Colectarea și reciclarea, domeniu care are nevoie de investiții importante

România se află între primele zece țări europene care au implementat sistemul de garanție-returnare, decizie care va duce la o creștere rapidă a gradului de colectare din momentul în care va fi operațional. Angela Cercel, Sales & Customer Succes Partner Partslife Packaging Disposal Service România, a explicat pentru Progresiv cum poate România să ajungă să recicleze 65% din deșeurile de ambalaje până în 2025 în condițiile în care, în momentul de față, procentul nu depășește 20%. Colectarea și reciclarea, domeniu care are nevoie de investiții importante

Pentru început, ce ar trebui să știe o companie (producător sau importator) despre responsabilitatea față de mediu prin atingerea obiectivelor de reciclare?

Primul pas necesar este să înțeleagă care sunt responsabilitățile și obligațiile pe care le are ca actor economic din punct de vedere legal și ce impact are activitatea sa asupra mediului. Până să ajungem la țintele de colectare la nivel național, orice producător sau importator poate să gestioneze obiectivele de reciclare și valorificare a deșeurilor de ambalaj printr-un program propriu, prin realizarea individuală a țintelor, prin achitarea contribuției de 2lei/kg de deșeu de ambalaj către Administrația Fondului de Mediu sau prin externalizarea acestui serviciu către o companie OIREP specializată. Acest lucru înseamnă că obligațiile sunt transferate, volumele de deșeuri de ambalaje au trasabilitate clară fiind colectate prin intermediul administrațiilor locale sau a colectorilor privați și sunt tratate corespunzător, prin reciclarea și reintroducerea lor în ciclul de producție.

Până în 2025, România trebuie să recicleze 65% din deșeurile de ambalaje. Vi se pare aceasta o țintă fezabilă?

Până în urmă cu doi ani, am fi putut spune cu siguranță că acest ecart între țintele obligatorii și rata efectivă de colectare și reciclare se va menține pentru o bună perioadă, pentru că direcția de dezvoltare a pieței de profil era determinată în principal de evoluția și implementarea normelor legale și de inițiativele investiționale private. În acest timp, rata de colectare, precum și calitatea deșeurilor colectate la nivelul administrațiilor teritoriale, au rămas la un nivel minim.

În condițiile dezvoltării acestui sistem de colectare/reciclare, asistăm acum la prima inițiativă națională care are șanse reale de funcționare și care trasează cadrul necesar pentru îndeplinirea obligațiilor și dezvoltarea sustenabilă a pieței locale. Cum legislația SGR a intrat în vigoare, iar sistemul va fi funcțional în acest an, avem încredere că îndeplinirea țintei de 65% devine posibilă.

Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul...
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de...

Vezi și: Piața deșeurilor de ambalaje, sub impactul ordonanței 125

Partslife a intrat pe piața din România în toamna anului trecut. Ce anume a stat la baza deciziei de a extinde activitatea și pe piața locală?

În cadrul strategiei de regionalizare a activităților am selectat ca prime piețe România și Polonia, două țări importante la nivel central și est-european și în care am identificat potențial de dezvoltare și profesionalizare a industriei de colectare și reciclare. Acest potențial implică atât nevoia de colectare și atingerea țintelor specifice asumate la nivel național, dar mai ales un cadru legislativ și social care să încurajeze sustenabilitatea pe lanțul deșeurilor de ambalaje. Deși s-a dezvoltat într-un ritm bun în ultimii ani, în special prin investițiile din domeniul privat, este un domeniu care are nevoie de investiții importante și, în aceeași măsură, de bune practici eficiente. Venim în acest context cu experiența relevantă a grupului Partslife în gestionarea deșeurilor de ambalaje, în special pentru industrie și companiile producătoare de componente auto, și aplicăm aceste bune practici deja cu o mare parte dintre acești parteneri, care au operațiuni în România.

Raportat la experiența internațională, la ce nivel considerați că este acum piața din România?

Ca nivel de dezvoltare a pieței, trebuie să ținem cont că, în acest moment, România este între primele zece țări la nivel european care au în implementare un sistem de garanție-returnare. Este o măsură foarte importantă, mai ales dacă vom compara gradul actual de colectare și reciclare, de sub 20% la nivel național, cu țintele pe care ar trebui să le atingem, precum pragul de 50% pentru ambalajele din plastic. Este o antiteză, dar credem că acest proiect național poate aduce o creștere rapidă, mai ales după primul an de activitate al sistemului, și va reduce ecartul existent între volumele gestionate și obligațiile reale.

Cu ce companii lucrați în acest moment și ce impact a avut extinderea bazei de clienți la nivelul cifrei de afaceri?

Peste 6 mil. euro plătite către Fondul pentru Mediu de companiile care nu și-au trimis deșeurile de ambalaje la reciclat
Peste 6 mil. euro plătite către Fondul pentru Mediu de companiile care nu și-au trimis deșeurile de ambalaje la reciclat
Companiile care activează în România și care nu și-au valorificat deșeurile de ambalaje puse pe piață au...
Rata de reciclare a deșeurilor de ambalaje a scăzut în România
Rata de reciclare a deșeurilor de ambalaje a scăzut în România
Plasticul se numără printre ambalajele cel mai des folosite de români, dar rata sa de reciclare este de doar...

În acest moment, lucrăm cu firme atât din producție, cât și reprezentative pentru sectorul distribuției, retailului, inclusiv din sectorul auto. Concret, colaborăm cu Cramele Rasova, Corcova, Nachbil, Monopolis SA, Aquavia, HEINEKEN, Safeway, Crush Distribution. Din zona de retail lucrăm cu grupul de firme CBA și Elan-Trio, iar din sectorul auto avem parteneriate semnate cu Autonet Import, Intercars România, Lubexpert Valtec. Legat de impactul la nivelul cifrei de afaceri este prematur să facem estimări având în vedere că înființarea companiei, ca parte a strategiei de extindere și regionalizare a grupului german la nivel european, a avut loc la finalul anului trecut, așadar avem doar șase luni de activitate pe piața locală.

Ce strategie de business aveți pentru România, ați anunțat ca țintă gestionarea a 50.000 tone de ambalaj pentru 2023. Este un obiectiv fezabil?

Așa cum spuneam, am demarat activitățile în România și Polonia în cursul anului trecut, după o analiză riguroasă a pieței și recrutarea de echipe locale cu experiență în domeniu. Pe ambele piețe am început prin a oferi suport pentru preluarea obligațiilor de gestionare a deșeurilor de ambalaje și consultanță de mediu către companii în industria cărora avem cel mai extins know-how, și anume în industria automotive. Am lărgit treptat portofoliul, iar acum includem companii din zona de producție, distribuție de mărfuri alimentare și generale sau din producția de băuturi. Din punctul de vedere al gestionării acestor volume, o putem face cu siguranță, pentru că avem o infrastructură complet digitalizată care permite să fie gestionată de o echipă redusă și este transparentă față de clienți, care pot urmări în timp real parcursul volumelor angajate. Procesul de dezvoltare al operațiunilor continuă și suntem încrezători că producătorii și importatorii locali vor alege să colaboreze cu o companie cu experiență la nivel european și tradiție de trei decenii în managementul deșeurilor.

Ce planuri aveți pentru 2023 și, totodată, cum arată estimările la nivel de business?

Am intrat în 2023 cu mai multe inițiative în derulare, începând de la activitatea curentă de promovare a activităților locale și atragerea de noi clienți în portofoliu, în special din zona industrială și producția automotive,până la acțiuni de securizare și retenție a clienților actuali. Am demarat, de asemenea, și activitățile de consultanță de mediu și în această perioadă desfășurăm și o acțiune extinsă de consiliere a clienților, pentru informarea și ghidarea lor în respectarea normelor legislative pentru Sistemul Garanție – Returnare, care au intrat în vigoare la începutul anului și a „Declarației privind anumite produse din plastic de unică folosință”, o nouă declarație către AFM, introdusă și ea de anul acesta. Cum spuneam mai devreme, avem ca obiectiv gestionarea unui volum de 50.000 tone ambalaje și începem planificarea pentru extinderea portofoliului de deșeuri pe care dorim să le gestionăm, prin intrarea pe segmentul de echipamente electrice și electronice. Suntem în grafic și dorim să consolidăm rapid activitățile locale, împreună cu cele din Polonia, pentru ca apoi să facem următorul pas regional și să extindem zona de servicii OIREP și în Cehia, Slovacia, Slovenia și Croația.

Piața deșeurilor de ambalaje, sub impactul ordonanței 125
Piața deșeurilor de ambalaje, sub impactul ordonanței 125
O nouă decizie adoptată săptămâna trecută de Comisia de Mediu din Camera Deputaților, privind OUG 125...
Grupul german Partslife se extinde pe piața din România
Grupul german Partslife se extinde pe piața din România
Germanii de la Partslife deschid în România primul OIREP care oferă servicii de regionalizare a răspunderii...