Michał Mrowiec, un manager de cursă lungă
Michał Mrowiec, managerul polonez care a preluat în urmă cu 11 luni conducerea Ursus Breweries, a împrumutat în business puțin din anduranța necesară în una dintre pasiunile care îi asigură echilibrul zilnic. Participarea la competiții de tip ultramaraton l-a ajutat să fie mai rezistent și să gestioneze mult mai ușor vulnerabilitățile care au apărut în ultimii ani. Singura diferență este că această cursă nu ia niciodată sfârșit atunci când ne raportăm la business.
Primul său contact cu mediul de business a fost din postura de antreprenor, atunci când, împreună cu fratele său, Michał Mrowiec a gestionat un mic magazin, o afacere pe care au deschis-o pe vremea studenției, pentru a întreține pasiunea sa pentru excursiile montane. Erau anii în care marile multinaționale începeau să își facă apariția pe piața din Polonia. „Mars, Tchibo sau Kraft au apelat la serviciile companiei locale DMS pentru a începe distribuția pe piața din Polonia. Un prieten lucra pentru această firmă, iar în ultimul an de facultate mi s-a propus o colaborare pentru a facilita accesul Unilever pe piața poloneză. Acesta a fost primul meu contact cu industria FMCG”, povestește Michał Mrowiec.
Au urmat 12 ani în echipa Unilever, ultima poziție ocupată fiind aceea de Vicepreședinte de Vânzări. Ulterior, Coca-Cola HBC i-a propus un job pentru a ajuta compania să gestioneze mai bine un proiect de transformare organizațională. „Când am făcut mutarea de la Unilever la Coca-Cola, am înțeles ce înseamnă ultra-FMCG, adică bunuri cu o rotație fantastică. Atunci când am schimbat registrul spre bere, m-am confruntat cu o viteză și mai mare de rotație. Lecțiile care au venit cu timpul au fost legate de faptul că, în industria bunurilor de larg consum, strategia este extrem de importantă, dar execuția este crucială. Viziunea fără execuție este halucinație. Trebuie să ai echipe fantastice care operează în aceste mașinării FMCG, iar faptul că lucrezi cu branduri puternice reprezintă un avantaj. Am avut ocazia să lucrez doar pentru liderii pieței și pot spune că setează un anumit grad de confort acest lucru”, explică Michał.
A urmat colaborarea cu producătorul local de bere Kompania Piwowarska, unde a condus cu succes un proces de transformare route-to-market. Similar cu un maraton, următoarea bornă pe traseu a fost România, unde s-a acomodat rapid și unde a descoperit, în timpul liber, frumusețea traseelor montane. „Am vizitat multe zone din România. Îmi place să alerg pe distanțe mari și încerc să combin cele două pasiuni. Alerg pe trasee montane și particip la ultramaratoane. Soția mă susține, munții sunt și locul unde am cunoscut-o, împărtășim aceeași pasiune de mai bine de 30 de ani de când suntem împreună. Avem trei fete, una dintre ele este în România cu noi, celelalte două au deja propriile vieți”, spune Michał.
Pe lângă poziția confortabilă oferită de un job în multinaționale, ultimii trei ani au reprezentat și pentru el o perioadă cu permanente provocări. „Înainte de COVID-19, am participat la un maraton în Japonia. Am fost impresionați de comportamentul oamenilor, de faptul că pentru ei era ceva normal să poarte mască. Un an și jumătate mai târziu, adoptam și noi acest comportament și ni se părea normal. Trebuie să fii mereu pregătit pentru provocările diferite care apar pe traseu. Nimeni nu își imagina că oamenii care lucrează în industria bunurilor de larg consum pot face asta de acasă, pentru că vorbeam de un job care presupunea conexiunea directă cu clientul. Însă, timp de un an, acesta a fost scenariul”, afirmă executivul.
Acum, cea mai mare provocare este legată de capacitatea de gestionare a vulnerabilităților din piață. „Anul trecut a apărut creșterea prețurilor la care nimeni nu s-a așteptat. A fost foarte dureros pentru multiple categorii, întrucât consumatorii nu au putut face față scumpirilor. Inflația poate scădea, dar presiunea pe costuri rămâne. Asta înseamnă că presiunea pe consumatori și anumite categorii se va menține. Trebuie să fim agili și să ne adaptăm situației. Pe de altă parte, cred că suntem norocoși. Lucrăm pentru liderul de piață în bere, avem branduri puternice și consumatori loiali. Chiar și în situații dificile, rămânem opțiunea preferată pentru consumatori”, spune Michał.
To do list pentru liderul actual
Și pentru că a amintit de vulnerabilitate, Michał consideră că un lider bun trebuie, la rândul său, să arate echipei sale punctele mai puțin forte. „Încrederea este un element de bază, nu poți fi eficient fără ea, nici în plan profesional și nici personal. Ca lider, trebuie să arăt echipei că sunt vulnerabil. Doar dacă nu faci nimic nu comiți greșeli. Erorile sunt atașate la tot ce facem și fac parte din procesul de învățare. Repet însă un lucru – prima greșeală reprezintă lecția, a doua aceeași greșeală este o crimă. Învățarea din greșeli este cea mai ieftină și eficientă școală. Dacă crezi că nu vei comite greșeli, progresul va veni foarte lent sau nu va veni deloc. Nu trebuie să faci presupuneri în business. Atunci când o faci, este ușor să greșești și să fii dezamăgit. Prefer această filosofie de business. Și trebuie să riști, să fii deschis și transparent. Dacă nu comunici cât mai mult și doar presupui că oamenii vor înțelege ce ai în minte, vei greși. Vei crea spațiu pentru teorii conspirative”, crede executivul.
Iar ultimii trei ani i-au demonstrat încă o dată că o comunicare clară și o simplificare a agendei zilnice pentru a face cât mai mult loc discuțiilor one to one cu membrii echipei pot ajuta un lider să „navigheze mai ușor prin vremuri grele”. „Trebuie create cât mai multe ocazii de a ne întâlni, de a discuta. Trebuie să îți faci timp, ca lider, să vorbești la nivel personal cu oamenii. Toți oamenii au fost expuși unui nivel mai mic sau mai mare de incertitudine în acești ultimi ani. În vremuri dificile, oamenii evită riscurile, preferă alegerile sigure”, afirmă Michał.
La nivel de inspirație, managerul spune că, de-a lungul timpului, a avut șansa de a lucra atât cu lideri foarte empatici și care aveau puterea de a crea echipe puternice, cât și cu lideri care erau distructivi pentru organizație și total demotivanți. A învățat mai mult de la ultima categorie. „Indiferent de situația în care te afli, poți învăța și poţi crește”, completează executivul.
O altă sursă de inspirație o reprezintă propria echipă, pe lângă pasiunile sale zilnice. „Îmi iau energia din timpul petrecut cu mine, cu pasiunile mele. De exemplu, din alergat. Încerc să alerg de mai multe ori pe săptămână, timp în care mă relaxez și ascult din lista de podcasturi preferate, din arii diferite, de la politică la sport. Inspirațională a fost chiar și o vizită de lucru în Delta Dunării, unde am văzut la raft, într-un magazin dintr-un sat, produsele noastre. Și m-am gândit că e minunat că cineva a făcut o treabă bună pentru business venind în acest loc depărtat. De asemenea, am urcat la cota 2000 și am văzut în cabană produsele noastre. Oamenii companiei mă inspiră zilnic. Faptul că avem în echipă cinci naționalități diferite îmi oferă doza zilnică de inspirație”, mai spune Michał.
Din punct de vedere profesional, to do listul său este unul clar creionat. „Îmi propun să pun bazele unui business solid pentru următorii ani. În al doilea rând, nu avem foarte mulți români exportați în alte țări în care activează Asahi. Intenția mea este de a promova talentele românești. Am reușit acest lucru în acest an, când doi colegi au fost numiți pe poziții importante în cadrul grupului. Vrem ca ei să se dezvolte în acele țări și apoi să se întoarcă în țară pe poziții de senior. În al treilea rând, îmi propun să creăm resurse interne foarte puternice. Și vreau să ating asta în doi-trei ani”, conchide executivul.