Ciocolata artizanală, baza unui business dezvoltat pe gusturi fine

Cu o experiență de aproape două decenii în industria cofetăriei și cu pregătire internațională în arta ciocolatei, Vera Maxim a inaugurat, în Capitală, ciocolateria Poem Chocolat, un concept care mizează pe produse artizanale, design diferențiator și gusturi reinterpretate. Investiția de jumătate de milion de lei vine la trei ani de la testarea conceptului în Galați, miza principală fiind consolidarea poziției într-o piață din ce în ce mai exigentă.

Licenţiată a Academiei de Studii Economice, absolventă a școlii de arte culinare Lenôtre din Paris și specializată în atelierul lui Stephane Klein în prelucrarea zahărului, Vera Maxim s-a folosit de toată experiența acumulată în lumea cofetăriei pentru a aduce în fața consumatorilor Poem Chocolat, un brand românesc dedicat ciocolatei artizanale și o completare a businessului Poem Caffe, deschis în 2006 în Brăila. A analizat ideea unei game de praline și producția de ciocolată artizanală timp de zece ani, iar în pandemie, când a avut timp să dezvolte această idee, a creionat și un plan.

„Când am intrat în această lume a antreprenoriatului, îmi doream să deschid o plăcintărie. Apoi m-am gândit la o cofetărie. Ce îmi doream, de fapt, era un loc unde să pot bea o cafea cu prietenii, proiect pe care l-am demarat în 2006. În 2022 am făcut următorul pas, am lansat un nou concept, Poem Chocolat, pe care l-am testat în Galați până la începutul acestui an, când l-am mutat în București”, povestește Vera Maxim, fondatoarea Poem Chocolat.

Conceptul a reprezentat, de fapt, un punct de vânzare în cadrul centrului comercial din Galați în care Vera a investit 300.000 de lei și unde vindea în principal praline. De altfel, Poem Chocolat este brandul sub care Vera și echipa sa produc doar ciocolată: bomboane, praline, figurine din ciocolată, ciocolată tablete. Când a lansat noul brand, în urmă cu trei ani, antreprenoarea vindea sub brandul Poem Chocolat în jur de 15 sortimente de bomboane. Acum, gama include aproximativ 30 de sortimente de praline, tablete și figurine din ciocolată.

Drumul de la Galați la București

După o perioadă lungă de analiză, de vizitat locații și de testat piața din București, la începutul acestui an Vera a adus conceptul Poem Chocolat în Capitală. Lucrările pentru amenajarea spațiului au început în toamna anului trecut și, după o investiție de peste jumătate de milion de lei, ciocolateria artizanală a fost deschisă la finalul lunii februarie.

„Trei ani m-am plimbat. Trei ani am făcut research și mi-am permis să mă las ghidată și de feeling. Dar m-am plimbat foarte mult prin București, am discutat cu foarte mulți oameni din acest segment de business. A fost și festivalul de ciocolată care mi-a dat curaj, pentru că am reușit să văd și să cunosc un client mai informat în ceea ce privește ciocolata artizanală”, își amintește Vera.

Poem Chocolat a prins contur pe Calea Victoriei 122, în Piața Amzei mai exact, într-un spațiu de 60 de metri pătrați din care 25 sunt destinați spațiului de vânzare. Designul locației a fost inspirat de logoul Poem, care este sculptat neuniform pentru a sugera ideea de artizan. Astfel, literele craft care compun brandul Poem au fost cele care au inspirat peretele din interior.

„Logoul și modul în care au fost gândite cutiile sunt diferite ca design față de ce este deja pe piață. Mai ales că noi am ales galben ca nuanță care ne reprezintă, o culoare neîntâlnită pentru această industrie, unde vedem des nuanțe de maro, albastru-închis, chiar negru. Noi am ieșit cumva din tipare. N-am rămas în zona sobră din jurul ciocolateriilor, am ales o culoare mai jucăușă și, spun eu, mai ușor de reținut”, consideră Vera.

În locația Poem Chocolat din Piața Amzei, clienții găsesc praline al căror preț pornește de la 23 de lei pentru patru sortimente și ajunge la 185 de lei în cazul unei cutii cu 36 de praline. Prețurile figurinelor de ciocolată oscilează între 59 de lei și 149 de lei, iar o cutie cu cinci macarons costă 40 de lei și ajunge la 160 de lei în cazul celei cu 20 de macarons. În ceea ce privește bonul mediu, valoarea se ridică la o sută de lei, dar sumele cresc în perioadele de sărbători. 1 și 8 martie au fost zile cu vânzări peste medie, la fel de Paște. Vara însă nu este o perioadă bună pentru vânzările de ciocolată, astfel că Poem Chocolat a inclus în ofertă și înghețată pentru a menține cererea pe linia de plutire până în octombrie, când vânzările revin pe plus.

„Un sezon bun înseamnă că avem în jur de o sută de clienți pe zi, bonul mediu fiind de peste o sută de lei. Suntem prezenți și pe o platformă de livrare, avem și magazin online, dar vara nu funcționează pentru că nu poți livra ciocolată în condiții optime când afară sunt 40 de grade. Evident, sărbătorile vin cu vârfuri de vânzări, pe segmentul pralinelor încă există cerere mai mare de sărbători despre deosebire de produsele de cofetărie, unde cererea a ajuns să fie constantă pe tot parcursul anului”, detaliază fondatoarea Poem Chocolat.

Tradiționalul reinterpretat cu ingrediente premium

Dincolo de pralinele cu gusturi și forme exotice care conduc cererea în oferta Poem Chocolat, fondatoarea ciocolateriei a inclus în sortiment și gusturi tradiționale, regândite într-o formă modernă și cu ingrediente de calitate.

„La un moment dat a apărut un trend în România, care încă există, o nostalgie pentru copilărie, pentru trecut. Astfel că ne-am gândit cum putem să integrăm și noi aceste produse în oferta noastră, să mergem dincolo de praline și ciocolata fină cu care deja lucram. Am testat rețete și am reușit să aducem la raft celebrele «piersicuțe», nucile și nuga. Nuga mi-am dorit dintotdeauna să facem, pentru că este un produs artizanal care se potrivește unei ciocolaterii artizanale din punctul meu de vedere”, spune fondatoarea.

Când gândește sortimente noi, Vera pornește de la feedbackul clienților. Așa reușește să optimizeze oferta ciocolateriei, să renunțe la produsele care nu se bucură de cea mai bună cerere și să le înlocuiască cu unele cerute de clienți.

„Acum, de exemplu, lucrăm la trei rețete, tot de inspirație românească, dar bomboana nu e tocmai de tradiție românească. Așa că m-am gândit cum să o fac să fie. Soluția a fost umplutura, să umplem aceste bomboane cu ceva specific românesc. M-am gândit la gomboți cu prune, m-am gândit la «Scutecele Domnului», o prăjitura recunoscută pentru gustul de nuci și miere. Și m-am mai gândit la colivă. Grâul e foarte bun până la urmă și pot face un ganache din lapte de grâu și cu miere. Texturile românești sunt puțin gumate, și la gomboți, și la colivă. E o textură pe care o integrezi mai greu într-o bomboană, dar ne străduim”, declară fondatoarea Poem Chocolat.

Din oferta actuală, bomboanele cu aromă de portocală, lime, fistic și nuci de macadamia sunt cele mai bine vândute. Pe această listă intră și yuzu, o bomboană cu ciocolată albă, ganache de ciocolată albă cu suc de yuzu natural și jeleu de fructul pasiunii făcut manual. De altfel, Poem Chocolat nu folosește arome și esențe sintetice, ci colaborează cu proprietari de livezi pentru fructele din care sunt produse jeleurile și piureurile folosite în praline. În ceea ce privește ciocolata, aceasta este 100% veritabilă, cu origine unică din Ghana.

„Comportamentul de consum s-a modificat. Acum există o atenție crescută pentru calitate. Consumatorul s-a educat foarte mult. Aș spune chiar că românul este pretențios. Iar Bucureștiul are o ofertă destul de bună pe segmentul acesta de dulciuri, oamenii au de unde alege și există spațiu de dezvoltare. Dacă acum zece ani importantă era cantitatea, acum calitatea primează. Se consumă mai puțin, dar de o calitate mult mai bună. Avem în față un client care știe ce vrea. Și, pe de altă parte, așa cum spuneam, există în ultima vreme foarte multă nostalgie pentru trecut. Lumea își dorește să facem rețete clasice, dar la calitatea de acum, nu de atunci. Noi, de fapt, suntem nostalgici după stare, nu după gustul în sine”, explică Vera Maxim.

Provocările unui business artizanal

Încă din perioada în care dezvolta rețete pentru deserturi rafinate în atelierul Poem Caffe din Brăila, Vera Maxim a investit în ingrediente de calitate. Însă materia primă a fost mereu o provocare. În cazul pralinelor artizanale a fost foarte dificil să găsească ciocolata potrivită, dar care să fie și adaptată puterii de cumpărare din România. Iar momentul în care Poem Chocolat a fost lansat pe piață a coincis cu momentul în care cacaua s-a scumpit considerabil la nivel mondial, prețul acum fiind de aproape trei ori mai mare decât în urmă cu trei ani.

„Nivelul de trai a crescut, românii consumă dulce, dar nu cu orice preț. Și atunci când ai un produs premium, trebuie să poți să justifici prețul. Puterea de cumpărare influențează clar decizia de achiziție pentru că, până la urmă, vorbim despre un produs de răsfăț”, explică Vera.

Pentru a câștiga cotă de piață și pentru a extinde baza de clienți, fondatoarea Poem Chocolat mizează pe o serie de atuuri care îi creează spațiul de dezvoltare în peisajul local. Primul factor diferențiator este designul produselor. Astfel, în sortimentație și-au făcut loc pralinele care imită fructele, figurinele de ciocolată sub forma unei gheișe sau a unei prințese, dar și flori în ghiveci din ciocolată precum narcise, trandafiri sau lăcrămioare.

„Dacă ar fi să privesc prin ochii unui client, dacă n-aș fi antreprenorul care vine cu ideile de design, cred că m-aș întoarce aici pentru figurinele din ciocolată pe care le avem. Cred că ne diferențiem tocmai prin această abilitate a noastră de a personaliza orice. Dacă un client vine cu o idee care ni se pare inovatoare, nu durează mult până ajungem cu ea în faza de teste. Consider că acesta este un atu foarte important pentru un artizan local. Oamenii vor să simtă că ții cont de opinia lor și că faci lucrurile pentru ei. Chiar am făcut figurine personalizate, pentru aniversări, spre exemplu”, spune antreprenoarea.

Un alt atu al unui artizan este că poate adapta rețetele în funcție de noile tendințe de consum. Iar în prezent, majoritatea consumatorilor sunt atenți la consumul de zahăr. Acesta este și motivul pentru care fondatoarea Poem Chocolat consideră că piața stagnează și nu apar proiecte noi pe segmentul ciocolateriilor artizanale.

„Scade consumul de zahăr, în general, ceea ce ne face să ne reinventăm și să venim cu produse alternative. Din trei clienți pe care îi avem, unul cere produse fără zahăr. Artizanii au avantajul că pot reinterpreta rețetele, pot elimina sau înlocui o parte din zahăr, pot dezvolta acest segment de dulce sănătos. Iar eu cred că cei care vor face produse autentice, mai puțin dulci, vor avea succes”, consideră Vera Maxim.

Cât despre rezultate, antreprenoarea estimează că va vinde într-un an peste trei tone de ciocolată prelucrată și transformată în produse finite, ceea ce va aduce un plus de 1,35 milioane de lei în cifra de afaceri. Per total, compania estimează o cifră de afaceri de 18 milioane de lei pentru 2025. În ceea ce privește amortizarea investiției de jumătate de milion de lei, acest lucru ar urma să se întâmple în trei ani. Până atunci, Vera Maxim ia în calcul deschiderea unor noi locații, dar și extinderea internațională pe piețe din regiune, cu un interes deosebit pentru piețe precum Austria, în special Viena.

„Îmi doresc să ne extindem, dar trebuie să treacă un an de prezență în București ca să fac un plan concret. Mi-am propus ca în primul an să studiez ce se întâmplă, care e trendul, cum este piața și după un an voi hotărî direcția. Am câteva variante, trebuie doar să stabilesc pe care voi merge. Eu nu sunt un antreprenor autentic, sunt un pasionat. Pasionații nu își fac calcule”, concluzionează Vera Maxim.

Metro
Expansiunea METRO sfidează contextul volatil de piață
Retailerul cash&carry METRO, prezent pe piața locală din 1996, își continuă strategia de expansiune și pune pe listă deschiderea a trei...
Bacanalia_4
Bacanalia, un concept care face upgrade la cămara bunicii
Un spațiu autentic, în care consumatorii să poată descoperi condimente și dulciuri vrac de calitate – acesta este crezul Bacanalia, un concept...