Radu Savopol, 5 to go: La început am fost un one man show. Acolo a fost greșeala majoră
Multe din momentele de succes ale unui antreprenor sunt precedate deseori de încercări și nereușite. În cazul lui Radu Savopol, Cofondator al 5 to go, cea mai mare rețea de cafenele din estul Europei, un pas greșit făcut în cei zece ani de la lansarea primei locații a fost legat de faptul că a purtat pălăria de „one man show” și a crezut că poate face totul singur, în loc să își construiască o echipă încă din stadiul incipient al afacerii, a spus antreprenorul în cel mai recent episod al podcastului Progresiv Voices.
Radu Savopol a deschis prima locație 5 to go în ianuarie 2015 în zona Lahovari din București, sperând să mai inaugureze două - trei cafenele, un obiectiv realist, direct proporțional cu puterea sa financiară la momentul respectiv. 5 to go numără în prezent 650 de locații și 320 de parteneri francizați. Iar planurile nu se opresc aici, Radu Savopol punctând că internaționalizarea businessului reprezintă ambiția sa cea mai mare pentru următorii ani.
„În 2015-2019 am săpat fundația pentru 5 to go, o fundație solidă. Ulterior, până în 2024, am construit structura blocului și acum suntem la partea de finisaj. Acum lucrăm și șlefuim compania, facem fine tuning. Sunt lucruri de finețe care poate nu se văd atât de bine. Pe plan personal cred că este la fel. Mi-aș dori, poate, ca lucrurile să se întâmple mai rapid, dar realizez că nu mai am cum. În acești zece ani, o trăsătură importantă pe care am învățat-o a fost răbdarea. Altfel nu ai cum. E important să ai răbdare, bun-simț, să știi să te conectezi cu oamenii, să știi să vorbești. Retailul este o lume aparte. Și ai nevoie și de brand. Sunt foarte multe produse bune pe piață dar nu au brand și nu reușesc, se fac investiții în tehnologie, dar nu reușesesc să vândă, businessurile se sufocă, fac mult private label”, a explicat Radu Savopol.
Tot din zona retailului a venit și cea mai mare provocare, a mai spus antreprenorul. 5 to go a accesat piața de retail în urmă cu patru ani, când a fost lansată prima linie de produse dezvoltate special pentru acest segment (gama ready to drink ESPRESSO Macchiato, CAPPUCINO Macchiato și LATTE Macchiato). „Retailul este un ocean foarte aglomerat, în care 5 to go ar putea fi peștișorul de aur. Am avut surprize mari din zona capsulelor, apoi din partea siropurilor și a limonadei, a croissantelor care performează extraordinar de bine. Contează să ai un preț bun, ambalaj și calitatea potrivită și o masă critică de cumpărători. Asta ne-a ajutat foarte mult de-a lungul timpului. Erau produse în care marii retaileri poate nu au avut încredere, noi le listam în locațiile noastre, prindeau tracțiune și apoi le rostogoleam și în retail”, a adăugat Radu Savopol.
Progresiv Voices este podcastul care creează cadrul perfect pentru un exercițiu de sinceritate și transparență. Totodată, este locul în care vom discuta de fiecare dată despre cele mai arzătoare probleme ale industriei și ne vom inspira din poveștile de succes ale companiilor care au curajul să gândească dincolo de convențional.





