Waitrose Kings Cross sau... retailul viitorului în hainele trecutului [GALERIE FOTO]

Supermarketul Waitrose Kings Cross, din Londra, inaugurat anul trecut în urma unei investiții de 18 milioane de lire sterline, reușește ce nu multe proiecte de asemenea anvergură au reușit: să fie futurist, dar să păstreze totuși senzația de spațiu real. Cum? Se ia un depozit vechi de locomotive în stil victorian, ridicat în 1850, se aduce un concept de retail actual – cu tot ce are mai bun la nivel de dotări, sortimentație, mercantizare sau tehnologii – și se creează o experiență de cumpărare demnă de un cumpărător urban al secoului XXI.

Dintre toate proiectele vizitate recent, supemarketul Waitrose din Kings Cross este poate cel care mi-a plăcut cel mai mult și asta nu pentru că ar fi cel mai spectaculos, ci pentru că cei care l-au gândit au știut să dozeze cu atenție tehnologiile disponibile astăzi, astfel încât să nu bulverseze cumpărătorul și fără să uite că atunci când se merge la cumpărături într-un spațiu fizic se caută totuși, înainte de toate și din ce în ce mai mult, interacțiune umană.

Spațiul unde a fost dezvoltat proiectul, cunoscut și sub numele de The Midland Goods Shed, este la origini un fost depozit de trenuri construit în 1850, în apropiere de gara King’s Cross Central, alături de care reprezintă centrul unuia dintre cartierele londoneze care a trecut printr-o schimbare dramatică în ultimii ani. Compania care s-a ocupat de designul întregii zone, Bennetts Associates, a avut misiunea deloc ușoară de a integra elementele arhitecturale – moștenire istorică – într-un proiect care la final să poată fi numit modern. Vorbim de un spațiu total de 60.000 de metri pătrați cu un caracter puternic victorian, cu clădiri din cărămidă roșie, structuri de fier impunătoare, spații cavernoase și acoperișuri în valuri.

Din acest spațiu, supermarketul Waitrose ocupă aproape jumătate, chiar mai mult dacă punem la socoteală și Școala de Artă Culinară, deținută tot de retailer și încorporată în proiect. Restul spațiului are un rol utilitar și funcționează ca un fel de grădină interioară.

Înăuntrul supermarketului spațiul are inevitabil un aer industrial. La nivel de ofertă de produse, Waitrose merge pe formula consacrată: produse de calitate, ușor peste medie din punct de vedere preț, cu focus pe categorii cheie precum fructe și legume proaspete, patiserie și brutărie, delicatese, food-to-go sau carne și pește proaspăt.

Există de asemenea în locație și un wine bar care oferă vin la pahar, bere, platouri cu aperitive și tapas. Un platou cu două opțiuni din zona delicatese, o salată, un sos și pâine costă în jur de 6 lire, fiecare variantă de tapas este 3 lire, dar poți lua și două la 5 lire sau trei la 7,5 lire. Un pahar de vin este 3,25 lire. Există și un juice bar unde, pe lângă băuturi, clienții își pot crea propriul iaurt înghețat. Toate produsele pot fi servite apoi pe o terasă în aer liber care are o atmosferă mai puțin corporate decât spațiul din interior.

Un punct de atracție cheie este Școala de Artă Culinară, care ocupă circa 2.500 mp și oferă zilnic cursuri de zi și de seară pentru adulți și cursuri gratuite pentru copii, la cerere. Prețurile variază de la 25 de lire pentru programe scurte, de începători, unde poți învăța să faci un sufleu, și pot ajunge până la 100 de lire pe zi pentru cei care vor să stăpânească mai bine această artă sau să experimenteze bucătării etnice, cum ar fi cea thailandeză.

Supermarketul din Kings Cross nu dispune de parcare, mai ales că a fost gândit să deservească cartierul și zona de birouri care se dezvoltă în jurul lui, dar are o zonă de drop off/ pick up pentru mașini și este foarte bine conectat la transportul public.

Lanțul de supermarketuri Waitrose numără în jur de 350 de magazine în toată Marea Britanie, incluzând aici și unitățile de dimensiuni mai mici care funcționează sub bannerul Little Waitrose, și deținea în 2015 o cotă de piață de 5,1%, ceea ce îl poziționa pe locul al șaselea în topul retailerilor britanici.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Waitrose Kings Cross sau... retailul viitorului în hainele trecutului [GALERIE FOTO]
Waitrose Kings Cross sau... retailul viitorului în hainele trecutului [GALERIE FOTO]
Supermarketul Waitrose Kings Cross, din Londra, inaugurat anul trecut în urma unei investiții de 18 milioane de lire sterline, reușește ce nu...