Penny România accelerează ritmul expansiunii și anunță un buget de investiții de 100 de milioane de euro pentru acest an
Cu un buget de investiții care se ridică la o sută de milioane de euro în 2021 și un miliard de euro în următorii opt ani, Penny România anunță că mărește ritmul expansiunii și deschide anual 35 – 40 de noi magazine, față de 20 – 25 de locații, media anuală de până acum. Daniel Gross, CEO-ul companiei, a explicat într-un interviu acordat Progresiv, planurile de dezvoltare și modul în care unitățile comerciale Penny își „schimbă” fața în funcție de comportamentul de consum.
După un an care s-a încheiat cu un profit net de 84,9 milioane de lei, ceea ce înseamnă o creștere de 54% față de nivelul din 2019, businessul Penny România a reușit să fie lider în cadrul grupului Rewe în privința evoluției de anul trecut, după cum spune chiar Michael Jäger, membru în board-ul Rewe International AG. „Ca piață, România nu reprezintă doar o importanță strategică deosebită pentru noi. România a fost și liderul nostru în ceea ce privește creștere în anul 2020”, a declarat acesta în cadrul unei conferințe de presă.
„În 2020 am avut cea mai bună evoluție din ultimii zece ani, o creștere a cifrei de afaceri de 19,44%. Nu putem să spunem că este neapărat ceva spectaculos pentru că noi în fiecare an am avut creștere double digit, aproape de 15%, cu excepția anului 2017 când, deși poate că am avut cel mai bun an, veneam după închiderea magazinelor XXL. Acestea reprezentau 15% din cifra de afaceri așa că impactul s-a resimțit. Altfel, suntem destul de consecvenți în evoluție”, explică Daniel Gross, CEO Penny România.
Anul trecut, retailerul a deschis 20 de noi magazine, ceea ce înseamnă că parte din creștere s-a datorat expansiunii. Concret, aproximativ 7% din creșterea cifrei de afaceri de anul trecut se datorează extinderii rețelei. Restul s-a datorat faptului că atenția pentru bugetul personal a făcut ca discounterii să câștige mai mult teren în 2020, chiar dacă nu de fiecare dată un astfel de magazin s-a aflat în proximitate.
„Anul trecut, deși clienții au venit mai rar la cumpărături, coșurile au avut valoare mai mare. În medie, valoarea bonului de cumpărături a fost cu peste 20% mai mare în 2020 față de 2019”, spune Daniel Gross.
Din 2005, de la momentul intrării pe piața din România, până anul trecut, compania a investit pe piața locală echivalentul a două miliarde de lei. În 2020, bugetul de investiții s-a ridicat la 371 de milioane de lei, bani care au fost folosiți atât pentru deschiderea noilor magazine, cât și achiziția de terenuri pentru noile unități comerciale. Totodată, 76 de magazine au fost remodelate în acord cu noul format - Penny. În 2021 vor fi remodelate alte 100 de magazine, iar întregul proces ar urma să se încheie în 2022. Pentru acest an, compania are un buget de investiții care se ridică la 100 de milioane de euro. Pe lângă extinderea rețelei și remodelarea magazinelor, în acest an a început și construcția celui de-al patrulea centru logistic la Filiași, în județul Dolj. În acest moment, întreaga rețea Penny este deservită de trei centre logistice aflate în Ștefăneștii de Jos, Turda și Bacău.
„Aproximativ 80% dintre magazinele Penny sunt în spații proprii, lucru care presupune o investiție mai mare luând în calcul și terenul. Apoi, un număr mai mare de magazine presupune capacități logistice mai mari. Mai mult, o dată la patru ani trebuie să vii cu ceva nou, să te adaptezi la felul în care se așteaptă clientul să îl servești. Spre exemplu, modificarea spațiului acordat diverselor categorii. Oferim tot mai mult spațiu segmentului fresh, celui bio, convenience. Pe viitor, dacă trendurile rămân la fel, ne vom adapta. De aceea luăm în calcul un miliard de euro ca buget pentru investiții până în 2029”, adaugă CEO-ul Penny România.
Până în 2029, pe piața locală ar urma să funcționeze 619 magazine Penny, deservite de șase centre logistice. Drept urmare, ritmul expansiunii va fi unul mult mai alert, lucru susținut inclusiv de Raffaele Balestra, CFO Penny România. Potrivit acestuia, ca să atingă acest prag, e nevoie ca anual să fie inaugurate 35 – 40 de unități comerciale și să se ajungă la șase centre logistice. Pentru acestea, plus investițiile în digitalizare, compania a estimat un buget de 5,1 miliarde de lei. Cât despre acest an, ritmul rămâne similar cu anii trecuți: 25 de magazine noi pentru a atinge pragul de 300 de locații Penny la nivel național deservite de o echipă de peste 5.300 de persoane față de 4.800 câte erau în urmă cu doi ani.
60% din sortiment, fabricat și în România până în 2023
Încă de la intrarea pe piața din România, Penny a avut o politică de achiziții axată pe sortimente de la producători regionali și colaborări cu producători locali. În acest moment, peste 86% dintre furnizorii retailerului sunt din România. Însă unul dintre planurile ambițioase ale companiei este ca 60% din sortiment să aibă ingredientul principal fabricat și procesat intermediar integral în România.
„Este un termen foarte ambițios. Am evoluat însă pe toate categoriile importante, în special pe zona de carne și pe zona de preparate din carne. În ceea ce privește carnea, avem deja 100% românesc, Triplu RO, dar în zona de preparate din carne încă mai avem de lucru. Extindem și în zona de paste, vom avea și aici doar produse românești. De ce spun că este ambițios? În momentul de față, raportându-ne la potențialul din piață, nu putem să ajungem la 60%. Dar se fac pași în acest sens și vom ajunge unde ne-am propus. Fiecare achizitor pe zona lui vede ce potențial există și demarăm parteneriate. Avem însă o condiție: nu poate să fie doar românesc, ci și competitiv. La final, clienții care, deși 70% dintre ei declară că preferă un produs românesc, în final îl vor cumpăra pe cel care are prețul mai bun”, explică Daniel Gross.
Legat de Hanul Boieresc, în acest moment în sortimentul permanent sunt 100 de produse, produse integral în România, iar planurile companiei sunt să ducă această marcă la 250 de SKU.
„Ne dorim să îi promovăm pe producători și pe cei care sunt mici integratori verticali pe lanțul de aprovizionare. Câștigăm credibilitate, consumatorii îi cunosc într-o anumită zonă. Este însă un proiect care se potrivește mai mult pe zona de food”, spune Daniel Gross. Acesta vorbește despre parteneriate cu branduri regionale, specifice fiecărei zone. Pentru început, acest tip de parteneriat va fi mult mai vizibil în zona de panificație aici sunt unele diferențe, spre exemplu pâinea din Sibiu e altfel decât cea din București. Iar în acest moment, Penny lucrează cu aproximativ 100 de producători locali de panificație, companii care se află la o distanță maximă de 50 de kilometri de magazinul Penny către care livrează.
Digitalizarea și sustenabilitatea, părți integrante din dezvoltarea Penny
În privința extinderii în zona digitală, Penny România continuă proiectul Lyvra și, din acest an, retailerul este activ și pe platforma de livrare Glovo.
„Ne dorim să ne extindem pe acest segment pentru că online-ul și home delivery și-au câștigat locul în piață. Încet, încet creștem și acest segment chiar dacă acum este prezent doar în marile orașe. Tot în zona digitală, în următoarele luni vom implementa case self checkout, cât și etichete electronice. Nu ne grăbim pentru că trebuie să vedem un nivel de acceptanță la nivelul pieței, să vedem câți mai mulți clienți obișnuiți cu aceste sisteme și le vom implementa. Pentru noi este avantajos și din punctul de vedere al costurilor, dar mai ales în ceea ce privește servirea clientului pentru că așa eviți cozile”, explică Daniel Gross.
„Ne dorim să fim de-ai locului”, spune executivul, referindu-se la cel de-al șaselea pilon de dezvoltare a companiei – sustenabilitatea. Concret, este vorba despre trei teme principale: sortimentul local, conservarea resurselor și protecția climatică, angajații și societatea. În 2020, compania a alocat 200.000 de euro proiectelor de implicare socială, iar în următorii trei ani, bugetul dedicat măsurilor de sustenabilitate se ridică la 19,5 milioane de euro.
Cât despre estimările financiare pentru acest an, compania a avut încă de la început estimări prudente, „iar până la acest moment lucrurile arată bine”, potrivit executivului Penny. Cu alte cuvinte, și pentru 2021 compania așteaptă o creștere a businessului, chiar dacă nu similară cu anul trecut din cauza efectului de bază. „După cum arată lucrurile până acum, culegem roadele muncii din 2020”, conchide Daniel Gross.