Rețeaua Annabella și pasul de la dezvoltare la consolidare

Pentru Annabella anul 2023 a stat sub semnul dezvoltării, elementul de referință în strategia de creștere fiind intrarea în județul Dâmbovița prin preluarea magazinelor Best Market. Retailerul va continua să fructifice oportunitățile nou-apărute și anul acesta, însă pariul pentru 2024 este pe consolidarea businessului prin investiții în logistică și remodelări, precum și pe intrarea în online.

118 – acesta este numărul de magazine pe care Annabella le opera la finalul anului trecut, ultimul fiind inaugurat în luna decembrie, în municipiul Râmnicu Vâlcea. Deschis sub formatul Annabella A-Z, magazinul a presupus o investiție de aproximativ un milion de euro. „Nu eram foarte bine acoperiți cu acest concept în zona de sud a județului, așa că am profitat de oportunitate. Aceasta este a opta unitate sub acest concept la nivel de rețea și magazinul cu numărul 35 din județul Vâlcea”, a spus Alexandru Jitariu, Director de Marketing al rețelei.

Situat în proximitatea Cometex Retail Park Râmnicu Vâlcea, magazinul se bucură de o concurență redusă în zonă, singurul competitor fiind discounterul Penny. Conceptul Annabella A-Z vine însă cu o sortimentație extinsă și, în linie cu celelalte unități pe care retailerul le operează pe acest format, segmentul de produse alimentare deține supremația la raft. „Vedeta este categoria de legume și fructe, și este cumva firesc, însă punctual pentru acest magazin am acordat o atenție mai mare categoriilor de produse nealimentare. Mă refer în special la produsele de bricolaj, pentru că magazinul este situat într-o zonă de case și atunci am simțit că putem exploata mai bine această categorie”, a explicat reprezentantul Annabella.

Concret, magazinul integrează peste 10.000 de SKU-uri, alimentele reprezentând 75% din numărul total de produse disponibile la raft. „Dezvoltarea sortimentației a urmat rețeta clasică. Practic, mizăm pe categoriile de produse fresh și ultra fresh, dezvoltăm constant categoria de conserve sub cornerul Râureni, am extins zona de mâncare gătită, carne vrac. Suntem însă atenți la profilul de client și ne păstrăm flexibilitatea în ceea ce privește portofoliul. Tocmai de aceea am diversificat aici zona de bricolaj și cea de grădinărit”, a punctat managerul.

Strategii adaptate contextului

Deși rata inflației a fost în scădere în 2023 față de 2022, majorările de preț continuă să-și pună amprenta asupra comportamentului de cumpărare. „După doi ani de presiune asupra bugetelor, nu e deloc surprinzător faptul că avem în fața raftului un cumpărător mai atent la ce pune în coș, care are o frecvență de cumpărare mai mare pentru că încearcă să țină sub control bugetul și care reacționează la promoții și prețuri mai mici”, a spus Alexandru Jitariu.

Astfel, chiar dacă au fost operate majorări de preț pe parcursul anului trecut, retailerul a încercat să țină prețurile în frâu. „Facem promoții săptămânale, promoții lunare și avem un focus ridicat pe preț. De altfel, pe lângă incertitudinea și instabilitatea care vin din zona legislativă, lupta pentru prețul de achiziție va fi o provocare anul acesta. Ne dorim să oferim un preț corect la raft și aici va fi o provocare”, a mai spus reprezentantul Annabella.

Parte din strategia de a oferi un preț corect la raft este și proiectul de dezvoltare a segmentului de mărci proprii, dar și a importurilor de produse. „Annabella are în jur de 400 de SKU-uri private label. Anul trecut nu am crescut portofoliul, dar nici nu am renunțat la produse. Însă ponderea lor în business este încă mică, vorbim despre o cotă de 5–7%. Și atunci dezvoltarea acestui segment este pe lista noastră de priorități. Vrem să găsim parteneriate cu producători români care să ne ajute să păstrăm un preț decent la raft”, a adăugat acesta.

Tot la acest capitol merită menționată și investiția în platforma logistică, un proiect care va permite retailerului să facă achiziții de volum, ceea ce va reprezenta, fără doar și poate, un atu în negocierile cu furnizorii.

Strict din perspectiva comportamentului de cumpărare, pentru Annabella volumele au fost pe un trend ușor descendent, dar bonul a avut o valoare mai ridicată. „Dacă ne raportăm la magazinul Annabella A-Z inaugurat în luna decembrie, cumpărătorii rămân fideli brandurilor, dar se uită cu un interes mai mare la promoții. Bonul mediu de cumpărături este de peste 50 de lei, valoare mai mare față de media cu care ne-am obișnuit pe formatele noastre. Cât despre trafic, numărul oscilează între 500 și 1.000 de clienți. Magazinele Annabella A-Z acoperă foarte bine nevoia de cumpărături de stocare și atunci traficul în weekend este mult mai ridicat. Însă este un magazin nou și ne așteptăm să se consolideze în următoarele trei luni”, a explicat Alexandru Jitariu.

Direcții strategice în 2024 pentru Annabella

Deși începutul de an a marcat o creștere timidă din perspectivă organică, retailerul este optimist în ceea ce privește rezultatele pentru anul acesta. „Anul trecut am depășit borna de 500 de milioane de lei cifră de afaceri și, pentru anul acesta, obiectivul este majorarea businessului cu peste 10%”, a spus directorul de marketing al Annabella.

Cum arată însă lista de priorități? „Pentru 2024 am îndreptat borna în direcția consolidării. Avem pe listă investiții de șase milioane de euro, în linie cu anul trecut. Cel mai mare și de suflet proiect este inaugurarea celui de-al doilea parc de retail, un proiect de anvergură, cu 7000 de metri pătrați suprafață închiriabilă în municipiul Râmnicu Vâlcea. În plus, vom avea un facelift pentru formatul Annabella A-Z și vom muta focusul pe remodelări. Noi am fost un business dinamic și avem avantajul de a lua deciziile instant. Dacă vor apărea oportunități de dezvoltare, cu siguranță le vom fructifica. Dar consolidarea este o direcție pe care o prioritizăm, și vorbim despre remodelări, modernizări de spații comerciale și chiar închideri acolo unde rezultatele nu sunt în linie cu așteptările”, a explicat Alexandru Jitariu. Primele unități pe lista de remodelări sunt chiar cele 12 magazine Best Market preluate anul trecut. Complementar acestora, Annabella face pași concreți în direcția omnichannel. Astfel, anul acesta retailerul va intra în „hora" comerţului online. „Ne dorim ca procesul de cumpărare să fie cât mai facil și atunci considerăm că este momentul să oferim acest serviciu clienților noști. În primă fază, serviciul va fi disponibil în Râmnicu Vâlcea, după faza de test urmând să-l extindem și în celelalte regiuni în care suntem activi”, a explicat Alexandru Jitariu.

În ceea ce privește sortimentația, magazinul online va lista, în primă fază, 5.000 de produse, urmând ca portofoliul să fie extins până la 15.000. „Vrem să înțelegem cum funcționează, cum arată comportamentul de cumpărare, dar suntem deschiși să investim dacă rezultatele o vor impune. Este o provocare pentru noi, dar este momentul să facem acest pas. Suntem încrezători atât în 2024, cât și în perspectiva de evoluție pe termen lung a Annabella”, a mai spus reprezentantul retailerului.

Annabella investește 5 mil. euro în cel de-al doilea Retail Park
Annabella investește 5 mil. euro în cel de-al doilea Retail Park
Annabella, unul dintre cei mai importanți jucători locali din retailul alimentar din Romania, alocă 5 milioane de euro pentru lansarea unui nou...
Annabella își consolidează prezența în mediul rural
Annabella își consolidează prezența în mediul rural
Annabella, retailerul deținut de familia Mutu, continuă investițiile în expansiune în mediul rural și deschide o nouă unitate comercială....
Annabella, la un pas de pragul de 100 de magazine după deschiderea unei noi locații
Annabella, la un pas de pragul de 100 de magazine după deschiderea unei noi locații
Annabella, retailer deținut de familia Mutu, continuă investițiile în expansiune și inaugurează un nou magazin în mediul rural. Deschis în...
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
La 12 ani de la deschiderea primului magazin Annabella în rural, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din piața locală de...