Primele reacții din comerțul independent după reducerea TVA

Mult așteptata reducere a TVA-ului la alimente și băuturi non-alcoolice a intrat deja în vigoare de mai bine de o lună. Retailerii independenți își pun speranțe acum în redresarea vânzărilor, dar cele mai optimiste prognoze vorbesc despre rate de creșteri cu o singură cifră. Primele reacții din comerțul independent după reducerea TVA

1. V-ați confruntat cu anumite probleme tehnice la data intrării în vigoare a TVA-ului de 9% la alimente și băuturi non-alcoolice?

Paul Bălșan: Nu ne-am confruntat cu probleme tehnice majore din punctul de vedere al softului de gestiune. Ne-am pregătit în amănunt cu ceva timp înainte pentru acest moment, fiecare persoană implicată a știut exact ce are de făcut, astfel că am preîntâmpinat mare parte din problemele care puteau apărea.

Pool-oameni-oameniConstantin Popa: Orice modificare de act normativ atrage după sine o serie de probleme de ordin tehnic, juridic, financiar-contabil, de pregătire teoretică și practică a angajaților. Concret, în cazul nostru au fost mai mulți pași: a trebuit să adaptăm softurile celor cinci case de marcat, operațiune realizată la sediul firmei specializate, aflate la o distanță de 20 km față de noi; am inventariat toată marfa aflată pe stoc în cele trei magazine și am cerut firmei care ne administrează softul de contabilitate să facă modificările necesare.  Bineînțeles, toate aceste acțiuni au fost suportate
de către firma noastră. A existat și o perioadă de grație – dacă putem spune așa –, deoarece pe 1 iunie a fost zi liberă la nivel național, iar noi am putut lucra la toate aceste schimbări cu ușile magazinelor închise.

Irina Comănescu:Nu ne-am confruntat cu probleme tehnice, totul a decurs conform planificării. Echipele furnizorilor noștri de software Magister și Velvet Bacău s-au implicat total, astfel încât nu au fost probleme.

2. Cum ați gestionat problema stocurilor vechi, cu TVA de 24%, după 1 iunie?

Paul Bălșan: Ne-am asumat în întregime diferența valorică de stoc apărută din cauza modificării cotei de TVA. Nu am redus comenzile nejustificat, activitatea comercială a magazinelor având practic aceeași dinamică. Nu le-aș putea numi pierderi, dar impactul pe care a trebuit să-l suportăm a fost de aproximativ 7% din valoarea totală a stocurilor de produse, atât alimentare, cât și nealimentare.

Constantin Popa: Întrucât am făcut inventarul general la toate mărfurile, am operat modificările dictate de reducerea TVA, iar de a doua zi am vândut cu noul TVA și nu am înregistrat pierderi. Dimensiunea firmei cred că ne-a ajutat mult să fim flexibili.

Irina Comănescu:Nu am înregistrat pierderi, gestiunea magazinelor fiind ținută cantitativ și valoric, la prețul de achiziție.

3. Reducerea TVA se reflectă integral în prețul tuturor alimentelor și băuturilor non-alcoolice din magazinele dvs.?

Paul Bălșan:Da, reducerea TVA se reflectă integral în prețul tuturor alimentelor și băuturilor non-alcoolice din magazinele Dacia. S-a aplicat o formulă în sistemul integrat de gestiune plecând de la prețul de la raft din data de 31 mai. Acest preț inițial a fost scăzut cu 12,09% (tehnic, neexistând posibilitatea de a reface prețul de vânzare fără TVA la care să adăugam noua cotă de 9%).

Constantin Popa: Da, într-o mare proporție. În magazinele proprii, în general am redus prețurile corespunzător. Când spun „în general”, am în vedere că prețurile trebuiau rotunjite astfel încât să se poată da rest clienților.

Au existat câteva produse la care nu am putut transmite în preț reducerea TVA întrucât acestea aproape nu aveau adaos comercial datorită unor reașezări anterioare de prețuri la materiile prime. Deși știam de aceste scumpiri ale materiilor prime, la unele produse chiar cu două luni înainte, noi am preferat să nu majorăm prețurile la acel moment ca apoi să le readucem la nivelul inițial – cum am auzit în mass-media că ar fi procedat unele firme. Noi am avut întotdeauna o politică de stabilitate a prețului pe termen lung, atât cât a depins de noi – mă refer doar la produsele fabricate de noi, în brutăria proprie.

Irina Comănescu:Da, pe anumite sortimente am operat reduceri chiar mai mari decât diferența de TVA.

4. Cum ați comunicat clienților aceste scăderi de prețuri?

Paul Bălșan:Am schimbat pur și simplu etichetele produselor la raft, nimic în plus. Vreau să vă spun cu fermitate că majoritatea clienților noștri cunosc prețurile în amănunt, fiecare pentru produsele sau categoria de produse unde are un interes special (de exemplu alimente de bază, lactate, mezeluri, cafea, apă, sucuri, tablete de ciocolată).

Constantin Popa:Noile prețuri au fost afișate la raft cu etichete corespunzătoare, iar pentru produsele de cofetărie preparate în laboratoarele proprii, acestea au fost afișate pe vitrina frigorifică.

Irina Comănescu: Reducerile de preț au fost comunicate atât pe etichetele de la raft, cât și pe afișe plasate pe vitrinele exterioare ale magazinelor, prin flyere, screen TV-uri.

5. Ați avut reacții de la clienți după afișarea noilor prețuri?

Paul Bălșan:Da, majoritatea reacțiilor au fost pozitive, clienții noștri remarcând prețurile modificate corect. Au fost și clienți care s-au arătat nemulțumiți de faptul că la raioanele de articole nealimentare, unde TVA-ul a rămas la 24%, produsele aveau aceleași prețuri.

Constantin Popa:Da, au fost două reacții clare din partea a doi colaboratori cărora noi le vindem angro produse de panificație și patiserie. Aceștia au observat acele produse ale căror prețuri nu au reflectat exact diferența de TVA. Au fost necesare explicații suplimentare. Respectivele firme ar fi dorit să facem modificarea de preț fie cu ceva timp înainte, fie ulterior. În final, lucrurile s-au lămurit atunci când s-au convins că aplicăm o politică unitară atât colaboratorilor, cât și magazinelor proprii. În ceea ce privește clienții persoane fizice din magazinele proprii, lucrurile au fost destul de clare din prima zi, nu am avut reacții de acest gen.

Irina Comănescu:Reacțiile clienților au fost pozitive, aceștia repetând cumpărarea.

6. Din analiza vânzărilor, ați remarcat o orientare a cumpărătorilor către produse mai calitative, situate pe segmente superioare de preț față de cele pe care obișnuiau să le cumpere anterior?

Paul Bălșan: Eu personal nu am observat o astfel de orientare a clienților, poate este și mult prea devreme să ne pronunțăm. Am observat însă că o parte din economiile realizate de clienții noștri se reîntorc în achizițiile suplimentare din magazin, în general în cantități mai mari.

Constantin Popa:Neavând un software specializat, este destul de greu de stabilit cu precizie acest lucru. Cu aproximație, putem spune că da, există o mică schimbare în acest sens, dar ea nu este semnificativă. Probabil este vorba de maximum 6% din clienții magazinelor noastre.

Irina Comănescu:Nu, în niciun caz nu cred că putem vorbi despre această tendință. Până acum, obiceiurile de cumpărare nu s-au modificat, clienții analizând atent prețurile. Clienții aleg în continuare mărfuri cu prețuri mai mici și caută promoții.

7. Există o creștere în volum a vânzărilor în magazinele dvs. ce poate fi pusă pe seama ieftinirii alimentelor și băuturilor non-alcoolice?

Paul Bălșan: Categoric da. Noi ne-am și prognozat o creștere pe seama ieftinirii alimentelor și băuturilor non-alcoolice. Categoriile în care remarcăm acest efect sunt alimentele de bază, lactatele și mezelurile.

Constantin Popa:Putem spune cu certitudine că, până acum, am observat o creștere în vânzarea produselor de patiserie și cofetărie. Fiind la începutul verii, nu putem face deocamdată mai multe precizări. În ultimii ani întotdeauna vânzările au crescut în lunile de vară cu ocazia întoarcerii românilor din străinătate, pe perioada concediilor.

Irina Comănescu: Da, avem creșteri ale volumelor de vânzări pe următoarele categorii: carne de pasăre, preparate din carne, alimente de bază, ape, sucuri, înghețată, lactate.

8. Vă așteptați ca reducerea TVA să revitalizeze vânzările companiei dvs. pe al doilea semestru din 2015 și practic să se resimtă la nivelul vânzărilor întregului an?

Paul Bălșan: Poate este prea mult spus că va exista o revitalizare, dar cu siguranță reducerea TVA va aduce un plus la nivelul vânzărilor. Este o măsură incontestabil pozitivă pentru toată lumea, începând de la producători, distribuitori, retaileri și, mai ales, pentru clientul final.

Constantin Popa:Da, ne așteptăm la acest lucru, însă nu credem că vor fi cifre foarte mari. Procentul de majorare va avea, cel mai probabil, o singură cifră. Și aceasta din mai multe motive:

- cheltuielile zilnice cu hrana reprezintă un procent foarte mare din veniturile unei gospodării din România, fiind aproape cel mai mare din Europa; reducerea acestui procentaj se va reflecta în nivelul de trai al românilor, dar va trebui să avem răbdare pentru a vedea aceste efecte.

- acum, cu TVA-ul de 9%, ne apropiem de nivelul european. Acest TVA va rezolva și o parte din problemele de concurență și de decalaje dintre piețe.

În concluzie, pentru cetățean și pentru economie, reducerea TVA este o măsură bună, în ciuda tuturor eforturilor suplimentare depuse de companii pentru aplicarea acestuia.

Irina Comănescu:Da, ne așteptăm la acest lucru, ținând cont de creșterile realizate de magazinele noastre în iunie, o lună care de obicei înregistrează vânzări slabe (potrivit istoricului nostru de vânzări). Așteptăm cu interes scăderea TVA-ului și la celelalte categorii de mărfuri.

Cum văd retailerii sezonul cumpărăturilor de Crăciun din acest an
Cum văd retailerii sezonul cumpărăturilor de Crăciun din acest an
O perioadă care în mod normal susține vânzările din sezonul rece, luna decembrie se anunță a fi un veritabil test pentru retaileri, în...
Prioritățile shopperilor față în față cu scumpirile fără precedent
Prioritățile shopperilor față în față cu scumpirile fără precedent
2022 pune shopperii români în fața celui mai mare val de scumpiri din ultimii 15 ani în industria bunurilor de larg consum. Prin urmare, sunt mai...