este înlocuit de AI, ci potențat de această capacitate fulminantă de procesare a unor volume imense de date”, a explicat Maria Negrea.
Cercetările FMI (Food Marketing Institute) arată că 41% din vânzările de produse alimentare în 2022 au provenit din categorii fresh. În funcție de tipul de produs proaspăt, există diferite provocări, dar și soluții pentru acestea. „Prima ar fi să avem la dispoziție un instrument de planificare modern, automatizat, care, în primul rând, poate gestiona cantități masive de date și variații de produse”, a adăugat reprezentanta re:innovation, în încheierea celei de-a doua sesiuni de prezentări de la ReTech & Digital 2024.
Panel de discuții la ReTech & Digital 2024
Vlad Barbu, Retail Customer Succes Leader NielsenIQ, a început a treia sesiune a ReTech & Digital 2024 cu o prezentare despre evoluția pieței FMCG online. Chiar dacă prima parte a anului a înregistrat o revenire a consumului, iar piața dă semne de stabilizare, alegerile consumatorilor au continuat să impacteze în mod diferit performanța categoriilor, precum și a canalelor de retail.
Astfel, aproximativ 80% din categoriile monitorizate au avut o performanță mai bună în online decât în modern trade în primele șase luni din 2024 versus aceeași perioadă din 2023, arată datele NielsenIQ prezentate în cadrul ReTech&Digital. „Pe fondul scăderii inflației în iunie, până la 4,9%, și a creșterii salariilor puterea de cumpărare începe să își revină. În trimestrul al doilea din 2024 volumele au crescut cu 3,9%, în timp ce valoric, piața FMCG a înregistrat un avans de 3,4%. Dacă ne raportăm la primul semestru, piața overall a crescut cu 6,8%, în timp ce piața de ecommerce a avansat cu 18,2% YTD 2024, vedeta la capitolul creștere fiind categoria de pet care. Canalul e-Commerce are puterea de a schimba poziționarea competiției într-o categorie. Atunci când vine vorba de interacțiunea cu consumatorul, tehnologia trebuie să aibă o componentă de familiaritate”, a spus Vlad Barbu.
După ce reprezentantul NielsenIQ a făcut radiografia pieței de FMCG online, principalii jucători din egrocery și q-commerce au dezbătut evoluția și perspectivele de creștere ale acestei nișe. Și deși încă nu putem vorbi despre o maturizare, evoluția pieței de e-grocery din ultimul an, diversificarea sortimentației, accentul pus pe calitatea serviciilor și intensificarea activităților promoționale și de pricing cântăresc tot mai mult în migrația shoppingului offline către online.
„Chiar dacă piața de e-groceries are o cotă de 3-4% din total piață FMCG, ceea ce înseamnă o valoare de 400 de milioane de euro, în următorii cinci ani segmentul ar putea crește până la 700 de milioane de euro. Din cei 3-4%, noi țintim undeva la 25% în condițiile în care acum suntem undeva la 15%”, a punctat Cristiana Găvănescu, Global Senior Commercial Manager Bolt Market.
La rândul său, Andrei Manea, Head of Q-commerce Glovo România, a vorbit de un avans de peste 40% al volumelor vândute, iar dacă ia în considerare valoarea tranzacțională procentul a fost și mai mare. „Crește și frecvența, consumatorii înțeleg mai bine produsul și revin. Modelul de business este validat și este parte din prezent. Ce a ajutat la această creștere: transpunerea experienței din offline în online. Contează foarte mult partea de livrare”, a explicat Andrei Manea.
Pe de altă parte, Florina Dobre, CEO Bringo România, a declarat că ar trebui să existe o oarecare precauție întrucât piața nu își va mai reveni la nivelul cumpărăturilor de impuls din urmă cu 3-4 ani. „Cred că ceea ce este important în acest segment de e-commerce este să fim clari către clienți privind serviciile pe care le oferim, astfel clientul va ști exact ce alege, de la cine alege. Doar așa putem să generăm creștere în această piață”.
În schimb, pentru Sezamo România este foarte important să aducă clienți din offline către online și să facă această tranziție cât mai ușoară, a spus Michael Kaiser, Director Comercial Sezamo. „Noi credem că această tranziție din offline către online va accelera în viitorul apropiat. Avem experiență mult mai extinsă în Cehia unde am ajuns la penetrare de 20% din totalul gospodăriilor. În România încă suntem mici și piața de e-groceries este încă foarte mică”, a adăugat Michael Kaiser.
„În România, doar 11% din vânzările totale din retail sunt înregistrate în ecommerce. Această cifră ne poziționează pe ultimul loc la nivel european, dar să fii pe ultimul lor reprezintă și o oportunitate. Înseamnă că există un spațiu foarte mare de dezvoltare. Oamenii nu vor renunța niciodată la alimente, indiferent ce se va întâmpla cu economia globală. Dar cum faci să atragi clienți online astfel încât să te poți dezvolta online?", a punctat Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer ContentSpeed pe scena ReTech&Digital. Speakerul a vorbit despre cum să navighezi printre regulamentele complexe și să transformi fiecare provocare legislativă într-o oportunitate strategică.
„Sunt multe tipuri de promoții prin care poți crește. Care sunt promoțiile specifice pentru creșterea ratei de conversie? Spre exemplu discountul oferit pentru abonare la newsletter (ajută și la Lead Generation), reduceri sau cadouri pentru recenzii sau voucher pentru următoarea comandă, promoții de tip urgency, adică promoții time limited”, a mai spus aceasta.
În încheierea conferinței de business ReTech & Digital 2024, Valentin Radu CEO și fondator Omniconvert, a vorbit despre ce urmează în industrie din punct de vedere tehnologic și ce au companiile de făcut pentru a se adapta noii realități.„Focusul este pe client, care are putere mai mare decât oricând. Datele pe care le au companiile de la clienți sunt esențiale și cu toate acestea multe companii din retailul clasic nu fac nimic cu ele. 6% din deciziile unei companii sunt data-driven. Multe companii nu își dau seama că sunt în întuneric. Nu ne dăm seama cât de mare este impactul datelor. Primul pas este igiena datelor, să ne asigurăm că ceea ce măsurăm este valid”, a punctat speakerul.
Prima ediție a ReTech & Digital avut loc în septembrie 2023, la Radisson Blu București, sub sloganul „Attract and retain your customers through technology”. Aici găsiți insighturile de la prima ediție a ReTech & Digital.ReTech & Digital (RTD) - Expo & Conference este cel mai nou eveniment organizat de Progresiv și are ca temă principal rolul tehnologiilor și soluțiilor digitale în industria de retail & FMCG.