Dan Robinson, HEINEKEN: „Esența rolului de lider este să creezi condițiile pentru ca alți oameni să reușească”
Plăcut surprins și încrezător în România, Dan Robinson a preluat conducerea echipei locale a HEINEKEN în urmă cu aproape patru ani. Executivul cu o experiență de 16 ani în industria berii are o poveste interesantă, ce exprimă viziunea unui lider care pune în centrul strategiei oamenii, ideile noi și încrederea acordată de la bun început.
Sunt mai bine de 22 de ani de când Dan Robinson a ales industria FMCG ca pilon pentru a-și construi cariera. Primul contact pe care executivul l-a avut cu piața a avut loc chiar după absolvirea facultății, în Marea Britanie, unde a lucrat timp de aproape șase ani pentru un mare retailer, având rolul de marketer. Au urmat apoi funcții în diferite departamente ale grupului, precum achiziții, vânzări sau dezvoltarea brandurilor, însă nu s-a gândit nicio clipă să schimbe domeniul. „Ceea ce îmi place la această industrie este dinamismul său, varietatea de oameni pe care îi întâlnești și ritmul rapid la care trebuie să te adaptezi. Fiecare zi are propriile provocări și probleme de rezolvat. Acestea sunt lucrurile care m-au făcut să rămân în această industrie atâția ani și încă îmi dau energie și astăzi”, povestește Dan Robinson. A ajuns la HEINEKEN în 2005, iar călătoria alături de gigantul de bere continuă și în prezent. În cei 16 de ani de experiență în cadrul companiei a avut șansa de a se dezvolta profesional într-o diversitate de contexte.
„Am experimentat atât de multe tipuri de medii, culturi, echipe și modele de afaceri. Privind în urmă, cred că fiecare rol pe care l-am avut în companie este construit pe cel anterior, dar nu într-un mod liniar, nu neapărat pas cu pas, pentru că dacă mă uit la toate aceste roluri, pot alege câteva lecții importante de la fiecare. Cu siguranță, oricine poate învăța ceva din fiecare rol, atâta timp cât are o mentalitate deschisă spre învățare. Este esențial să accepți schimbarea și să te adaptezi la mediile noi”, spune Dan Robinson.
De altfel, faptul că HEINEKEN este un amestec de culturi, medii și oameni extrem de diferiți a reprezentat întotdeauna un atu și o oportunitate de învățare pentru Dan. „Suntem berarul cu cea mai extinsă amprentă la nivel global, dar în același timp suntem o afacere condusă la nivel local, făcând parte din comunitățile noastre locale din întreaga lume. De exemplu, într-un rol anterior, în echipa din care făceam parte, erau 26 de naționalități diferite. Asta înseamnă că înveți despre diferite moduri de a gândi și de a aborda lucrurile, dar este și o modalitate excelentă de a reflecta asupra ta”, povestește Dan Robinson.
Când ai ocazia de a intervieva un manager care are o experiență de peste o decadă în cadrul aceleiași companii, curiozitatea supremă este ce anume l-a determinat să rămână atât de mult într-o organizație și dacă nu a simțit vreodată nevoia de a lua drumul antreprenoriatului și de a avea o anumită liberatate care nu se regăsește în cadrul companiilor multinaționale. Nu este însă cazul lui Dan Robinson, care mărturisește că rolul pe care îl deține în cadrul companiei este foarte asemănător cu a avea propria afacere. „Suntem o companie globală, dar cu un model de operare local. Aceasta înseamnă că, în fiecare companie locală, precum HEINEKEN România, există suficient spațiu pentru a contura strategia, pentru a lua decizii și, de asemenea, pentru a face greșeli. Iar asta face ca HEINEKEN să fie o organizație foarte diferită în comparație cu alte multinaționale. Deci, această «libertate», să spunem, este unul dintre lucrurile pe care le iubesc la rolul meu actual, să lucrez cu echipa și să fim responsabili în cele din urmă de livrarea E2E a întregii strategii.”
„România surprinde prin lucruri care par imposibile”
În cei trei ani de când se află în România, Dan Robinson povestește că a avut ocazia de a descoperi o cultură primitoare, oameni sociabili, dar și locuri uimitoare. „România este un loc minunat, în primul rând datorită oamenilor pe care am avut ocazia să îi cunosc sau să lucrez cu ei. Dar România este foarte interesantă și din perspectivă de business. Există multe oportunități de creștere și vedem o tendință către premiumizare. Apoi, avem de-a face cu un mediu destul de volatil uneori, mai ales din perspectivă externă. Se întâmplă atât de multe în țară, în principal în ceea ce privește aspectele politice și sociale, ceea ce face foarte interesant să îți găsești calea. Chiar dacă uneori poate deveni frustrant, ai și mai multe satisfacții atunci când lucrurile merg bine. România surprinde adesea realizând lucruri care par imposibile, există o mândrie a calității și este grozav să faci parte din asta”. Dar, deși este o piață bine stabilită, în care se întâmplă destul de multe lucruri bune și cu oportunități extraordinare, managerul consideră că există arii care sunt încă în curs de dezvoltare și că mai este loc pentru creștere și îmbunătățiri, precum sustenabilitatea.
Leadership și filosofie de business
Dacă îl întrebi pe Dan Robinson care este filosofia în afaceri după care s-a ghidat de-a lungul carierei sale spune că nu are așa ceva, însă crede cu tărie că există câteva caracteristici bine stabilite care l-au ajutat în acest sens și după care s-a călăuzit în ultimii ani. „Cred că a fi deschis la idei noi, a avea încredere în oameni de la început și a fi pregătit să faci alegeri dificile sunt principalele lucruri pe care le-aș menționa. Valorile HEINEKEN oferă, de asemenea, un cadru foarte bun, din punctul meu de vedere – pasiune, grijă, curaj și bucuria de a trăi. Dacă aceste valori sunt puternic resimțite în organizație, șansele de a avea succes vor fi și mai mari”, spune Dan Robinson.
Și pentru că ajungem la subiectul organizației și al modului de lucru, accesibilitatea și respectul reciproc atât ca profesioniști, cât și ca indivizi sunt atributele pe care Dan Robinson le înaintează. „Atunci când putem, luăm decizii în echipă. Ritmul este intens, însă la fel de ridicate sunt și așteptările pe care ni le stabilim. Prin urmare, e nevoie de o tensiune pozitivă în dinamica echipei. Stilurile și personalitățile diferite sunt importante, într-un mediu în care toată lumea poate contribui, pentru că, în cele din urmă, așa obții cele mai bune rezultate. Poate nu avem mereu răspunsurile corecte, dar intenția este întotdeauna una bună”.
Putem vorbi astfel de o nouă paradigmă a leadershipului în noul context generat de pandemia de COVID-19, în care empatia primează, chiar și în business? „Până la urmă, esența rolului de lider este să creezi condițiile pentru ca alți oameni să reușească. Asta înseamnă că trebuie să fii extrem de orientat către oameni, la toate nivelurile, atât în interiorul, cât și în afara businessului. Trebuie să fii capabil să te conectezi cu oamenii, din perspectivă mentală, conceptuală, dar și la nivel emoțional. A fi capabil să privești spre viitor, dincolo de ceea ce se întâmplă zi de zi, și să anticipezi ce urmează la orizont sunt abilități foarte importante. Și bineînțeles, în cele din urmă, un lider bun trebuie să livreze rezultate cu ajutorul echipelor sale”.
Cât despre echilibrul profesional - personal, Dan se descrie ca fiind un om destul de obișnuit, în anumite privințe. „În afara biroului, îmi place să gătesc, să fac mișcare, să petrec timp cu familia și cu prietenii, însă nu reușeșsc atât de mult pe cât mi-aș dori. Sunt, de asemenea, un susținător al echipei Manchester United, lucru care momentan este puțin dureros”, glumește Dan Robinson.
Consideră că pe cât de important este să fii conectat emoțional la ceea ce faci, pe atât de necesar este să știi și să faci un pas înapoi pentru a împărtăși momente pozitive. „Pentru a-mi păstra echilibrul, încerc să privesc partea bună a lucrurilor și să-mi amintesc că, de obicei, ceea ce facem nu este o chestiune de viață sau de moarte”, explică șeful HEINEKEN România. În ceea ce privește inspirația, sursele sale sunt oamenii, fie că este vorba despre colegi, persoane din afara biroului sau chiar fiica sa.
„Perioada în care ne aflăm acum ne oferă și ea inspirație. Ne aflăm în a patra revoluție industrială, tehnologia va schimba fundamental modul în care trăim, lucrăm și relaționăm unii cu alții. Lumea pare să fie într-un punct de inflexiune în ceea ce privește unitatea/diviziunea, iar subiecte precum schimbările climatice sunt tot mai urgente. Când aduci toate acestea împreună, fie că le privești dintr-o perspectivă personală sau fie dintr-una profesională, pentru mine această provocare în sine reprezintă o sursă de inspirație”, încheie Dan Robinson.