Viorel Leca, Gebrüder Weiss România: România nu este doar un punct de expansiune în regiune
Chiar dacă începutul anului a adus o scădere în traficul internațional și o contracție în consum, piața de transport a intrat pe un trend de stabilizare în 2024. Astfel, Gebrüder Weiss România estimează un avans ușor la nivelul cifrei de afaceri, investițiile constante fiind la baza rezultatelor, susține Viorel Leca, Directorul General al companiei.
Cum ați descrie, în prezent, piața locală de logistică și transport luând în calcul contextul socioeconomic, cu un război la graniță și cu o economie care stă sub incertitudinea unui an electoral?
În România, aceste influențe globale au fost resimțite pe fondul unor schimbări specifice la nivel local. Astfel, anul 2023 a însemnat pentru piața de transport și gestionarea unor provocări interne: noi reglementări guvernamentale, creșterea salariului minim și un deficit de forță de muncă calificată. Conflictele regionale și inflația au pus presiune asupra costurilor, însă investițiile în infrastructura de transport – de la extinderea rețelei de autostrăzi până la modernizarea portului Constanța – au deschis noi oportunități de creștere și eficientizare pentru companiile din sector. Pe acest fond de schimbări și adaptare, în 2024, piața a intrat pe un trend de stabilizare, chiar dacă începutul anului a adus o scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare. Adaptarea la noile cerințe legislative, împreună cu integrarea soluțiilor tehnologice moderne, a permis companiilor să rămână competitive. Investițiile în infrastructura rutieră și portuară joacă un rol crucial în eficientizarea transportului de mărfuri, proiectele de modernizare a autostrăzilor și dezvoltarea portului Constanța facilitând un transport mai rapid și reducerea costurilor operaționale.
Cum arată bilanțul pentru Gebrüder Weiss în 2024 raportat la anul precedent?
Anul acesta este unul cu totul special pentru Gebrüder Weiss – sărbătorim 30 de ani de prezență în România, iar investițiile totale, de 90 de milioane de euro, derulate în această perioadă reflectă angajamentul nostru de a susține și de a dezvolta piața locală. De la primul hub logistic și până la noua noastră locație din Popești-Leordeni, inaugurată recent, fiecare investiție a fost un pas înainte spre a crea o infrastructură puternică, adaptată nevoilor clienților noștri. Ne propunem să rămânem și în viitor un partener de încredere, investind constant în inovație și eficiență.
Cum ați descrie activitatea din România raportată la celelalte piețe din grup?
Pentru Gebrüder Weiss, România nu este doar un punct de expansiune în regiune, ci un partener de bază, având potențialul de a deveni un centru logistic regional important, în special pentru comerțul dintre Europa și Asia. Prin poziția geografică avantajoasă și conexiunea la două dintre cele nouă coridoare ale rețelei transeuropene de transport (Ten-T) – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre-Rin – România are o poziție excelentă pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest. Portul Constanța este un nod de transport esențial, care permite redirecționarea mărfurilor dinspre Orientul Îndepărtat către porturile europene nord-vestice, iar în ultimii ani a devenit o alternativă tot mai viabilă pentru rutele afectate de conflictele regionale, cum ar fi cel din Ucraina. Această poziționare strategică și volumul tot mai mare de mărfuri procesate în porturile maritime contribuie în mod evident la consolidarea rolului filialei locale în cadrul Gebrüder Weiss.
Unde se poziționează România ca importanță la nivel de grup?
Pe fondul cererii tot mai mari de transport de calitate, Gebrüder Weiss investește constant în dezvoltarea huburilor locale și a soluțiilor tehnologice, menținând România ca un pilon important în strategia sa regională și globală. Prin intermediul expertizei noastre extinse, a infrastructurii locale bine dezvoltate și a conexiunilor globale puternice, suntem în măsură să oferim servicii logistice și de transport de înaltă calitate, adaptate atât pieței locale, cât și nevoilor internaționale. Potențialul României de a deveni o poartă logistică regională se bazează și pe infrastructura sa rutieră și feroviară, care necesită investiții continue pentru a susține eficient dezvoltarea economică.
Ați inaugurat recent cel de-al doilea hub logistic din apropierea Capitalei. Care sunt avantajele acestuia?
Creșterea fluxului de trafic din Capitală necesita o soluție cu două terminale, care ne permite astăzi să aprovizionăm zona metropolitană din două direcții geografice, făcând astfel distribuția mărfurilor mai eficientă. Investiția de 20 de milioane de euro în noul terminal din Popești-Leordeni ne oferă capacități moderne, pe o suprafață de 19.000 de metri pătrați, dedicate depozitării, manipulării mărfurilor și administrării. Aici, clienții au acces la o gamă completă de servicii: FTL (Full Truck Load), LTL (Less Than Truckload), transport în regim de grupaj, depozitare și logistică, formalități vamale și livrare la domiciliu prin Home Delivery.
Depozitul, clasificat drept clasa A și conform cerințelor ADR, beneficiază de o amplasare strategică, lângă A2 și A0, facilitând accesul rapid către portul Constanța și către Bulgaria. Terminalul este dotat cu pompe de căldură, iar în viitor, planificăm instalarea unui sistem fotovoltaic și stații de încărcare pentru vehicule electrice. Suprafața totală a terenului este de 70.000 de metri pătrați, ceea ce ne oferă posibilitatea de a extinde în viitor capacitățile de depozitare și cross-docking, în funcție de evoluția pieței și de nevoile clienților.
Cum a crescut capacitatea de livrare din momentul în care ați început să operați depozitul din Popești-Leordeni?
Din momentul în care am început să operăm noul hub din Popești-Leordeni, capacitatea de livrare a crescut semnificativ. În primele șase luni ale anului 2024, am realizat direct din acest centru logistic 78.000 de expediții, totalizând peste 35.000 de tone. Această extindere ne permite să susținem mai bine volumele de lucru în România, care au atins anul trecut aproximativ 1,1 milioane de expedieri, oferind astfel servicii mai rapide și mai eficiente clienților noștri.
Luați în calcul să investiți în depozite și în alte zone ale țării?
În prezent, ne concentrăm pe optimizarea operațiunilor din noul hub logistic din Popești-Leordeni, care este o prioritate strategică pentru noi. Desigur, suntem mereu atenți la evoluția pieței și la nevoile clienților noștri, iar în momentul în care cererea o va justifica, vom lua în considerare viitoare investiții pentru extinderea rețelei noastre logistice. Avem achiziționate terenuri în
orașe-cheie din România și suntem pregătiți să investim, într-un mod calculat și sustenabil, nu speculativ.
Cum estimați că vor arăta rezultatele financiare în acest an și ce planuri aveți pentru viitorul apropiat?
În 2024, în ciuda contextului provocator, ne așteptăm la o cifră de afaceri organică similară sau chiar puțin peste nivelul din 2023, când am atins 94,3 milioane de euro. Structura echilibrată a veniturilor noastre ajută să ne adaptăm mai bine nevoilor pieței și să rămânem competitivi. Pentru viitorul apropiat, ne axăm pe consolidarea afacerii, diversificarea portofoliului de servicii, menținerea nivelului de calitate și eficientizarea continuă a proceselor. Suntem deschiși să testăm noi tehnologii și să investim în digitalizare. Echipa reprezintă un pilon esențial, motiv pentru care acordăm o atenție deosebită pregătirii profesionale a colegilor noștri și cultivării unui mediu de lucru plăcut și sustenabil.