Cum arată viitorul sustenabilității? Insighturi de la Sustain Ability - Route to Net Zero

Sustain Ability, evenimentul Progresiv dedicat sustenabilității în industria de retail & FMCG, a avut loc pe 28 februarie, la Hotel Radisson Blu București. Prima ediție a evenimentului, „Route to Net Zero” a oferit celor aproximativ 200 de participanți insighturi relevante despre ce rol are și cât de importantă este componenta de sustenabilitate în cadrul unei companii și care sunt măsurile și acțiunile necesare pentru a face tranziția către o economie circulară. Cum arată viitorul sustenabilității? Insighturi de la Sustain Ability - Route to Net Zero

Mihaela Alexandru, Managing Partener ToKnow, și Antonia Stănică, Client Service Director AHA Moments, au fost primii speakeri care au urcat pe scena SustainAbility. „În continuare avem așteptări de la stat cu privire la sustenabilitate, însă implicarea emoțională va veni din partea corporațiilor și a brandurilor”, a precizat Mihaela Alexandru, Managing Partner ToKnow, citând datele unui studiu realizat alături de AHA Moments, exclusiv pentru Progresiv.

„Oamenii sunt mai atenți la branduri, la ce comunică pe zona sustenabilității, aici este potențialul de a seta un exemplu și de a crea o poveste. De la o companie sustenabilă oamenii se așteaptă să protejeze mediul – să reducă deșeurile (58%), să reducă emisiile de carbon (54%), să consume energie din surse regenerabile (54%), să existe inițiative de plantare de arbori (53%)”, a adăugat Mihaela.

La rândul său, Antonia Stănică, Client Service Director AHA Moments, a menționat că așteptările sunt mari în ceea ce privește lanțurile de retail - reducerea ambalajelor din plastic, reducerea risipei alimentare – iar clienții aleg magazinele care acționează în direcția sustenabilității. ”Prima companie care le vine în minte atunci când vorbim de acțiuni sustenabile din zona retailului este Kaufland (nume menționat prompt de 1 din 4 români), în timp ce din industria FMCG primele nume la care se gândesc românii sunt Coca-Cola și Dorna”, a punctat Antonia.

Conferința de business a continuat apoi cu un interviu cu Corina Dospinoiu,  Responsabil CSR Auchan Retail România, care a vorbit despre strategia retailerului și investițiilor alocate în sustenabilitate. Astfel, la nivel de grup, obiectivul Auchan este ca până în 2030 să tindă spre zero risipă alimentară, iar în România retailerul este aproape de acest moment și obiectiv. Doar anul trecut peste 6 milioane de produse au fost salvate prin programul Zero Risipă, iar în ultimii doi ani peste 540.000 de litri de ulei alimentar au fost colectate și predate spre reciclare.

„Viziunea Auchan este focusată pe sustenabilitate și avem o strategie care se bazează pe principiile ESG. Pe zona de mediu suntem în curs de a implementa proiectul SGR și proiectul Climat care are ambiții foarte puternice în zona de produs și decarbonizare. Anul trecut am făcut un efort fenomenal, am reușit să scădem consumul de energie cu 17%”, a povestit Corina Dospinoiu pe scena Sustain Ability - Route to Net Zero.

Sesiunea „Sustainable Business Strategies” a fost încheiată de Alexandra Maier, Manager Sustenabilitate ING Bank România: „Suntem într-o fază de maturizare în care crește nevoia sau interesul consumatorilor pentru sustenabilitate. Anul trecut, unu din trei credite era unul green, cu destinație climatică. Premisele sunt bune. Trebuie să vorbim cum facem lucrurile, să vedem cum sustenabilitatea să fie sustenabilă. Este relativ ușor să fii o bancă verde, ideea este însă să contribui la ceea ce se întâmplă în jur. Să vezi care este partea ta, unde ai cel mai mare impact, cu cine faci această tranziție spre sustenabilitate și unde construiești. Este vorba despre finanțări și pe cine finanțează o bancă”, a declarat Alexandra Maier, punctând că cel mai mare impact pe care îl are ING în această direcție este în cadrul companiilor mari.

„Cred că e ușor să ne gândim la sustenabilitate, dar dacă nu există protecția zilei de mâine, e greu să ne uităm la poimâine. Trăim într-o țară în care nu prea există plasă de siguranță, în care 7 din 10 români nu reușesc să facă economii din salariu. Știu că urmează niște ani în care vom spune că sustenabilitatea este importantă, dar schimbarea începe acum”, a mai spus reprezentanta ING Bank.

Ce au dezbătut speakerii panelului Sustain Ability

România se numără printre cele 60% dintre țările europene care au elaborat strategii naționale de economie circulară. „România a adoptat o strategie atotcuprinzătoare, dar cu focus pe câteva sectoare importante. De exemplu, țara noastră se află printre țările UE cu cea mai mică generare de deșeuri municipale pe cap de locuitor, gestionarea corespunzătoare rămânând semnificativ în urmă, iar depozitarea fiind încă forma dominantă de gestionare a deșeurilor municipale”, a explicat Luminița Roșca, Director General Stratos Management, pe scena Sustain Ability.

Rata de reciclare a deșeurilor totale pe plan local este de 29% față de media UE, de 55% în 2018. Astfel, în planul de acțiune al strategiei naționale s-au ales șapte sectoare cheie și două sectoare transversale. „Scopul este de a crea un cadrul în care toate industriile vor trebui să lucreze cu autoritățile publice prin legi, proiecte și finanțări pentru a putea îndeplini acțiunile. În România când vorbim despre economia circulară vorbim în principal despre deșeuri și acest lucru ar trebui să se schimbe. Trebuie să luăm în calcul și productivitatea resurselor materiale, locurile de muncă, indicele de eco-inovare, emisiile generate în aer și apă și de exporturile totale”, a mai punctat Luminița Roșca.

Sustain Ability a continuat cu un panel despre strategii de sustenabilitate, „Ability for the Circular Economy", moderat de Oana Groșanu, Director Executiv Ambasada Sustenabilității în România. „Până nu demult companiile priveau oarecum separat partea de sustenabilitate de cea de business, dar acum acest lucru nu mai este posibil, pentur că asta înseamnă că acea afacere nu este pregătită de viitor, a spus Alice Nichita, Corporate Affairs and Sustainability Director Coca-Cola HBC România, în deschiderea sesiunii Ability for the Circular Economy.

În completare, Ștefania Bătrînca, Corporate Affairs Manager Bergenbier SA, a subliniat importanța componentei locale a businessului și a impactului parteneriatelor cu furnizorii locali. Acesta este și unul dintre pilonii businessului Kaufland în România, a spus și Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România, companie care a intrat în posesia primului certificat Zero Waste pe plan local. ”Sustenabilitatea într-un businesscare nu este profitabil este pură utopie. Profit, dar nu cu orice preț. Prin parteneriatele cu producătorii locali încercăm să menținem masa monetară în România”, a completat Valer Hancaș.

Totodată, Marius Costache, Director General Green Glass și GreenWEEE, a adus în discuție faptul că driverul sustenabilității este reprezentat de producători și retaileri, însă consumatorul vine și pune presiune din ce în ce mai mare pe cei doi actori. ”Aceasta este esența unui business – abilitatea de a rămâne sustenabil. Este clar că consumatorii sunt foarte pretențioși și nu sunt ușor de direcționat spre zona aceasta”, a declarat Marius Costache.

În plus, chiar dacă consumatorii își doresc produse sustenabile, de multe ori diferența apare la raft, atunci când alegerea unui produs este dictată de componenta emoțională, crede Cătălin Mihăilă, Head of Marketing & Digital Management Henkel România. ”Consumatorul alege de foarte multe ori în funcție de ce scrie pe produs. Astfel, este foarte important ca el să înțeleagă ce vrei tu ca producător să transmiți. Însă există cazuri când alegerile lor sunt mai mult emoționale și își calcă pe principii. Ajungem astfel ca ponderea celor care declară că aleg produse sustenabile să scadă sub 90%”, a completat Cătălin Mihăilă.

Vezi și: Sustenabilitatea, raportată cu aceeași strictețe ca informațiile financiare

333983116 600087958239932 1059096463370736985 n

Cultura sustenabilității în România

Ultima sesiune a evenimentului, „The culture of sustainability” a inclus prezenarea Monicăi Movileanu, Partener de Audit și Lider CMASS PwC România. Astfel, în România, avem două categorii de companii, cele care fac eforturi mari pentru a colecta datele care trebuie incluse în rapoartele de sustenabilitate, dar există și o mare categorie care prezintă o declarație scurtă non-financiară și, din păcate, această categorie este destul de mare. Sperăm ca legislația care intră în vigoare în 2023 să genereze o schimbare în bine”, a declarat Monica Movileanu, pe scena Sustain ABility.

Ce își doresc investitorii să regăsească în rapoartele non-financiare? 73% din respondenții unui studiu PwC la nivel global au spus că și-ar dori să vadă costurile implicate pentru a se atinge obiectivele de sustenabilitate, în timp ce 73% ar vrea să vadă riscurile de sustenabilitate și costurile implicate dacă nu se îndeplinesc obiectivele asumate.

”Sustenabilitatea nu este un cost. Investițiile care păreau scumpe în trecutul apropiat acum au un ROI foarte mare. Unul dintre pilonii sustenabilității se referă la oameni, pentru că cei care au grijă de angajați au grijă și de viitorul pe termen lung al companiei. Cel mai important loc pe zona de sortiment este localitatea. Atunci când cumpărăm din comunitate, ajutăm la sustenabilitatea sa. Ne-am propus ca până la finalul anului să avem 60% din sortimentație locală, triplu RO. Vedem progrese, vom începe să marcăm la raft aceste produse triplu RO. Nu este ușor. Fiind discounter, clientul începe cu prețul când decide o achiziție, apoi urmează celelalte criterii. Premisele sunt bune, există și piață, trebuie să începem să creăm ecosisteme”, a spus și Daniel Gross, CEO Penny România, care a oferit un interviu în cadrul evenimentului.

De asemenea, Roxana Puia, Director de Marketing Environ, a vorbit la SustainAbility despre eforturile și campaniile de conștientizare pe care Environ le-a derulat în ultima perioadă în industria reciclării. Pe lângă incentivarea consumatorilor care aleg să recicleze echipamentele electrice și electrocasnice prin premii și recompense, Environ crede în educația prin campanii de conștientizare, în comunicarea creativă, dar și cu simțul umorului, drept dovadă proiectele Environ precum colecția de bijuterii din echipamente reciclate sau instalațiile din cadrul festivalului Nostalgia cu echipamente reciclate și mesaje call to action din melodiile anilor 1990.

„Când vorbim de reciclare nu vorbim doar de gropi de gunoi, ci și de lucruri ce pot fi comunicate frumos și artistic. Deși suntem în întârziere, vom merge și noi în direcția sustenabilității, pentru că dacă viitorul nu va fi verde, viitorul nu va fi deloc. Producătorii și retailerii au o datorie morală să acționeze ca un vector de informare și de educare. E momentul să rupem proastele obiceiuri, să nu mai oferim incentivări pentru a recicla. Momentul este însă încă departe, ne lipsesc educația și infrastructura de colectare a deșeurilor. E nevoie de educare și puncte de colectare accesibile. Și ulterior de măsuri coercitive”, a mai spus aceasta.

Citește și: Studiu EY: Sustenabilitatea, în topul agendei de investiții în tehnologii emergente

SustainAbility a continuat apoi cu câteva insighturi din cadrul Bonapp, aplicația tech care reduce risipa alimentară, propunând consumatorilor alimente și alte produse care se apropie de termenul de valabilitate, la prețuri reduse. Astfel, doar în ultima lună, bonapp.eco a înregistrat 7.000 de comenzi. Per total, 75.000 de mese au fost salvate, 400 de locații sunt active și listate în aplicație, iar aplicația a fost downloadată de peste 90.000 de utilizatori. Motivele pentru care consumatorii folosesc aplicația bonapp este misiunea companiei, prețul atractiv, precum și descoperirea unor noi locații din apropierea casei.

„Știm că mulți retaileri alimentari investesc în magazinele de proximitate și mai știm că este greu să creezi un obicei de cumpărare și să atragi clienți, însă pentru retailerii care apelează la bonapp.eco este o modalitate de a reduce risipa alimentară, de a obține venituri suplimentare, de a crește notorietatea brandului, dar și de a aduce oamenii în magazinele lor “, a explicat Luka Zikovic, Chief Commercial Officer Bonapp.eco.

Victor David, Sustainability Manager Scania România, a încheiat evenimentul SustainAbility - Route to Net Zero cu o concluzie optimistă - cel puțin în ceea ce privește transportul sustenabil, asta după ce anul trecut, Scania a livrat primul camion electric pentru unul dintre cei mai importanți retaileri din piața locală, proiect prin care compania și-a propus să atragă atenția Autorităților Naționale pentru a sublinia importanța și prezența soluțiilor sustenabile în a susține o tranziție mai ușoară către o economie circulară și vehicule verzi.

„Am început acest triunghi de colaborare – retailer, transportator, producător de camioane - deoarece fără implicarea tuturor actorilor nu putem avansa. Pentru primul proiect, cererea a venit de la retailer și transportatorul a venit către noi, producătorul de camioane. În viitor vom vedea mai multe camioane electrice pe străzile României, mai ales în orașele mari cu infrastructură”, a încheiat Victor David.

Ce discutăm la Sustain Ability, prima conferință Progresiv dedicată sustenabilității, pe 28 februarie
Ce discutăm la Sustain Ability, prima conferință Progresiv dedicată sustenabilității, pe 28 februarie
Progresiv organizează prima ediție a Sustain Ability, eveniment dedicat integral sustenabilității în industria de retail & FMCG, pe 28...
Sustain Ability, primul eveniment din portofoliul Progresiv dedicat integral sustenabilității, are loc pe 28 februarie 2023
Sustain Ability, primul eveniment din portofoliul Progresiv dedicat integral sustenabilității, are loc pe 28 februarie 2023
Progresiv lansează Sustain Ability, primul eveniment dedicat integral sustenabilității în industria de retail & FMCG. Sub tema „Route to...