Sustenabilitatea, punct-cheie în strategia de business Nestlé

Pentru Nestlé, sustenabilitatea este un termen cu istorie lungă, integrat în strategia de business la nivel de grup. „Trebuie să fii vizionar, să ai un factor diferențiator pe o piață puternic concurențială”, explică Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager Nestlé România. Irina Siminenco

Ce înseamnă pentru Nestlé implicarea în tranziția de la agricultura clasică spre cea regenerativă?

Modelul Nestlé dă viață agriculturii regenerative prin intermediul a cinci piloni: biodiversitatea, securitatea și calitatea apei, sănătatea solului, sisteme de cultivare diverse și integrarea animalelor, acțiuni colective și peisagistice. Agricultura regenerativă pune oamenii în centrul atenției, sprijinind soluții potrivite pentru regiunile și culturile lor. Scopul nostru este să permitem oamenilor din lanțurile noastre de aprovizionare să se întrețină pe ei înșiși și familiile lor. Suntem prezenți în aproape 190 de țări, ceea ce înseamnă că asigurăm mâncare pentru miliarde de oameni. Drept urmare, sustenabilitatea se regăsește în strategia noastră și nu de ieri, ci cu mult timp în urmă.

La nivel de grup, la ce sumă se ridică investițiile în agricultura regenerativă și ce rezultate ați obținut?

Nestlé investește 1,2 miliarde de franci elvețieni până în 2025 pentru a stimula agricultura regenerativă în întregul nostru lanț de aprovizionare. În Indonezia și Mexic, schema noastră pilot de sprijin financiar pentru cultivatorii de cafea promovează tranziția către o agricultură regenerativă prin creșterea veniturilor, acoperind aproximativ o mie de ferme de mici fermieri în fiecare țară. În Coasta de Fildeș, programul nostru de accelerare a veniturilor permite familiilor cultivatoare de cacao să își crească veniturile, să mențină copiii la școală și să aducă beneficii mediului local. În Indonezia, pilotăm un program de asigurare împotriva condițiilor meteorologice pentru mai mult de 800 de mici producători care furnizează cafea pentru marca Nescafé. Nestlé France colaborează cu diferite părți interesate pentru a obține ingrediente-cheie de la ferme care trec la agricultura regenerativă. Furnizorii de lapte proaspăt ai Nestlé din Regatul Unit urmează un plan regenerativ din decembrie 2021, cu măsuri care includ un accent pe biodiversitate și pe sănătatea solului și a animalelor. Eforturile lor de până acum au adus o scădere cu 19% a emisiilor medii de gaze cu efect de seră ale fermelor, în primii doi ani. Alături de partenerii Universitatea de Agricultură din Cracovia, Asociația Cultivatorilor, Agrosimex și Syngenta, am sprijinit fermierii polonezi să ajute la refacerea sănătății solului și la cuantificarea potențialului de captare a carbonului al fermelor lor, în cadrul noului Green Deal al UE. Investiția realizată în fabrica din Serbia reprezintă un exemplu clar și foarte aproape de România despre cum pot fi susținuți și impulsionați fermierii locali să schimbe modul în care fac agricultură. Producătorii de legume uscate, floarea-soarelui și soia sunt incluși în program. Practicile de agricultură regenerativă contribuie la fertilitatea solului și reprezintă un factor important în lupta împotriva schimbărilor climatice prin încurajarea conservării materiei organice din sol, a biodiversității și prin creșterea capacității solului de a absorbi gazele cu efect de seră. Acesta reprezintă motivul pentru care obiectivul nostru global este ca, până în 2025, 20% din materiile noastre prime esențiale să provină din agricultura regenerativă, iar până în 2030, 50%.

Cum funcționează, mai exact, sistemul din Serbia? De la asigurarea materiei prime până la producția propriu-zisă.

Nestlé a avut o unitate de producție în Surčin, Serbia, încă din 2011 și mare parte din materia primă provenea de la furnizorii locali. Recent, a fost crescută capacitatea de producție, iar noua fabrică face parte din viziunea Nestlé de a contribui la sistemul alimentar din țara vecină în beneficiul popu­lației locale, al naturii și al economiei în general. Este foarte important pentru noi să oferim un sprijin semnificativ comunităților locale în care ne desfășurăm activitatea în tot ceea ce facem, atât prin crearea de noi locuri de muncă, cât și prin contribuția la conservarea mediului prin aplicarea de tehnologii inovatoare în procesul de producție, precum și prin sprijinirea producătorilor locali în aplicarea de practici agrare regenerative. Ascultând nevoile consumatorilor, aducem pe piață produse inovatoare, gustoase și nutritive, pe bază de plante, pentru a oferi consumatorilor noi opțiuni nutriționale pentru o dietă echilibrată. În 2023, Nestlé a stabilit un nou obiectiv ambițios, acela de a crește vânzările de produse nutriționale cu 20, până la 25 de miliarde de franci elvețieni până în 2030, ceea ce reprezintă o creștere de 50% față de 2022. O gamă pe bază de plante face parte din acest obiectiv și vom continua să inovăm și să perfecționăm produsele din gama noastră de alimente pe bază de plante.

Pe ce se axează, în prezent, producția în această fabrică și cât la sută din produsele finite merge la export?

Noua fabrică acoperă o suprafață de 18.440 de metri pătrați și are 220 de angajați. Este o investiție de 80 de milioane de franci elvețieni, realizată fără subvenții de stat, și va avea o contribuție semnificativă la exporturi, deoarece cea mai mare parte a producției este destinată țărilor europene. Până în momentul în care piața din Serbia va ajunge la un consum crescut de produse pe bază de proteine vegetale, 90% din producția noii fabrici de la Surčin merge la export, pe piețe precum Olanda, Franța, Germania, Marea Britanie.

Dincolo de parteneriatele cu fermierii locali, care sunt caracteristicile sustenabile ale fabricii din Serbia?

Noua fabrică urmează strategia „Zero deșeuri la groapa de gunoi”, la fel ca fabrica existentă, ceea ce ne face pionieri în Serbia. Înseamnă că nicio parte din deșeuri nu va ajunge la groapa de gunoi. În ambele fabrici, folosim numai energie electrică din surse regenerabile și avem o instalație de ultimă generație care purifică apa din producție pentru a o elibera în siguranță în natură. În noua fabrică, am mers un pas mai departe. Pe lângă pompele de căldură care reduc consumul de energie și sistemele moderne de monitorizare a consumului, am aplicat un alt principiu al economiei circulare, acoperind 1.150 de metri pătrați cu panouri izolatoare realizate din ambalaje reciclate de maioneză și supe Nestlé.

Este modelul din Serbia unul care considerați că ar putea fi replicat și în România?

România este o țară cu potențial agricol și întotdeauna ne uităm la soluții sau oportunități de extindere. Nu avem nimic concret până acum pentru că, la nivel local, practicile sustenabile nu sunt atât de prezente, cu atât mai puțin în agricultură. Or, noi avem reguli destul de stricte pornind de la materie primă până la ambalaje. Noi avem toată deschiderea pentru parteneriate locale.

Care sunt planurile Nestlé privind sustenabilitatea în viitorul apropiat?

Ne dorim să ne extindem, să creștem pe termen lung. Când vine vorba despre sustenabilitate, nu există strategii pe termen scurt, nu este un simplu trend, ai nevoie de un plan clar care trebuie să fie integrat în strategia companiei. La nivel local, chiar dacă nu avem producție, am optimizat depozitele pe care le avem și, pe linie de distribuție, facem offset la nivel de emisii de CO₂. Din acest motiv ne-am concentrat pe biodiversitate. Avem proiectul „Pădurea de Miere”, pe care îl vom extinde inclusiv în această toamnă, când vom planta încă 20.000 de salcâmi. Vrem să ne concentrăm din ce în ce mai mult pe zonele care au suferit sau despre care știm că vor avea de suferit din punct de vedere climatic. În ceea ce privește reciclarea, continuăm să investim foarte mult, mai ales în zona de educație privind reciclarea. În prezent, peste 95% din portofoliul nostru în Europa este conceput pentru a fi reciclat. Ne dorim să ajungem la 100% fie reciclabil, fie reutilizabil. Pentru a atinge acest deziderat, trebuie să ajutăm consumatorul să înțeleagă ce înseamnă reciclarea, cum se face colectarea separată.

Pentru a avea rezultatele bune pe care le avem de zece ani încoace, pentru a ne menține în mintea consumatorilor, vom continua același ritm de investiții și în următorii ani, contribuind în același timp la creșterea economică a României.

Nestlé și-a redus emisiile de carbon cu peste 4 mil. de tone în 2021
Nestlé și-a redus emisiile de carbon cu peste 4 mil. de tone în 2021
Nestlé, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de produse alimentare și băuturi din lume, și-a redus în 2021 emisiile de dioxid...
Nestlé investește 1,2 miliarde de franci elvețieni în agricultura regenerativă
Nestlé investește 1,2 miliarde de franci elvețieni în agricultura regenerativă
Gigantul alimentar Nestlé se implică și mai mult în sprijinirea tranziției către un sistem alimentar regenerativ în lanțul de...