Grandma’s Delights, un business care readuce la viață gustul copilăriei
În urmă cu șase ani, Theodora și Tedi Niculescu luau decizia de a testa rețeta antreprenoriatului departe de zgomotul Capitalei alegând un sat în județul Dâmbovița, unde se află nucleul businessului Grandma’s Delights, producător de dulceţuri, zacuşti, sucuri de roşii şi bulioane, sucuri de fructe, uleiuri presate la rece 100% naturale. Afacerea s-a dezvoltat constant, iar acum, pe lângă ambițiile de creștere, to do list-ul este completat de proiecte și investiții noi.
Chiar dacă Theodora și Tedi au locuit în copilărie în Târgoviște, vacanțele și le petreceau la bunici la țară. Ulterior, drumurile lor s-au intersectat în București, unde cei doi au urmat studii economice și Tedi a profesat în domeniul gastronomic. „Cumva nu ne-am simțit atrași de agitația urbană, am simțit că nu era pentru noi. Modul în care noi am copilărit nu se îmbina atât de frumos cu tot ce se regăsea în acest oraș, prin urmare am decis să ne mutăm la țară, în satul Priboiu, din județul Dâmbovița, acolo unde bunicii soțului aveau o casă și un teren generos pe care nu-l foloseam”, povestește Theodora.
În anul 2018 au demarat producția agricolă, au construit un solar și au plantat roșii, ardei și alte legume din care au produs primele zacuști și sucuri de roșii după metoda tradițională învățată de la bunici – la tuci, în curtea casei. Primii clienți au fost prietenii lor, atrași de gustul produselor fresh și de calitatea celor procesate. Și pentru că cererea a fost mare, cei doi antreprenori au decis să facă următorul pas obținând certificarea ecologică. „Ne-am extins culturile și în 2020 am construit hala de procesare”, completează Tedi.
Startul acestei afaceri a fost susținut prin investiții de circa 200.000 de euro. Tinerii au accesat programul Start-Up Nation prin care au obținut 42.000 de euro, bani cu care au achiziționat doar trei utilaje necesare în producție, restul fiind surse proprii care au susținut construcția halei și extinderea pe partea de agricultură ecologică. „Unchiul și mătușa soțului meu ne-au ajutat foarte mult din punct de vedere financiar și moral, ei având deja o afacere și știind cum putem gestiona mai bine anumite aspecte. Pentru că provocările au fost multe și fără ghidaj nu ne-am fi descurcat”, spune Theodora.
Pe lista obstacolelor pe care au trebuit să le depășească se numără lipsa informațiilor din domeniul agriculturii, pe care și le-au însușit în timp, predictibilitatea la nivel legislativ, lipsa unor proiecte personalizate sau recrutarea de personal.
„Considerăm că ar trebui să primim informații atunci când au loc modificări legislative. Suntem un business mic, noi ne ocupăm de tot – de la cultivare la producție – și nu avem timp să stăm să ne documentăm zilnic și să căutăm toate modificările care apar și pentru care suntem chestionați la controalele pe care le primim. Mai mult, taxele pe care le plătim sunt foarte mari pentru un business mic. Ar ajuta, de asemenea, să beneficiem de proiecte personalizate în agricultură. Spre exemplu, noi nu putem accesa programul Tomata pentru că nu ni se coc roșiile în perioada în care cei care au inițiat proiectul spun că ar trebui să valorificăm cultura”, punctează antreprenoarea.
De asemenea, există provocări și în ceea ce privește recrutarea de personal. „Avem patru angajați, număr insuficient pentru ce avem noi nevoie. Sunt foarte puțini oameni care mai apreciază munca pământului și care vor să lucreze în acest domeniu. Mulți tineri au mers în direcția unor câștiguri rapide. Ceea ce este trist, pentru că nu ne vom putea dezvolta ca industrie, ca țară”, afirmă Theodora.
Business ajustabil din mers
Dacă ar fi să schimbe ceva în traiectoria businessului, cei doi tineri ar opta pentru un portofoliu mai restrâns de produse. „Este foarte greu să susții un sortiment de 41 de produse, cu toată documentația care vine la pachet, ambalaje. Acesta a fost și motivul pentru care am hotărât să mai reducem din numărul produselor și să mergem strict pe cele care sunt căutate”, declară Tedi.
În topul celor mai bine vândute produse se află zacusca de ghebe, urmată de zacusca de vinete și dulceața de ardei iute. Grandma’s Delights folosește ca materie primă fructele și legumele cultivate pe cei aproximativ 4.000 mp de teren deținuți de cei doi antreprenori. Din această suprafață, 1.300 de metri pătrați sunt ocupați de solarii, unde sunt cultivate legume precum roșii, castraveți, ardei, ardei iuți, ceapă – ingredientele principale pentru sucurile de roșii și zacuscă.
„Avem totuși o producție limitată și un stoc limitat, în funcție de materia primă disponibilă. O parte din materia primă este folosită din propria cultură, iar ceea ce nu putem cultiva momentan achiziţionăm doar de la producători locali, pentru a-i susţine”, explică Tedi.
Capacitate maximă de producție este de circa 300-400 de borcane pe zi, iar comenzile vin din toate zonele țării, predominant din București. „Acum un an 80% din vânzări veneau din retailul fizic, restul din online. Acum procentul aproape s-a inversat. În același timp, online-ul este constant, vin comenzi zilnic. Însă din retail vin comenzi cu o cantitate mult mai mare, chiar dacă frecvența de cumpărare este mai redusă”, afirmă Theodora.
Dacă ar fi să realizeze un profil al consumatorului Grandma’s Delights, acesta s-ar încadra în categoria de vârstă 25 – 40+ ani, predominant femei (peste 70%). Produsele sunt achiziționate atât din magazinul online propriu, cât și de pe platforma eMAG, băcănii din Iași, Mangalia, Constanța, Brașov, Râșnov și București sau din trei magazine Profi din Dâmbovița prin programul Via Profi pentru susținerea producătorilor locali.
Extindere în retail
Ce urmează pentru cei doi antreprenori, dar și la nivel de business? Obiectivul Grandma’s Delights pentru 2025 este extinderea distribuției pe segmentul băcăniilor. „Marile lanțuri de retail nu ne avantajează momentan, capacitatea noastră de producție este încă mică și nu putem susține cerințele marilor retaileri. Și discounturile sunt mari și putem ajunge uneori la sub prețul de producție, ceea ce nu ne avantajează pentru că mai avem de realizat investiții”, detaliază Tedi.
O altă investiție planificată pentru anul viitor este modernizarea liniei de procesare a uleiurilor presate la rece, la care se adaugă extinderea suprafeței de teren cultivate cu solarii. „Am achiziționat încă un hectar de teren pentru a avea mai multă materie primă, vrem să ne extindem pe partea de solarii. În plus, lucrăm la un nou produs – salata de ardei iuți, realizată și cu ardei capia. Un produs pe care l-am avut în sortimentație la început și pe care și acum, după șase ani, consumatorii îl caută din nou este pasta de ardei copt cu usturoi”, adaugă Theodora.
Noile proiecte ar trebui să se reflecte și în cifra de afaceri, care a crescut constant de la lansarea businessului, ajungând în 2023 la aproape 270.000 de lei. În ceea ce privește profitabilitatea, cei doi antreprenori estimează că în următorii doi ani acest indicator va fi unul pozitiv. „Un alt aspect care ne ajută în business este serviciul de procesare pe care îl oferim. Sunt mulți oameni care au materie primă multă, perisabilă și nu au unde să o vândă. Ei vin practic cu materia primă și ambalajele și noi le dăm produsul finit”, conchide Theodora.