Trendul care a dat naștere conceptului online Froopt
Digitalizarea și interesul tot mai mare al consumatorilor pentru produse locale sunt premizele pe care a fost creat magazinul online Froopt. Lansat în vara anului trecut, Froopt vrea să genereze vânzări de peste 500.000 de euro din comercializarea de legume și fructe ecologice, cu gust autentic de la țară, fără pesticide și chimicale.
După mai bine de un deceniu în corporații, Ioana Pantelimon, unul dintre fondatorii Froopt, a luat drumul antreprenoriatului cu gândul de a avea un impact mai mare prin ceea ce face. După o discuție cu proprietarul fermei pomicole Eco Sultana din județul Călărași, care deținea 14 hectare de teren și asigura livrarea produselor la domiciliu, cei doi au pus pe hârtie planul de afaceri și au creionat strategia de business, miza fiind aceea de a promova agricultura ecologică și a oferi consumatorilor produsele sănătoase, cu gust autentic de țară, necosmetizate. Astfel a luat naștere Froopt, magazin online și o forță de distribuție cu depozit logistic și flotă proprie de livrare în condiții de frig.
Ideea magazinului online a apărut în vara anului 2020, iar în prima parte a anului 2021 cei doi antreprenori închiriau deja un depozit de 200 metri pătrați, dintre care 50 metri pătrați cu facilități de frig. Investiția inițială în Froopt s-a ridicat la peste 100.000 de euro. „În tot acest timp am lucrat cu o agenție de marketing la identitatea și brandingul Froopt, precum și la poziționarea acestuia în piață”, povestește Ioana Pantelimon.
Lansat oficial în vara anului trecut, Froopt a targetat în primă fază clienții fermei Eco Sultana - mămici cu copii la început de diversificare. A urmat apoi segmentul persoanelor cu diverse afecțiuni și preocupați de sănătate, dar și clienții interesați de o alimentație echilibrată, cei care nu pun preț pe modul în care arată un produs, ci pe calitățile nutritive pe care le are.
Din depozitul din Chitila pleacă zilnic zeci de comenzi de legume, fructe și lactate în București și Ilfov, cu livrare a doua zi prin flota proprie de mașini cu temperatură controlată. „Ce avem noi diferit față de alte magazine care vând online fructe și legume este lanțul scurt. Produsele de la noi sunt foarte puțin procesate, le culegem din fermă sau partenerii cu care colaborăm pe segmentul de legume ni le aduc direct din fermele lor. A doua zi dimineață sunt deja în depozit, le sortăm și le ambalăm, fără spălare sau procesare, iar apoi sunt gata pentru a fi expediate clienților”, povestește Ioana Pantelimon.
De la fructe și legume la produse de băcănie
Core businessul Froopt îl reprezintă fructele și legumele certificate ecologic. Astfel, magazinul online comercializează toată gama de fructe care se produc în România - căpșune, cireșe, caise, nectarine, piersici, vișine, pere, mere, prune, struguri, gutui - în timp ce pentru partea de legume colaborează cu diverși producători locali de talie mică. „Ce este unitar la noi este că nu vindem produse tradiționale, adică legume făcute în curtea bunicii. Produsele din fermă și cele de la parteneri sunt certificate ecologic. Am ales să rămânem pe nișa asta, deși este greu să găsești producători care să poată susțină acest proces de certificare, costisitor și riscant. Ferma noastră nu este în totalitate certificată, dar a intrat deja în proces de conversie. Cu toate acestea, numitorul nostru comun este că niciun produs comercializat nu este stropit, nu are chimicale, nu are pesticide”, explică Ioana Pantelimon.
De la legume și fructe a urmat o extindere naturală a sortimentației către conserve de legume, gemuri, dulcețuri, sucuri naturale din surplusul de produse din fermă ce nu se pot vinde. Pe timpul iernii, când producția locală este la cote minime, Froopt și-a reorientat gama către lactate - Fermele ecologice Silvana -, iar cea mai recentă extindere este în zona de ouă și precomenzi la carne de pui. „Cum pe timp de iarnă producția locală este limitată, cultivăm frunze în special, salată și spanac, am căutat un parteneriat cu o fermă din Grecia, o cooperativă care produce în sistem ecologic de 30 de ani. Am mers inclusiv să îi vizităm, ne-au plăcut, respectă aceleași valori ca și noi, și astfel am reușit să importăm din Grecia o gamă largă de legume și fructe de iarnă. De la ei luăm citrice pe tot parcursul anului, avocado, banane, chiar și lactate - au o fermă de capre și oi”, explică Ioana Pantelimon.
Citiți și Jumătate dintre retailerii mici preferă să vândă exclusiv online. Care sunt provocările comerțului online în 2022
Deși un business cu specific sezonier, Froopt a ajuns să numere astăzi până la 500 de produse disponibile pe platformă. Mare parte din cifra de afaceri provine din vânzarea de fructe și legume, restul produselor - băcănie, lactate, conserve, semințe, gustări - sunt pentru a-i oferi un coș cât mai complet clientului. „Activitatea noastră crește în fiecare lună și cumva am avut mai multe începuturi. Am avut inițial clienții fermei, care au fost anunțați de lansarea Froopt și că vor putea cumpără de pe noua platformă. Au cumpărat până au dispărut produsele. Apoi acei clienți, care credeau că nu vom avea nimic pe timp de iarnă, au dispărut, dar am câștigat o altă clientelă, cei care ne-au cunoscut ca retaileri de produse eco, citrice, practic ce am găsit în sezonul rece. Apoi au revenit vechii clienți, cei care căutau produsele locale. În fiecare lună avem noi începuturi”, povestește Ioana.
În primele șase luni de activitate, Froopt a bifat o cifră de afaceri de 135.000 de euro. În medie, consumatorii pun 11 produse în coș, a cărui valoare medie este de 235 de lei. Cele mai achiziționate produse sunt fructele, urmate de legume, în timp ce lactatele și produsele de băcănie reprezintă în jur de 20% din valoarea coșului mediu. Produsele care au vânzări constante, indiferent de sezon, sunt bananele, lămâile, cartofii și rădăcinoasele. „Anul trecut, pe timpul verii, cel mai vândut produs a fost căpșuna, lider atât în cantitate, cât și în valoare, pentru că am produs din iunie până în octombrie. Au urmat apoi cireșele, apoi legumele. Fructele sunt cel mai mare driver la nivel de business.Este cumva firesc, e un business cu sezonalitate și lumea caută ce e în sezonul respectiv, iar focusul se schimbă în fiecare lună. În decembrie, de exemplu, s-au vândut portocalele și avocado, iar în prima parte a acestui an focusul a fost pe citrice, pere, căpșune din Grecia. Momentan ne focusăm pe fructele de sezon, căpșunele și cireșele, la mare căutare acum”, explică Ioana.
Planurile Froopt după primul an de funcționare
Pentru acest an, magazinul online și-a setat ca target o cifră de afaceri de peste 500.000 de euro, până în prezent Froopt fiind în grafic, conform estimărilor. Dublarea vânzărilor în 2022 ar proveni din creșterea clienților în primul rând, urmată de diversificarea gamei de produse pe zona de cereale și leguminoase, conservate, procesate, ouă, carne bio pe bază de precomenzi, precum și condimente și dulciuri eco pentru copii. De asemenea, un pilon de creștere este livrarea în toată țară, opțiunea fiind disponibilă încă de la începutul anului, însă doar pentru anumite fructe și legume, ce nu necesită condiții speciale de transport. „Căutăm o soluție de răcire care să ne mențină coletele la o temperatură joasă, astfel încât să ajungă la destinatar în condiții bune și pe durata verii. Lucrăm la o soluție de împachetare care să izoleze foarte bine, iar dacă testele ne ies bine vom livra prin curier în toată țară mai multe legume și fructe pe timpul verii”, explică antreprenoarea.
O altă miză a Froopt pentru acest an este diversificarea serviciilor, iar unul dintre aceste proiecte este dezvoltarea unor abonamente pentru clienții fideli, cu prețuri între 15% și 18% mai avantajoase decât pentru achiziția produselor în parte. „Aceste abonamente au venit la sugestia clienților, în special a celor interesați în a mânca sănătos, proaspăt și de sezon. Practic, vrem să avem trei tipuri de abonamente pentru legume, fructe sau mixte, clientul o să își poată alege ziua de livrare, componența și frecvența - bilunare sau săptămânale. Vrem să venim în întâmpinarea acestor nevoi”, explică Ioana Pantelimon.
Pe lângă abonamente, antreprenorii din spatele Froopt vizează să fie mai prezenți și în alegerile companiilor care vor să-și recompenseze angajații prin beneficiul „fructe la birou”, o idee de business venită tot ca sugestie din partea clienților Froopt. „La începutul afacerii, ne-am creat premisele pentru a putea livra între 150 -170 de colete pe zi. Am vrut să fim sustenabili de la bun început, deși au fost costuri mai mari, am considerat că nu vrem să ne fie greu să scalăm ulterior. Atunci când îți crește numărul de clienți zilnic, nu mai ai timp să vezi procesele din spate, drept care am ales calea mai complicată, iar acum avem logistica necesară pentru extinderea businessului. Momentan nu suntem acolo, dar suntem pregătiți să ajungem. Când scalezi este important să nu pierzi din calitate, asta este o regulă de la care nu vrem să ne abatem, de aceea consumatorul ne alege pe noi în detrimentul altor magazine sau hypermarketuri online, fiindcă apreciază produsul care vine de la producătorul local, mic. Vrem să păstrăm autenticitatea produselor românești, să adunăm în jurul nostru mici producători care nu au forța să-și vândă singuri produsele, dar care vor să producă mai mult”, încheie Ioana Pantelimon.