Ruralul, parte integrantă din strategia de dezvoltare a Annabella

La zece ani de la deschiderea primului magazin în mediul rural, retailerul independent Annabella continuă să parieze pe potențialul acestei zone. Locația din Vlădești, județul Vâlcea, a presupus o investiție de 350.000 de euro și bifează un scop clar al retailerului: extinderea în proximitatea clienților. Pe lângă acest magazin, alte cinci locații Annabella vor fi inaugurate până la finalul acestui an, tot în zone rurale.

Din cele 85 de magazine care fac parte din rețeaua Annabella, 25 sunt deschise în mediul rural. Pentru retailerul independent, satul românesc reprezintă o zonă cu potențial încă neexploatat la maximum. Și, având în vedere extinderea agresivă a marilor lanțuri de magazine la nivelul mediului urban, ruralul rămâne o resursă în continuă creștere, cu atât mai mult cu cât zonele vizate de retailerul vâlcean se află în proximitatea marilor orașe. De altfel, în ultimii doi ani, Annabella a făcut pași importanți în ceea ce privește extinderea dincolo de granițele județului Vâlcea.

„Expansiunea rețelei reprezintă în continuare o prioritate, iar raționamentul de a ne extinde cu încă un magazin în vecinătatea orașului a venit în urma necesității unor magazine cât mai aproape de clienții noștri. De asemenea, contextul actual ne-a determinat să regândim conceptele din punctul de vedere al proximității pentru a le asigura consumatorilor locații moderne cât mai aproape de casă în condiții de maximă siguranță”, explică Dorina Mutu, proprietara Annabella.

Vlădești, un nou punct pe harta extinderii

Magazinul din Vlădești, deschis la final de octombrie în satul aflat la zece kilometri de Vâlcea, are o suprafață de vânzare de 500 mp, spațiu suficient pentru aproximativ 8.000 de SKU-uri. Însă, fiind vorba de o unitate comercială deschisă în mediul rural, gama de produse a fost adaptată.

„Pe lângă sortimentația din mediul urban, am venit în întâmpinarea nevoilor din gospodărie cu mai multă diversitate pentru articolele non-food, precum articole de menaj, curățenie și întreținere. De asemenea, am suplimentat produsele de consum imediat”, explică Dorina Mutu.

Asta pentru că Vlădești este într-o comună modernă, extrem de dezvoltată, în care au fost construite numeroase case și chiar ansambluri rezidențiale. Drept urmare, zona are mare potențial de cumpărare fiind, practic, o extensie a orașului Vâlcea pe măsură ce tot mai mulți consumatori migrează la periferia marilor orașe. În termeni financiari, zonele limitrofe mai au un avantaj.

„Odată cu intrarea în zona rurală, am identificat numeroase oportunități, de la mai multă forță de muncă disponibilă, la spații și terenuri mai accesibile, dar și o competiție restrânsă”, completează proprietara Annabella. Construcția și amenajarea magazinului din Vlădești s-au ridicat la 350.000 de euro, „fiind un magazin aliniat la ultimele standarde de remodernizare Annabella”, după cum îl descrie retailerul.

Deși este una dintre cele mai „tinere locații”, magazinul din Vlădești a intrat deja în topul celor mai performante din rural. Având în vedere că discutăm despre o locație nouă, antreprenoarea spune că este prematur să vorbim despre un bilanț concret, însă valoarea medie a coșului de cumpărături este „conform așteptărilor”, perspectivele de viitor având un trend ascendent. În ceea ce privește numărul clienților, între cinci sute și șapte sute de persoane trec zilnic pragul magazinului Annabella din Vlădești. Iar consumatorul din mediul rural este din ce în ce mai informat și mai atent la tendințele alimentare din urban.

„Am fost plăcut surprinși să observam că nu există diferențe majore între consumatorul urban și rural, tendințele de consum fiind în mare măsură în linie cu cele din mediul urban. Clienții din mediul rural sunt la fel de atenți la preț ca cei din orașe iar impactul promoțiilor în decizia de achiziție joacă un rol important. Ca și diferențe notabile, pot spune că am observat această preferință către produsele aflate la ofertă, cât și pentru cele marcă proprie”, adaugă Dorina Mutu.

La Vlădești, din cele aproximativ 8.000 de produse unice, 400 fac parte din portofoliul Annabella Zilnic. Și, la fel ca în cazul celorlalte locații din rețea, a fost pus accentul și pe corner-ul Râureni, locul în care sunt disponibile toate brandurile produse de grupul Annabella, de la dulceață, siropuri, sucuri naturale, până la zacuscă și murături.

În privința layoutului de magazin, așezarea produselor se bazează tocmai pe comportamentul de consum. „Dacă ne referim la comportamentul clientului din mediul urban, demn de menționat ar fi faptul că acesta face cumpărături mai mici din punct de vedere cantitativ, cu o valoare a bonului mai mică, însă mult mai dese. Comparativ cu acesta, consumatorul din mediul rural preferă cumpărăturile mai mari din punct de vedere cantitativ, dar la un interval mai mare de timp între sesiunile de cumpărături. De aceea, modul de transport și expunere al unor articole este gândit pentru comercializare paletizată”, explică Dorina Mutu.

Deși la prima vedere ar putea părea surprinzător, supermarketul Annabella are o zonă extinsă de fructe și legume, iar acest lucru se datorează tocmai consumatorilor: oamenii nu mai au timp pentru grădinărit, așa că retailerul a exploatat această nevoie. De altfel, la jumătatea acestui an, alături de Râureni, a lansat proiectul „Născut și Crescut în România”, cu scopul de a susține producătorii locali. Drept urmare, în toată rețeaua Annabella sunt comercializate fructele și legumele produse de aceștia, dar, totodată, și producția de pe cele 550 de hectare de teren pe care le deține grupul.

Așteptări de la 2020 și planuri de viitor

Businessul Annabella a încheiat 2019 cu o cifră de afaceri de peste 317 milioane de lei, în creștere cu 8% față de 2018. Pentru anul acesta viza un plus de 10%, estimare care rămâne valabilă. „2020 a fost și este în continuare un an atipic și neașteptat pentru toată lumea, însă cu toate acestea reușim să ne atingem țintele pe care ni le-am propus”, declară Dorina Mutu.

Cât despre planurile de expansiune, extinderea rămâne o prioritate pentru retailerul independent, drept dovadă că numai până la finalul acestui an va mai inaugura alte cinci magazine în zone rurale. Proprietara Annabella spune că dezvoltarea rețelei în rural a venit ca o decizie firească de business și, ulterior, a ajuns parte integrantă din strategia de dezvoltare la nivel local. „Decizia de a avea magazine și în proximitatea orașelor în care activăm a rezultat în urma cererii clienților din mediul rural și din nevoia acestora de a-și face cumpărăturile mai aproape de casă, fără să mai fie nevoiți să meargă la oraș”, adaugă aceasta.

Cu excepția faptului că gestionarea magazinelor mai îndepărtate cere procese de aprovizionare și logistică mai riguroase, extinderea în mediul rural nu a venit la pachet cu provocări greu de depășit. „În contextul social actual, proximitatea reprezintă un avantaj. Primim constant solicitări de la clienții noștri cu privire la deschiderea unor noi magazine în zonele în care s-au mutat. Din dorința de a răspunde acestor solicitări, am adaptat și serviciul de livrare la domiciliu la 15 kilometri în împrejurimi față de orașul Râmnicu Vâlcea, iar în lunile martie, aprilie și mai, în contextul stării de urgență, am extins acest serviciu și pe axa Calimănești-Căciulata, în Drăgășani și în Horezu”, concluzionează Dorina Mutu.

Annabella, la un pas de pragul de 100 de magazine după deschiderea unei noi locații
Annabella, la un pas de pragul de 100 de magazine după deschiderea unei noi locații
Annabella, retailer deținut de familia Mutu, continuă investițiile în expansiune și inaugurează un nou magazin în mediul rural. Deschis în...
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
La 12 ani de la deschiderea primului magazin Annabella în rural, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din piața locală de...