Scrijele de Fructe, pariul de 100.000 de euro pe gustul copilăriei

Pentru Bogdan Ghineț antreprenoriatul a început în 2015, când a decis să renunțe la un loc de muncă în domeniul consultanței cu fonduri europene pentru a paria pe un business cu potențial, dar insuficient exploatat de producătorii și procesatorii locali: scrijelele de mere. Ani mai târziu, afacerea s-a transformat în Scrijele de Fructe, produse local din materie primă românească, are rulaje de 83.000 de lei și se pregătește să ducă produsele în afara granițelor. Scrijele de Fructe, pariul de 100.000 de euro pe gustul copilăriei

După ce s-a ocupat timp de șapte ani de scrierea și implementarea proiectelor cu fonduri europene, în 2015 Bogdan Ghineț a decis să ia o pauză și să se orienteze către un domeniu cu care se intersectase foarte mult în ultimii ani. „Mereu am fost de părere că România poate fi productivă și eficientă mergând pe două mari direcții: turism și producție agricolă. Cât m-am ocupat de consultanță și implementare proiecte cu fonduri europene, am cunoscut mulți producători, am urmărit cum se realizează un produs și am zis că aș putea încerca și eu, mai ales că la momentul respectiv investisem într-o mică livadă de meri”, povestește Bogdan.

A analizat piața și a ajuns la concluzia că nu are cum să lupte cu marii jucători din industria de sucuri, cu experiență și investiții pe măsură, așa că a mers în direcția total opusă, pe zona de deshidratare. În primii doi ani a externalizat producția către un procesator din Olt, însă costurile legate de livrarea materiei prime din Iași în Olt și ulterior pe rută inversă a produsului finit erau destul de mari. „Produsul pleca de la mine la momentul respectiv cu 11 lei pentru o caserolă de 100 de grame, probabil la client ajungea la 15-16 lei, iar oamenii făceau o corelație simplă, sunt totuși mere. Chiar și acum duc muncă de lămurire, dintr-un kilogram de mere mie îmi rămân 10% scrijele după ce deshidratez și atunci sunt costuri mari cu materia primă”, povestește Bogdan.

Ușor, ușor a început să apară intenția marilor jucători din retail de a sprijini producătorii locali, iar Bogdan a încercat să listeze Scrijele de Mere. Însă, în urma discuțiilor cu achizitorii, și-a dat seama ca externalizarea îl încurcă, iar o producție proprie ar fi fost mult mai facilă, inclusiv pentru vizita reprezentanților din retail, așa că a oprit externalizarea.

Investiții de 100.000 de euro până în prezent

Până în acel punct, antreprenorul din Iași investise în jur de 6.000 de lei, însă odată cu decizia de a demara producția proprie a apelat la o bancă pentru a obține o finanțare de 23.000 de euro. Se întâmpla la începutul lui 2018, iar în iulie primea banii necesari lansării proiectului care a constat inițial în închirierea și amenajarea unei foste brutării în spațiu de procesare și extinderea de la mere la alte produse. Ulterior, a adus doi parteneri în business pentru că și-a dat seama că zona de retail și FMCG presupune investiții mai mari decât cele estimate inițial. „Inclusiv intrările în retail pe care le plănuisem mi s-a confirmat că sunt dificile și că am nevoie de investiții în echipamente cu care să pot face atât producție, cât și stocuri”, explică fondatorul Scrijele de Fructe. Până în prezent, cei trei au investit în Scrijele de Fructe până la 100.000 de euro în tot ce înseamnă locație și facilități de producție, echipamente, salarii, utilități, consumabile și bineînțeles, materie primă.

În prezent, Scrijele de Fructe are o capacitate de producție lunară între 4.000 și 5.000 de kilograme de materie primă proaspătă, însă ținta este de a ajunge la 15.000 de kilograme de fructe proaspete, ceea ce înseamnă de fapt 1.500 de kilograme de scrijele. Ținta poate fi atinsă, atât prin investiții suplimentare, cât și prin diversificarea portofoliului. De altfel, de-a lungul timpului, antreprenorul care a început cu scrijele de mere a extins procesarea treptat. În 2019 a crescut la 4 produse - mere, caise, prune și gutui gutui - iar în 2020 a adăugat mure, struguri și zmeură. „Anul acesta vrem să ajungem la 10 produse de sine stătătoare, să avem stocuri pentru aproape un an, iar pe lângă fructe vrem să ne extindem și pe zona de legume deshidratate cu cel puțin 2-3 produse rădăcinoase”, spune Ghineț.

Citește în continuare AICI. 

Rodagria sau pariul pe modernizarea și „fructificarea” potențialului agriculturii românești
Rodagria sau pariul pe modernizarea și „fructificarea” potențialului agriculturii românești
Despre sectorul agricol din România se spune des că este subdezvoltat și, prin urmare, incapabil să atragă investiții care să genereze...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...
Bunătăți Uscate sau teoria pașilor mărunți în antreprenoriat
Bunătăți Uscate sau teoria pașilor mărunți în antreprenoriat
Pentru Mihaela și Sorin Faur, antreprenorii din spatele brandului Bunătăți Uscate, principala provocare a fost diferențierea într-o piață în...