Prăvălia care dă o definiție nouă retailului specializat

La aproape cinci ani de când punea pe rafturile marilor magazine din Capitală primele borcane cu dulceață, Răzvan Rusu a înțeles că a venit momentul ca oamenii să-l cunoască mai bine și să ducă businessul într-o nouă etapă. Așa că s-a pus pe treabă și, la finalul lui mai, a inaugurat Prăvălia Idicel, „locul care spune cine este Răzvan și ce face”.

În ultima perioadă, pe piața bucureșteană de retail și-au făcut loc tot mai multe magazine specializate care pun ideea de modern la loc de cinste. Însă Răzvan a vrut să se diferențieze și a creat un concept cu totul diferit, prin care a adus o bucățică din Ardeal în inima Capitalei. „Sunt în București de cinci ani cu produsele mele pe rafturile magazinelor și mi-am dorit un spațiu de interacțiune cu clienții, dar care să-ți ofere acea stare de bine. Căsuța e foarte faină și am simțit că nu trebuie să mă complic mai mult decât e cazul. Am pus niște rafturi în locurile potrivite și un dulap la fel ca bufetul bunicii, o masă mare, pentru a pune ciocolata la loc de cinste, și am creat o zonă de relaxare în curte”, spune antreprenorul.

„Produse cu care nu poți da greș”

Chiar dacă prăvălia nu se impune prin mărimea spațiului, plusează la capitolul experiență in-store și autenticitatea sortimentației. Astfel, pe lângă produsele din producția proprie – dulceață, zacuscă și ciocolată – Răzvan a încercat să le ofere clienților săi preparate tradiționale care să le reamintească de gustul copilăriei sau de mâncarea de acasă. „Având în minte modelul piețelor vestice, am realizat că nu mai este suficient să pui doar niște produse în raft, trebuie să se întâmple ceva mai mult în magazin. Lucruri care la prima vedere pot părea banale, dar care creează acel efect wow. De exemplu, clienții au apreciat foarte tare faptul că își pot tăia singuri pâine și să-și pună zacuscă. Sau faptul că pot încerca gogoși calde cu dulceață de afine și platouri reci cu zacuscă și brânză de burduf. Complementar, își pot lua și pentru acasă câte un borcan cu dulceață sau zacuscă”, mai precizează proprietarul prăvăliei.

În plus, pe lângă produsele care l-au consacrat, Răzvan și-a făcut curaj și, după aproape trei ani de când i-a încolțit în minte ideea că ar putea să facă ciocolată, a demarat producția pentru acest produs. „Mi se pare că este un produs cu potențial, dar care nu este exploatat suficient în zona de nișă. Așa că prăvălia a avut cumva rol dublu – spațiu de vânzare și socializare cu clienții, dar și zonă de producție, pentru că aici avem și laboratorul”, mai spune tănârul.

Cât despre sortimentația pe segmentul de ciocolată, Răzvan nu s-a dezis de la ceea ce-l definește și a ales pentru început trei sortimente, cu influențe românești: ciocolată cu nuci, ciocolată cu prune și pălincă și ciocolată simplă. „Știam că unul dintre cele mai vândute sortimente este cel cu alune de pădure, însă pentru că noi avem nuci, am ales varianta românească. La fel și pentru sortimentul cu prune și pălincă. Vorbim despre un produs cu ingrediente 100% naturale, cu boabe de cacao din Congo și Togo, am ales să ne poziționăm premium. Este un produs scump, dar îmi asum acest lucru pentru că ultimul lucru pe care mi-l doresc este să mă bat cu ceilalți jucători”, explică Răzvan.

Business cu risc maxim și potențial pe măsură

Răzvan a ales zona Floreasca pentru inaugurarea prăvăliei, iar factorul care a cântărit cel mai mult, dincolo de locația în sine, a fost cireșul din curte, pe care antreprenorul l-a văzut ca pe un semn. „Pe mine cireșii m-au dus pe dealul Idicelului și dulceața de cireșe a fost produsul care m-a făcut ceea ce sunt astăzi”, spune tănârul antreprenor.

Și chiar dacă Floreasca este o zonă în care și alți antreprenori au văzut potențial, Răzvan nu se teme de competitori, dimpotrivă. „Sunt multe magazine specializate în zonă și asta generează trafic. Nu mi-a fost frică de concurență pentru că nu mai există un concept similar. Deși suntem mai mulți antreprenori, fiecare business are specificul lui. Cei de la Nasul Roșu sunt focusați în principal pe legume, Rue du Pain pe produse de brutărie, iar Baciu pe produse din carne. Scopul meu nu este să am sute de clienți pe zi, ci mai degrabă să creez o comunitate frumoasă în jurul prăvăliei”, susține Răzvan.

De altfel, ultimul aspect a fost și cel care l-a motivat să meargă până la capăt cu proiectul, investiția totală ridicându-se la circa 40.000 de euro, o sumă deloc de neglijat pentru Răzvan. „Nu este ușor să construiești și să susții un business de nișă, indiferent că vorbim despre producție sau retail. Trebuie să îți faci bine calculele ca să nu-ți dai seama la final că ești pe minus. De altfel, eu am încercat să țin costurile sub control și în mare parte tot ceea ce este prăvălia este rezultatul muncii mele, pentru că mi-am dorit să am mare grijă de fiecare lucru”, mai spune acesta.

Deși la momentul vizitei la prăvălie nu trecuseră nici două luni de la inaugurare, primele rezultate arată că există potențial. „Toți cei care ne-au trecut pragul au fost super încântați și bonul de cumpărături arată foarte bine. Adică media este undeva în jurul valorii de 100 de lei. Dar trebuie să intre mai mulți oameni, pentru că până acum au fost undeva în jur de 20-25 de clienți pe zi. Am realizat că este important să acoperim toate momentele de consum – și drumul spre serviciu al clienților, și când sunt în tranzit, dar și când pleacă de la birou și merg spre casă. De asemenea, weekendul e foarte important și când am decis să ținem deschis și sâmbăta s-a simțit acest lucru în vânzări”, explică Răzvan.

Proiecte pentru viitor

Chiar dacă cel mai important lucru acum este să facă Prăvălia Idicel cunoscută cât mai multor consumatori, Răzvan are stabilite deja și alte direcții de dezvoltare, atât pentru magazin, cât și pentru zona de producție. „Când am gândit sortimentația, am ales produse cu care nu aș putea da greș, astfel că numărul de SKU-uri se ridică la 40. Însă vreau să găsesc pentru fiecare sortiment un produs complementar. Spre exemplu, la magiunul de prune, vreau să fac mămăligă cu brânză de burduf. Pentru afine facem deja gogoși. La caise mă gândesc la micul dejun, iar pentru vișine putem face plăcintă. Și ar mai fi alte produse cu care aș vrea să reiau producția, cum ar fi vinetele coapte cu ulei sau gogoșari cu sos de oțet balsamic”, spune antreprenorul. Potențial există și pentru ciocolată, unde Răzvan vrea să extindă sortimentația, dar și să listeze produsele în magazine specializate. „Capacitatea de producție este de până la 60 de kilograme pe zi, astfel că avem loc să creștem. Pentru mine este foarte important să se vadă că este un produs hand-made și de aceea sunt multe detalii la care ne străduim să fim atenți - ambalajele, hârtia etc”, mai adaugă acesta.

Cât despre așteptări, Răzvan și-a setat pentru anul acesta să atingă pragul de 1,5 milioane de lei. „Sper ca anul acesta să recuperăm ce am pierdut anul trecut, când nu am gestionat corect rebrandingul. Deși am fost pe plus, nu am atins ritmul de creștere pe care ni l-am propus. Și cumva această situație a fost o lecție pentru mine și m-a mobilizat să dezvolt acest spațiu propriu, pentru că e foarte complicat să te susții în retailul mare și să fii și profitabil. Tocmai de acceea vreau să consolidez businessul ca să nu mai stau cu teamă”, concluzionează proprietarul Prăvăliei Idicel.

Răzvan Idicel începe lucrările pentru noua fabrică și va tripla capacitatea de producție
Răzvan Idicel începe lucrările pentru noua fabrică și va tripla capacitatea de producție
2023 a reprezentat un an de dezvoltare importantă pentru Răzvan Idicel, businessul fondat de Răzvan Rusu, înregistrând o creștere de 70%,...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Răzvan Potra, managerul a cărui prioritate este crearea de sinergii în companii
Răzvan Potra, managerul a cărui prioritate este crearea de sinergii în companii
Pentru Răzvan Potra, preluarea conducerii Bic în România și în regiunea Balcanilor a însemnat schimbări notabile atât pe plan personal, prin...
Răzvan Rusu se extinde la Idicel cu o investiție de 800.000 de euro
Răzvan Rusu se extinde la Idicel cu o investiție de 800.000 de euro
Răzvan Rusu, antreprenorul care în urmă cu zece ani lansa pe piață brandul Dulceața lu’ Răzvan, are planuri ambițioase pentru anul viitor,...