Băcănia Rod, retailerul pentru care reinventarea face parte din strategia de dezvoltare

În timp ce pentru multe businessuri pandemia a venit cu dificultăți greu de depășit, pentru altele a reprezentat o perioadă bună de reașezare și de investiții în dezvoltare. Este și cazul Băcăniei Rod, prezentă pe piața din București cu trei locații. „În business, condiția de bază este să fii disponibil”, consideră antreprenorii Laura și Liviu Rogojan. Și, în cei aproape zece ani de experiență acumulată în lumea antreprenorială, fondatorii Băcăniei Rod au dezvoltat un mod de business concentrat pe nevoile clienților care pun preț pe calitate.

Până acum cinci ani, cei care cunoșteau Băcănia Rod știau de adresa din strada Mendeleev, unde se vindeau și produse de băcănie, aveau loc și evenimente, dar funcționa și sub formă de firmă de catering. Toate într-un spațiu de nici 30 de metri pătrați. Fondatorii au luat atunci decizia să separe liniile de business. La pachet cu această decizie a venit și mutarea primei locații din Mendeleev în Titan. Apoi, un an mai târziu, a fost deschisă locația de pe Calea Văcărești, iar în 2021 au fost deschise alte două locații, una pe Bulevardul Mihai Bravu (închisă în prezent) și cealaltă pe Bulevardul Ion Mihalache.

„În 2018 am luat decizia ca Băcănia Rod să rămână doar un magazin alimentar cu produse de calitate. După patru ani petrecuți pe strada Mendeleev, am decis să mutăm magazinul în Titan, să renunțăm la toate activitățile extra pe care le făceam, cu excepția segmentului de cadouri corporate, care și-a dovedit rezistența în timp, fiind în continuă creștere. În rest, am decis să ne concentrăm pe activitatea de bază. Am zis că dacă reușim să ne dezvoltăm în Titan, înseamnă că am investit într-o poveste de succes”, povestește Liviu Rogojan, cofondatorul băcăniei.

Dezvoltarea unei noi nișe pentru Băcănia Rod

Mutarea s-a dovedit una de bun augur și, pe baza feedbackului primit în noua locație, antreprenorii au decis să se dezvolte. În noiembrie 2019 apărea cea de-a doua locație Băcănia Rod din Capitală, aflată în cartierul Tineretului, pe Calea Văcărești, nr. 238, locație reamenajată recent pentru a face loc unei vitrine mai generoase, în care sunt expuse la vânzare prăjiturile marca Băcănia Rod. „Am început modificarea spațiului în luna iulie și a fost gata într-o lună și jumătate. Am programat aceste lucrări în timpul verii pentru că este o perioadă cu mai puțini clienți, astfel că am putut să închidem complet magazinul pentru reamenajare. Suntem în punctul în care am implementat una din ideile pe care le avem referitor la ce vrem noi să facem cu magazinele acestea. Avem propriul laborator de cofetărie-patiserie, avem produse de cea mai bună calitate, folosim numai ingrediente premium, toate produsele sunt manufacturate, totul este artizanal. Era normal să investim și în această zonă”, explică Liviu.

Astfel, pe lângă gama de conserve, mezeluri, brânzeturi și vinuri, sortimentația Băcăniei Rod cuprinde de la chec cu lămâie la tiramisu cu blat din biscuiţi, choux cu cremă de vanilie, fistic și praline, ciocolată de casă, ecler fără zahăr și fără gluten plus alte tipuri de prăjituri vegane.

„Aveam deja o zonă foarte bine aprovizionată de mezeluri, brânzeturi și conserve, unde comercializăm doar produse marca Băcănia Rod și sunt cele mai vândute. Rămânea acest segment de cofetărie neacoperit. Plus că în zonă nu există nicio cofetărie cu produse comparabile cu ale noastre. Clienții care au consumat prăjiturile noastre au avut reacții foarte bune, prin urmare am decis că aceasta este direcția în care trebuie să mergem”, explică cofondatorul Băcăniei Rod. În prezent, după extinderea care a costat în jur de 20.000 de euro, Băcănia Rod din Tineretului are o suprafață de aproximativ 90 de metri pătrați. Costurile cu această nouă fază a magazinului se adaugă altor 35 de mii de euro investiți în 2019 în amenajarea și inaugurarea locației. „Lumea nu ne știa, nu știa că avem prăjituri, cu atât mai puțin laboratorul nostru propriu. Acum avem inclusiv comenzi de torturi”, declară Liviu.

Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Deschisă în primăvara anului trecut, Băcănia Yama a mizat pe legătura cu gusturile copilăriei pentru a atrage clienți noi într-o perioadă...
Retailul în era conceptelor cu ADN local: băcănia Madame Delice Gourmet
Retailul în era conceptelor cu ADN local: băcănia Madame Delice Gourmet
Într-o lume în care timpul pare o fi o resursă tot mai prețioasă și digitalul e pus la rang de rege, în retailul fizic apar în continuare...

Citește și: Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat

Evoluția sortimentației în cadrul băcăniei

Dacă la începutul poveștii Băcănia Rod antreprenorii testau cât mai multe rețete pentru conservele marcă proprie și listau cât mai mulți producători din dorința de a satisface orice cerere, timpul a demonstrat că reducerea sortimentației este o decizie de business înțeleaptă. Astfel, de la 130 de rețete de toate felurile, acum au rămas la 40 de conserve. De la peste 120 de etichete de vin listate pe rafturile Băcăniei Rod, acum au rămas la nici măcar un sfert din acestea. Mai mult, vinurile provin de la cinci crame cu care antreprenorii au stabilit parteneriate corecte. În ceea ce privește zona de mezeluri și brânzeturi, retailerul are la vitrina asistată aceiași producători pe care i-a listat încă de la începuturile businessului, adică acum aproape zece ani.

„Avem contracte ferme cu trei-patru producători de mezeluri și alți doi-trei pentru brânzeturi. I-am căutat până în Bucovina și cu ei am rămas până în ziua de azi. Cam de un an avem și produse din carne de mangaliță. Avem inclusiv pâine pentru că ne dorim să oferim un sortiment complet atunci când consumatorii ne aleg”, detaliază Liviu Rogojan.

Și chiar dacă sortimentația a fost regândită, în continuare, cel mai vândut produs rămâne zacusca, un produs făcut după rețeta mamei lui Liviu. Topul este completat de dulceața de cireșe amare, de cea de nuci verzi, apoi de cea de vișine și, nu în ultimul rând, de salatele marca Băcănia Rod făcute tot după rețete de familie, de data aceasta din partea soției. „Gustul diferit pe care îl au produsele noastre vine din faptul că noi coacem legumele la foc de lemn, nu este nimic industrializat. Inclusiv cantitățile pe care le producem sunt limitate tocmai pentru că nu suntem o fabrică”, explică antreprenorul. Și, chiar dacă prețurile au crescut în ultima perioadă din cauza inflației, clienții băcăniei nu au dispărut, din contră. Fondatorii consideră că cei care vin să cumpere de la Băcănia Rod sunt persoane ce nu sunt dispuse să sacrifice calitatea în favoarea prețului.

Vezi și: Băcănia Rod, un business home-made

Importanța canalului online pentru Băcănia Rod

„În prezent, magazinele noastre înregistrează o medie de 100 de clienți pe zi. În plin sezon, adică din noiembrie–decembrie până aproape de sărbătorile de Paște, numărul acestora crește considerabil. Sezonul de vârf generează cam 60% din cifra de afaceri anuală. Iar dacă ne referim la o valoarea medie a bonului, suntem undeva între 45 de lei și 60 de lei în magazinul fizic”, explică Liviu.

Dincolo de magazinele fizice, Băcănia Rod are o prezență bună și în online. Pornită inițial ca o anexă a businessului de bază, după trei ani de investiții componenta online a ajuns să aibă suficientă forță încât să concureze cu rezultatele uneia dintre cele mai performante locații fizice ale băcăniei. „Avem clienți din toată țara, din zone din care nu te-ai aștepta, și comenzile sunt consistente, de 400-500 de lei. Am primit comenzi de dulceață din zone rurale și pentru noi a fost o surpriză. Pe lângă magazinul nostru direct, colaborăm în București și cu Glovo și dorim să ne listăm și pe celelalte platforme disponibile. În business, este esențial să fii disponibil, e condiția de bază. Degeaba am cel mai bun produs din piață cu cel mai bun preț, dacă nu e la îndemâna clientului”, consideră Liviu. În acest moment, antreprenorii fac tranziția de la o afacere antreprenorială la una standardizată, cu proceduri mai clare, acest pas fiind considerat unul necesar în procesul de dezvoltare. Pe termen mediu, în București ar urma să apară și o nouă locație Băcănia Rod. În ceea ce privește segmentul de producție, deși abia au mutat laboratorul într-un spațiu mai mare, nu exclud o nouă extindere pentru a face față cererii de produse marcă proprie.

În termeni financiari, 2022 s-a încheiat pentru Băcănia Rod cu o cifră de afaceri de aproximativ 850.000 de euro. În materie de profit, valoarea a fost de 40.000 de euro, încă sub rezultatele înregistrate înainte de pandemie. „Cât timp avem clienții vechi, oamenii care sunt în continuare lângă noi, dar și clienți noi care ne descoperă și ne întreabă unde am fost până acum, îndrăznesc să cred că avem loc de creștere. Dincolo de segmentul de retail, continuăm să investim și în componenta de catering B2B, precum și în cea de cadouri corporate. Sunt două direcții de business cu potențial mare de creștere”, susține Liviu Rogojan.

Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Într-o piață în care lanțurile de retail internaționale își adjudecă tot mai mult din achizițiile consumatorilor, magazinele specializate...
Băcănia Rod: Magazinele specializate vor merge foarte bine pe termen mediu și lung
Băcănia Rod: Magazinele specializate vor merge foarte bine pe termen mediu și lung
Într-o piață în care discounterii dau tonul creșterii pe plan local, proprietarii Băcăniei Rod, retailer construit în jurul produselor...
Bolloga, un concept de 1 milion de euro construit în jurul ideii de sănătos
Bolloga, un concept de 1 milion de euro construit în jurul ideii de sănătos
Asistăm deja de câțiva ani la o dezvoltare accelerată a retailului specializat, iar acest fenomen a depășit și granițele Capitalei. Însă...
Băcănia lu’ Furdui, un concept gândit „de dragul vremurilor trecute”
Băcănia lu’ Furdui, un concept gândit „de dragul vremurilor trecute”
Deschisă în primăvara acestui an, Băcănia lu’ Furdui și-a dorit să ducă ideea de magazin gastronomic la un alt nivel, unul care să combine...