Companion, rețeta pentru o pâine cu maia de jumătate de milion de euro
Într-o perioadă în care la aproape orice colț de stradă poți găsi un magazin sau chiar un cuptor de pâine, ar mai putea fi atractivă ideea unui start-up pe segmentul de panificație? Da, spunem noi, după ce am vizitat o micuță brutărie din zona Pieței Muncii din București, a cărei cifră de afaceri este de aproape jumătate de milion de euro. În spatele succesului acestui business stă o rețetă tradițională de preparare a pâinii cu maia. Iar dacă lângă o pâine bună aduci la raft și produse tradiționale de băcănie, precum zacusca de casă, totul se vinde ca... pâinea caldă.
Segmentul de panificație este unul greoi, în care lupta pentru reducerea la minim a timpului de livrare este o constantă, iar câștigurile sunt întotdeauna direct proporționale cu volumele. Cu alte cuvinte, ca să poți avea profit din vânzarea unor produse ieftine, volumele trebuie să fie foarte mari. Desigur, aceasta este o regulă generală a pieței de panificație și nu trebuie neapărat să fie valabilă și pentru antreprenorii care ridică ștacheta în categorie. Iar această excepție de la regulă este confirmată de businessul demarat de Radu Niculescu, un tânăr din București care, în urmă cu trei ani, a pus bazele unei brutării pe Șoseaua Mihai Bravu din Capitală, a cărei ofertă a fost completată ulterior cu produse din segmentul de băcănie și cofetărie.







Datele furnizate de proprietarul acestuia arată că magazinul a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 400.000 de euro, iar pentru 2017 așteptările în ceea ce privește veniturile sunt în creștere, de până la 600.000 de euro. Cum a început totul? „Companion este o afacere de familie și de suflet – aș putea spune. Ideea acestui business, a cărui denumire este insiprată din cuvintele «com panis» din latină, care literalmente înseamnă «cu pâine», sau «cel cu care mănânci o pâine», am avut-o după ce am realizat că nu am de unde să cumpăr o pâine sănătoasă pentru băiețelul meu. De fiecare dată când cumpăram acest produs și citeam ingredientele de pe etichetă mă speriam. Așa m-am hotărât să deschid o brutărie, în care să vând pâine sănătoasă, preparată după o rețetă tradițională și fără aditivi”, povestește antreprenorul despre începuturile acestei afaceri, de acum trei ani.
Investiția și drumul de la brutărie la cofetărie
Cibernetician de profesie, Radu Niculescu a fost nevoit să renunțe la carieră și să înceapă un nou drum. Un drum foarte greu la început și fără niciun know-how în acest domeniu. „Nu știam absolut nimic despre fabricarea pâinii. Știam doar că vreau să prepar și să vând un produs de calitate și tradițional, iar în primele șase luni am învățat, împreună cu tatăl meu care era și el neinițiat în acest domeniu – să preparăm pâinea pe care azi o vindem în magazin. Am plecat la drum cu o investiție de 60.000 de euro, sumă direcționată în infrastructura afacerii: achiziția spațiului comercial de 35 de metri pătrați și a unui cuptor. În total, până în prezent, am investit aproximativ 150.000 de euro, iar acum avem o mașină de livrare dar și aparatură profesională, precum cuptoare și vitrine frigorifice”, detaliază proprietarul Companion. La scurt timp după ce a pus pe roate brutăria, Radu Niculescu s-a hotărât să extindă businessul și pe segmentul de cofetărie tradițională și băcănie, demarând producția de prăjituri, precum și comercializarea de produse alimentare tradiționale.
„Mulți clienți ne cereau la început și produse din zona de patiserie și cofetărie, după ce testau pâinea noastră. M-am hotărât astfel să produc și prăjituri, iar aici tatăl meu a adunat toate rețetele de dulciuri pe care mama le pregătea încă din copilăria mea. Astfel ne-am extins masiv sortimentația, iar astăzi avem circa 500 de SKU-uri din categoriile de panificație, cofetărie și produse de băcănie. Avem un parteneriat constructiv cu Băcănia Rod, prin care noi ne aprovizionăm de la ei cu produse precum gemuri, murături, sucuri naturale, zacuscă sau specialități, iar ei vând pâinea produsă de noi”, menționează Radu Niculescu.
Atât produsele de panificație, cât și prăjiturile sunt fabricate în magazinul Companion. Pâinea se prepară cu maia și cu făină neaditivată, iar în procesul de fabricație se folosește apă minerală plată de la Aqua Carpatica. „Mineralele din apă sunt foarte importante pentru calitatea pâinii și o ajută să crească mai bine și să aibă o consistență mai bună. Făina provine de la o moară care macină grâul pentru noi, iar la anumite sortimente, cum este ciabatta, folosim ulei de măsline presat la rece. Pentru prăjituri folosim doar făină integrală și ingrediente fără aditivi, cum este, de exemplu, extractul natural de vanilie. Nu folosim margarină, ci unt de cea mai bună calitate, zahărul este brut, iar printre furnizorii de ingrediente se numără Sanovita și Naturalia. Producem aproximativ 150 de kilograme de pâine pe zi, ceea ce este echivalentul a 150 de bucăți, iar prețurile variază între 10 și 18 lei per kilogram”, mai spune antreprenorul.
Parteneriate importante în Horeca
Pentru a-și dezvolta și mai mult businessul, Niculescu a încheiat, de-a lungul celor trei ani de existență a magazinului Companion, parteneriate cu branduri importante din zona Horeca pe care le aprovizionează cu chifle pentru burgeri pentru mai multe locații din București – precum Burgerz, Furgoneta Street Chefs sau White Horse.
În ceea ce privește zona de patiserie-cofetărie, Companion produce în prezent aproximativ 30 de kilograme de dulciuri pe zi, precum negrese, cornulețe sau diferite torturi de casă, iar în perioada următoare focusul se va muta pe cozonacul cu maia și pe pasca tradițională de Paște.
Sortimentația este completată și de 15 sortimente de vinuri de calitate, prosecco și șampanie, precum și de bere artizanală și pălincă. „Vindem și produse ambalate, multe dintre acestea fiind ingrediente pe care le folosim în procesul de producție. Din zona de panificație, cel mai bine se vinde pâinea cu semințe, iar în ceea ce privește produsele de cofetărie, cele mai căutate sunt pricomigdalele. Acestea sunt preparate după rețeta mamei mele, iar mulți clienți spun că nu găsesc decât la noi acest produs”, adaugă antreprenorul. În prezent, valoarea medie a unui bon de casă este de aproximativ 25 de lei, iar traficul mediu de clienți este de 150 de persoane pe zi.
Cum să exiști în 2017 fără social media
În ciuda faptului că locația se bucură de un trafic generos de clienți și implicit de succes, proprietarul Companion nu a pus deloc preț pe promovare, creșterea magazinului fiind cât se poate de organică și „pe gustate” – așa cum îi place antreprenorului să spună. Într-o perioadă în care rețelele de socializare sunt canalul de promovare cel mai utilizat de către businessurile mici, Facebookul este aproape inexistent pentru Companion. „Mai mulți prieteni mi-au spus că fără Facebook nu exist în 2017. Iată, le-am demonstrat că businessul poate exista și fără Facebook, și chiar o ducem foarte bine. Cea mai bună rețea de socializare pentru mine este calitatea. De exemplu, sunt foarte mulți părinți care vin să cumpere pâine de la noi după ce au gustat produsul în alte familii, iar asta pentru mine înseamnă o rețea de comunicare și de promovare cât se poate de eficientă. Pe asta mizez și pe viitor”, susține Radu Niculescu.
Și fiindcă a venit vorba de viitor, proprietarul Companion spune că vrea să deschidă o nouă locație în zona de nord a Capitalei, dar până atunci are în plan extinderea magazinului actual pentru a mări spațiul de lucru, respectiv bucătăria pentru producerea prăjiturilor. De asemenea, ideea unei extinderi a businessului și în zona de Horeca, prin deschiderea unui bistro cu mâncare sănătoasă, face parte din planurile de viitor.
Clienții pot face comenzi online pentru toate produsele, atât pentru cele de brutărie cât și de băcănie pe site-ul:www.bacaniacompanion.ro.



