Plai Cash&Carry, imaginea retailului internațional făcut cu produse locale
Cu 2,5 milioane de euro alocate pentru investiții și o experiență de peste un deceniu acumulată pe piața europeană de retail, familia Balogh a decis că e timpul să pună România pe harta businessului lor. Proiectul s-a concretizat în conceptul Plai Cash&Carry, un magazin românesc ce promite experiențe de cumpărături la nivel internațional.
După câțiva ani buni în care a testat și a acumulat experiență pe piața internațională de retail, Ilona Balogh s-a întors „la origini” și a pus bazele unui nou concept cash&carry pe piața locală. Decizia vine la nouă ani de la momentul în care familia Balogh a deschis primele magazine cash&carry în Madrid și Bruxelles. Din acel punct compania a continuat extinderea, în 2014 făcându-și intrarea în Nürnberg, Germania.
Deși businessul a raportat întotdeauna rezultate bune, pandemia i-a făcut totuși pe cei doi antreprenori să ia în calcul o nouă piață: România. „Am început să cochetăm cu ideea de reîntoarcere la origini în timp ce eram în izolare, în primăvara lui 2020. În vara aceluiași an am început să ne gândim la o zonă și să căutăm locații”, declară Ilona Balogh. Primul oraș în atenția antreprenorilor a fost Bucureștiul, unde au vizitat câteva spații și au vorbit cu dezvoltatori și agenți imobiliari. A existat un criteriu esențial în alegerea locației: să fie pe traseul pe care antreprenorii fac deja aprovizionarea spre Spania, adică undeva pe drumul de la București la Oradea.
După o analiză atentă au ajuns la Brașov, deși pe lista scurtă au mai existat și Oradea, Târgoviște, Sibiu. „Brașovul este în centrul României astfel încât furnizorii din orice colț al țării pot aproviziona rapid, este o componentă importantă în ecuația producător - revânzător - client final. Cu toții știm că out of stock-ul din motive logistice, din cauza dificultăților de aprovizionare, te poate costa mult”, explică Ilona. În alegerea Brașovului a contat și faptul că este un oraș cu număr mare de locuitori, se află aproape de depozitele logistice pe care antreprenorii le folosesc deja pentru export, și, nu în ultimul rând, este o zonă importantă din punct de vedere turistic, cu sezonalitate aproape continuă.
Inaugurat în luna februarie, magazinul este poziționat în cartierul Astra, pe strada Poienelor, nr. 7c, foarte aproape de mijloacele de transport în comun. „Sperăm că odată cu deschiderea Aeroportului Internațional Brașov, orașul și afacerile de aici să se dezvolte și mai mult”, adaugă Ilona Balogh. Cât despre numele primei locații cash&carry pe care antreprenorii au deschis-o în România, Plai, vine de la abrevierea „Produs Local, Ambient Internațional”. „Pentru început, la Brașov avem 50 angajați urmând ca echipa să crească pe măsură ce vom deschide departamentele adiacente, cum sunt platforma B2B și departamentul de export, spre exemplu”, adaugă Ilona.
Sortimentație personalizată
Plai Cash&Carry se întinde pe trei mii de metri pătrați, spațiul de vânzare fiind de aproximativ 2.600 metri pătrați. Oferta cuprinde în jur de 14 mii de SKU-uri și, în funcție de evoluția vânzărilor și de cererea clienților, atât persoane fizice, cât și revânzători, sortimentația va fi extinsă și adaptată.
„Pentru început, sortimentația are focus pe produsele alimentare, acestea având o pondere de 80%. Avem un spațiu alocat produselor fresh și ultrafresh și am decis să includem și un mix de produse spaniole celebre. Astfel, în interiorul magazinului avem o jambonerie ca în Spania de unde se poate cumpăra atât piesa întreagă, cât și produsul feliat, salamuri și cârnați chorizo, dar și alte sortimente specifice precum ulei de măsline, paella, tarte, conserve de pește și fructe de mare congelate pentru că se știe că Spania este unul din cei mai prolifici producători pe acest segment”, completează Ilona. Antreprenoarea punctează în același timp că Plai Cash&Carry este un magazin românesc ce pune accent pe producătorii locali, prin urmare portofoliul de produse cu specific spaniol nu va depăși 200 de sortimente unice. „Pe rafturile Plai Cash&Carry sunt produse care nu pot fi găsite în alte parte, branduri locale pe care noi le listăm”, spune Ilona.