Senchea, Strauss: „Pentru a face lucrurile din ce în ce mai bine, este nevoie să le faci diferit”

Perseverent și adaptabil – așa descrie Oliver Senchea, Sales Director la Strauss România, profilul unui om bun de vânzări în FMCG. Cât despre sine, îi plac provocările și traseul său profesional demonstrează acest lucru. Aflați ce lecții a învățat managerul în cei peste 15 ani petrecuți în industria locală a bunurilor de larg consum, lucrând pentru mai multe multinaționale cu poziții puternice în piață. Senchea, Strauss: „Pentru a face lucrurile din ce în ce mai bine, este nevoie să le faci diferit”

De la studenție, la multinațională. Oliver Senchea a interacționat pentru prima dată cu industria bunurilor de larg consum în timpul facultății. S-a născut în Craiova, lucru de care este foarte mându, dar a crescut în București. Tot în Capitală a făcut și studiile, la Universitatea Tehnică de Construcții. Motivat de dorința de a avea independență financiară, managerul a început să lucreze ca agent de vânzări, fiind apoi promovat ca supervizor.

„Am început să lucrez ca agent comercial în diferite firme mai mici parcurgând toate treptele ierarhice din departamentul de vânzări. Primul job pe care l-am avut într-o multinațională a fost în cadrul Masterfoods România, filiala locală a producătorului de dulciuri și pet food (hrană pentru animale – n.r.) Mars. Am fost recrutat pe poziția de Distributors Sales Manager. După un an am fost numit Regional Sales Manager, iar mai târziu am fost promovat în funcția de National Specialist Channel Manager”, povestește managerul.

A lucrat în Masterfoods patru ani, timp în care a acumulat o mulțime de cunoștințe. „În ultimul job la Masterfoods m-am ocupat de canalul specializat, adică pet shopuri, farmacii și cabinete veterinare, și am fost responsabil pentru bugetele de trademarketing, dar și de dezvoltarea echipei. Unul dintre proiectele pe care le-am dezvoltat și de care sunt mândru este faptul că am obținut dreptul de a folosi recomandarea Asociației Naționale a Medicilor Veterinari din România pentru produsele Masterfoods.”

Odată cu primul job au venit și primele lecții importante despre această industrie. „Cristophe Loiseau, care era la acel moment Vicepreședinte Masterfoods pe Europa, a fost omul care mi-a oferit o perspectivă asupra industriei și de la care am învățat primele noțiuni de category management, dar și detalii despre sistemele de distribuție la nivel european”, își amintește managerul.

Călătorie în industria FMCG. Ulterior, Oliver a primit o nouă oportunitate de dezvoltare profesională, de data aceasta în cadrul departamentului de Marketing al producătorului JTI. A ocupat timp de doi ani și jumătate funcția de National Field Marketing Manager pe segmentul HoReCa, unde a dezvoltat și implementat strategia pentru acest canal. Și pentru că își dorea mai mult de la cariera sa, în 2005 a făcut un pas înainte și a ajuns să lucreze pentru al doilea mare jucător din industria băuturilor răcoritoare. La Pepsi a fost angajat pe postul de National On Premise Manager și, la pachet cu acesta, a venit și provocarea de a construi de la zero departamentul de vânzări în HoReCa. „A fost o experiență fantastică într-un mediu concurențial acerb în care oamenii din echipă au făcut diferența.” Tot în acea perioadă, managerul a făcut parte din echipa care a lansat pe piață brandul Gatorade. Apoi, după doi ani în companie, a fost promovat ca National Key Accounts Manager.

Între Pepsi și Strauss, Oliver Senchea a acceptat provocarea de a fi Directorul Comercial al L’Oréal România. „L’Oréal este o companie extraordinară, foarte complexă, iar industria de beauty este foarte competitivă. Una dintre sarcinile mele a fost dezvoltarea departamentului de category management și acest lucru a venit ca ceva firesc, având în vedere expansiunea comerțului modern în România, dar și multitudinea de categorii din piața cosmeticelor.”

Provocările prezentului. Oliver Senchea a preluat jobul de Sales Director la Strauss România în urmă cu trei ani și jumătate și, ca toate joburile pe care le-a avut până acum, nici acesta nu este lipsit de adrenalină. Un moment important a fost achiziția brandului Amigo de către Strauss, realizată anul trecut, Oliver Senchea fiind responsabil atât de vânzări, cât și de programele de trade marketing din retail.

„Achiziția și integrarea brandului Amigo a constituit o schimbare importantă pentru Strauss România pentru că, dacă până atunci eram o companie care producea și vindea în principal cafea prăjită și măcinată, acum acordăm mai multă atenție și categoriei de cafea instant. De asemenea, odată cu preluarea Amigo am început să construim programe de trade marketing multibrand. Chiar dacă România este o țară cu un consum mic de cafea, credem în puterea inovației. Astfel, în momentul de față avem mai multe proiecte în desfășurare: o campanie pentru perioada de Crăciun, o gamă de produse Doncafé dedicată sărbătorilor de iarnă și, de asemenea, avem în plan și câteva lansări de produse noi”, explică managerul.

Tot în rândul provocărilor, Oliver menționează și lucrul cu oamenii. Managerul coordonează o echipă de 90 de oameni în modern trade, traditional trade și trade marketing. Pe ce a mizat în dezvoltarea echipei? „Cred că fără reguli este complicat să exiști, dar în același timp e important să le dai oamenilor libertatea de a experimenta anumite lucruri. Trebuie să ai încredere în echipa ta și să-ți lași oamenii din echipă să se dezvolte. În plus, cred că e important să vii cu drag la serviciu.” Acest lucru este demonstrat și de rezultatele unui studiu de engagement al angajaților realizat anul acesta în cadrul companiei: rezultate peste media industriei, iar în departamentul de vânzări, rezultate peste media multor companii din FMCG. Am o echipă extraordinară și sunt mândru de acest lucru.”

Lecții după 16 ani în FMCG. Vorbind despre diversitatea experiențelor sale profesionale, Oliver Senchea spune că aceasta l-a ajutat să se dezvolte. „Am cunoscut multe organizații și moduri diferite de a face business și, atunci când am schimbat industria, am privit acest lucru ca pe o oportunitate, dar și ca pe o provocare. Niciodată nu m-a speriat ideea preluării unor responsabilități noi sau a intrării într-un domeniu diferit, din contră, am fost atras de aceasta.”

Pentru că în toată cariera s-a ocupat atât de aspectele strategice, cât și de cele operaționale, managerul a învățat că lucrurile simple, dar bine implementate, pot face diferența. „În plus, trebuie să fii deschis atunci când construiești un program și, pentru a face lucrurile mai bine sau din ce în ce mai bine, este nevoie să le faci diferit. Este una dintre regulile pe care le-am învățat în Mars și pe care am aplicat-o în toate companiile în care am lucrat”, susține managerul.

În plus, în cei 16 ani de experiențe profesionale în FMCG, Oliver a avut ocazia să cunoască oameni care l-au inspirat, de la care a învățat câteva lecții importante pentru cariera sa. Printre aceștia, Tudor Furir, director de vânzări la Masterfoods, care i-a insuflat importanța echipei în succesul companiei, Celal Bayraktaroglu, General Manager JTI, care l-a făcut să înțeleagă că „atunci când e criză trebuie să conștientizezi faptul că e criză și pentru competiție, iar învingătorul va fi acela care va reuși să rămână calm, să privească imaginea de ansamblu și să nu ia decizii emoțional.”

Deși aproape întreaga sa carieră este legată de multinațională, directorul de vânzări al Strauss România spune că nu s-a plictisit și nu are de gând să-și modifice traseul profesional. „Sunt mulți manageri care vorbesc despre mirajul antreprenoriatului, însă cred că asta se datorează în principal faptului că nu se simt mulțumiți de jobul lor. Eu aproape întotdeauna am simțit că am libertatea de a încerca lucruri noi în companiile în care am lucrat, dar, bineînțeles, ca toată lumea, am cochetat cu ideea de antreprenoriat în trecut, însă niciodată nu am avut un plan concret. Acum însă nu simt nevoia unei schimbări.”
Ce face Oliver Senchea atunci când nu este la birou? Își petrece timpul cu prietenii și familia, citește sau călătorește. „Îmi place mult să călătoresc, pentru că fiecare călătorie este o lecție din care poți învăța ceva”, mai spune managerul.

Mateja Podgornik, Mondelēz România și Slovenia: „Mi-am construit cariera acceptând și provocările de care s-au ferit alții
Mateja Podgornik, Mondelēz România și Slovenia: „Mi-am construit cariera acceptând și provocările de care s-au ferit alții
Ascensiunea pe verticală nu reprezintă cea mai bună traiectorie în construirea unei cariere, în timp ce un drum pavat cu proiecte și joburi mai...
Cum și-a securizat Strauss România terenul de creștere pe o piață sensibilă la factori externi
Cum și-a securizat Strauss România terenul de creștere pe o piață sensibilă la factori externi
După o perioadă cu provocări multiple, piața de cafea a intrat pe un trend pozitiv. Pentru Strauss România, acest lucru s-a tradus printr-o...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest...
Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, Sales Director ETi European Food Industries, este un exemplu clar că ambiția poate construi un traseu profesional de succes și că...