Booze Town, conceptul construit în jurul experienței clientului
O investiție de un milion de euro, Booze Town a fost gândit ca un spațiu în care clienții primesc consultanță de la somelieri, pot încerca gratuit o serie de băuturi și, totodată, sunt invitați la degustări în urma cărora fondatorul alege ce anume listează la raft. Iar gama de produse este construită astfel încât să mulțumească și un colecționar, fiind listate băuturi rare și trabucuri în ediție limitată, dar și un consumator care este în căutarea unui vin pentru cină.









Întors în România după aproape două decenii de locuit în Statele Unite ale Americii, Adrian Ghilă a dorit să recreeze momentele de relaxare cu care era obișnuit în SUA. A descoperit astfel o „breșă” pe piața locală de retail, în particular pe segmentul magazinelor specializate. Pus în postura de client nemulțumit, antreprenorul și-a dorit să schimbe acest lucru și să investească într-un magazin de băuturi care să pună accentul pe experiența de cumpărare.
De la idee și până la inaugurarea locației, în noiembrie 2021, a fost nevoie de un milion de euro și aproape trei luni pentru amenajarea spațiului. „În timpul pandemiei am început să venim foarte des în România. Mi-am dat seama rapid că retailerii nu stau foarte bine la capitolul customer
service, dar, la momentul acela, nu m-am gândit să investesc în acest sector. Ulterior, am avut nevoie de un birou și am găsit locația din Otopeni, Calea Bucureștilor 78, care este destul de mare pentru un simplu birou. Am decis să cumpăr locația și în spațiul rămas după amenajarea biroului am deschis un magazin de băuturi în care clientul să fie tratat ca parte dintr-o comunitate, nu ca o persoană care îți face vânzare și atât”, explică Adrian Ghilă, fondatorul Booze Town.
În spațiul de vânzare care are aproape o sută de metri pătrați, antreprenorul a adus inițial 1.300 de SKU-uri, dar oferta cuprinde acum 1.800 de etichete, branduri pe care le-a verificat în detaliu și care provin de la producători și distribuitori cu aceeași etică de business ca a sa. „Ne-am ocupat personal de fiecare listare în parte. Dincolo de produsele cunoscute de noi și potrivite gustului nostru, am organizat degustări de fiecare dată pentru a înțelege dacă o anume băutură este potrivită sau nu. Nu ne abatem de la acest principiu: întâi organizăm o degustare cu oameni mai mult sau mai puțin cunoscători și abia apoi listăm produsul. Și încă un criteriu foarte important ține de etica în business. Nu vom lista niciodată o etichetă dacă nu provine de la un jucător de încredere, care face business corect. Nu ne interesează să facem profit cu orice preț, avem un business plan pe termen lung, nu așteptăm rezultate mâine”, detaliază Adrian Ghilă.
Acesta este și motivul pentru care antreprenorul nu vorbește despre amortizarea investiției, planul său fiind mai degrabă consolidarea unei baze de clienți care să se transforme, de fapt, într-o comunitate. Astfel, investițiile merg în pregătirea personalului sau colaborarea cu somelieri care pot oferi informații despre băuturile listate în magazin, istoria lor, mâncărurile cu care se potrivesc, gusturile potrivite pentru femei sau pentru bărbați. Și, pentru că fac aceste recomandări, cei de la Booze Town pun la dispoziția clienților un serviciu extra: oferă integral banii înapoi celor care au cumpărat o băutură recomandată de personalul magazinului și care nu a fost pe gustul lor.
Sortimentația, adaptată de la consumatorul simplu până la colecționari
Fiind primul business în industria de retail pentru Adrian Ghilă, magazinul Booze Town este un proiect pilot. Această locație și interacțiunea cu clienții l-au ajutat să înțeleagă noul mediu în care activează, dar un lucru a rămas la fel ca în restul afacerilor pe care le derulează: modul în care construiește plusvaloare. „Când am făcut planul pentru acest magazin, am luat în calcul un orizont mai mare de timp pentru dezvoltarea sa. Profitul nu este în focusul nostru acum, cât mai degrabă creșterea brandului la nivel național. După locația din Otopeni, pe care putem să o considerăm proiect pilot, vom inaugura încă un Booze Town în nordul Capitalei, iar pe listă se află și municipiul Cluj-Napoca”, spune Adrian Ghilă.
Până atunci, antreprenorul investește în experiențele oferite celor care le calcă pragul pentru că știe că dezvoltarea sustenabilă a businessului se bazează pe încredere, indiferent care este tipologia clientului. „Trebuie să recunoaștem că ne-am lovit de situații în care oamenii nici măcar nu au încercat să intre în magazin pentru că, judecând după design, au avut senzația că este un magazin exclusivist. Dar la raft noi am listat atât băuturi pentru cei cu un buget mic, cât și pentru colecționari. Pentru că da, între clienții noștri se află colecționari care înțeleg de ce un produs costă cât costă”, explică fondatorul Booze Town. Acesta și-a dorit să aducă pe rafturile magazinului băuturi rare pe care să le pună la dispoziția clienților cu o putere de cumpărare mai mare. Spre exemplu, o sticlă de Macallan M Black costă aproape 45.000 de lei, Vodka Beluga Epicur by Lalique costă 48.000 lei, o șampanie Armand De Brignac Brut Rose costă aproape 6.800 de lei, în timp ce Tequila Clase Azul Añejo are un preț de 4.700 de lei. „Ne-am concentrat atenția în zona produselor exclusiviste pentru că ne-am dorit să avem produse care nu sunt ușor de găsit pe piața locală. Dincolo de băuturile rare pe care le-am adus, avem și cel mai mare stoc de trabucuri Davidoff. Adică avem colecții de Year of the Tiger și Year of the Ox”, spune fondatorul Booze Town.
În oferta magazinului există însă și băuturi cu prețuri care pornesc de la 20 de lei, cum ar fi vinul Baron d’Arignac sau vinul marcă proprie Silentium Emergo sau Optimum, făcut în colaborare cu crama Metamorfosis din Dealu Mare, care are prețuri pornind de la 30 de lei. Totodată, la raft sunt listate și vinuri din portofoliul Purcari, Cricova, Recaș, The Iconic Estate, Sâmburești sau Beciul Domnesc. Există și o regulă de la care nu se abate antreprenorul. Toate produsele listate în magazin sunt disponibile și pe platforma online a magazinului Booze Town pentru livrare imediată. În București și Ilfov, livrările sunt făcute în aceeași zi de către personalul magazinului. Pentru livrările în alte orașe din țară, compania folosește serviciile clasice de curierat, fără însă să fie perceput un cost pentru transport.
Primele rezultate
În primul an de la lansare, Booze Town a atins o cifră de afaceri de 500.000 de euro în condițiile în care magazinul are o medie de 20 de clienți pe zi și un bon mediu de 500 de lei. În cazul comenzilor online, media acestora este de zece cumpărători pe zi. În materie de vânzări, cele mai bune zile sunt cele de la finalul săptămânii, indiferent că este vorba de comenzile online sau de prezența în locația fizică. Cererea crește însă considerabil în preajma sărbătorilor, dar și în cazul evenimentelor private. Iar în cazul acestora, Booze Town oferă un serviciu extra: în cazul sticlelor nedesfăcute, acestea pot fi returnate și clienții primesc banii înapoi.
„«Customer service all the way» este deviza noastră. Cred că acesta este detaliul pe care ar trebui să îl înțeleagă toată lumea. În business, întâi dai ce ai de dat și după aceea te aștepți să primești. Nu are cum să funcționeze invers. Nu pui profitul înaintea investiției. Chiar dacă nu vine câștigul imediat, trebuie să ai răbdare să crești valoarea unui brand. Iar acest lucru are nevoie de timp și de coerență în business. Când clientul tău e mulțumit, se va întoarce la tine, îl câștigi pe termen lung și doar atât. El te va recomanda mai departe și ajungi astfel să construiești o comunitate din care rezultă un business sustenabil”, concluzionează fondatorul Booze Town.



