Bunătăți Uscate sau teoria pașilor mărunți în antreprenoriat

Pentru Mihaela și Sorin Faur, antreprenorii din spatele brandului Bunătăți Uscate, principala provocare a fost diferențierea într-o piață în care trendul de sănătos naște tot mai multe businessuri. Așa că au ales o metodă de procesare în care, deși randamentul este mic, potențialul de vânzare este invers proporțional. Astfel, chiar dacă încă de la creionarea planului de business au fost adepții pașilor mărunți, antreprenorii țintesc afaceri de 500.000 de lei anul acesta. Bunătăți Uscate sau teoria pașilor mărunți în antreprenoriat

Pornită ca un hobby, afacerea Bunătăți Uscate își are începutul în 2019, când Mihaela și Sorin Faur au renunțat la joburile corporatiste și s-au relocat în Apuseni, din dorința de a-și crește copiii cât mai aproape de natură. Această decizie s-a reflectat și în alimentație și în identificarea unor metode de procesare cât mai naturale. „Inițial am încercat să deshidratăm legumele și fructele din grădină și pentru că produsele au trezit interesul familiei și prietenilor noștri ne-am gândit că am putea transforma această pasiune într-un business”, spune Sorin Faur.

După ce au cumpărat un deshidrator, au început să lucreze la planul de afaceri, la ambalaje și branding, au obținut autorizarea DSV, iar în 2020 au ieșit pe piață cu acte în regulă. „Aș putea spune că este un business homemade în care am testat în familie pentru că totul a fost gândit și dezvoltat de mine și de soția mea”, susține antreprenorul din spatele Bunătăți Uscate.

Și, chiar dacă ritmul de dezvoltare a fost unul mai lent, această strategie a venit la pachet cu mai multe avantaje, indiferent dacă privim lucrurile din perspectiva investițiilor sau a flexibilității. „Am depășit pragul de 100.000 de euro investiție totală, dar unele dintre utilaje au fost achiziționate la 30% din valoare deoarece au fost multe proiecte dezvoltate pe fonduri europene care au eșuat și am preluat echipamentele. În plus, cu timpul am dobândit experiență și am reușit să dezvoltăm noi o parte din echipamente”, explică antreprenorul.

Cât despre flexibilitate, aceasta s-a remarcat în primul rând la nivel de sortimentație, dar și în selecția furnizorilor. „Așa cum spuneam, am testat întâi acest procedeu pe fructele și legumele din grădina noastră, apoi am început să colaborăm cu producători din zonă care aveau surplus și apoi, odată cu extinderea sortimentației, am încercat să identificăm cele mai bune produse proaspete din zona noastră, astfel încât produsul finit să corespundă așteptărilor noastre”, adaugă antreprenorul.

Astfel, în proporție de 90% produsele Bunătăți Uscate provin din fructe și legume cultivate în România. De exemplu, pentru căpșuni, în acest moment antreprenorii lucrează cu producători din Satu Mare, în timp ce în zona Transilvaniei compania colaborează cu mai mulți producători de categorii diferite de produs, dar și cu colaboratori din proximitatea localității Margău pentru legume.

Sortimentația, un pariu pe diferențiere

Diferențierea și atributul de sănătos sunt elementele în jurul cărora a fost construită sortimentația. Și dacă în primă fază „testele” s-au făcut pe fructe, ulterior portofoliul a fost extins. Astfel, în prezent, gama de produse include 42 de SKU-uri, grupate în cinci mari categorii – fructe deshidratate, legume deshidratate, condimente, ceaiuri și pulbere de legume sau fructe.

„Cireșele, vișinele, merele și prunele au fost fructele de test. Ulterior am deshidratat și căpșuni, zmeură, pere și merișoare. În privința legumelor avem ciuperci uscate, dar și două mixuri de legume, cu și fără sare. Iar acestea (n.r. mixurile de legume) generează 40% din vânzări, asta în ciuda faptului că la o primă vedere, prin comparație cu mixurile de legume disponibile în retail, nu aveam nicio șansă să ajungem în coșul de cumpărături al consumatorilor”, adaugă antreprenorul. În plus, pentru că stocurile pot varia în funcție de sezon, cei doi antreprenori au dezvoltat și o gamă de ceaiuri, dar și un mix de fructe uscate sub forma unei scoarțe și pulbere de fructe. „Practic, posibilitățile noastre sunt extrem de mari din punctul de vedere al sortimentației. Pe lista pentru anul acesta se numără o gamă de shake-uri și o gamă de supe creme instant”, adaugă Sorin Faur.

Pentru că extinderea portofoliului implică și o capacitate de producție mai mare, fondatorul Bunătăți Uscate lucrează la un proiect de extindere care presupune o investiție de circa 10.000 de euro. „În prezent avem o capacitate de producție care variază de la 200 de kilograme pe șarjă până la 500 de kilograme, însă avem produse care se deshidratează în patru ore, dar și produse care necesită 50 sau 55 de ore. Nu am încercat să forțăm nota din perspectiva vânzării și distribuției pentru că producția era oarecum limitată”, spune Sorin Faur.
Aventura retailului

Față de multe businessuri antreprenoriale, în care principala problemă este listarea produselor, fondatorii Bunătăți Uscate nu s-au confruntat cu această problemă. După faza de testare cu prietenii și familia extinsă, cei doi antreprenori s-au îndreptat către târguri și magazinele specializate.

„Acum lucrăm cu peste 20 de băcănii în București, Brașov, Iași, Cluj și Timișoara. În plus, suntem listați și în băcănii din Bruxelles și Anglia. Ce pot însă să spun este că băcăniile sunt un canal sigur de vânzare dacă proprietarii sunt implicați. Aceste produse care se diferențiază prin procesul de producție au nevoie să fie prezentate clienților și, în general, un simplu angajat nu face acest lucru”, adaugă fondatorul Bunătăți Uscate.

În paralel cu canalele externe de vânzare, antreprenorii au mizat și pe retailul propriu. „Pentru că suntem într-o zonă turistică și avem consumatori interesați să afle mai multe despre produsele noastre, am decis să inaugurăm și un magazin propriu, dar în care comercializăm și alte produse. Online-ul a venit ca o completare firească, iar rezultatele sunt mulțumitoare”, explică Sorin Faur. Concret, în 2022 magazinul online a generat vânzări de 60.000 de lei în contextul în care vânzările au venit organic, iar platforma a fost deschisă la finalul anului 2021. „Cifrele au fost foarte bune și spun acest lucru pentru că nicio băcănie nu a atins anul trecut acest prag de vânzare”, adaugă acesta.

În plus, chiar dacă inițial a respins ideea listării în marile lanțuri de retail, după două încercări eșuate din cauza taxelor de listare, anul trecut produsele Bunătăți Uscate au ajuns pe rafturile a patru magazine Profi din Cluj, în cadrul programului „Raftul cu Bunătăți Locale”. „Recunosc că am fost reticent, însă abordarea celor de la Profi a fost complet diferită și atunci am privit oferta lor ca pe o oportunitate. Clar este încă devreme pentru a trage niște concluzii, dar consider că a reprezentat un plus în rezultatele noastre anuale”, susține Sorin Faur.

Cu optimism spre viitor

Pentru Bunătăți Uscate creșterea a fost o constantă încă de la lansarea produselor, iar 2022 nu a făcut excepție de la regulă. „Am crescut progresiv în fiecare an și există în continuare o tendință de creștere. La noi, cele mai mari provocări sunt mai degrabă externe și au legătură cu forța de muncă, pe care o găsim greu, dar și cu vulnerabilitățile climatologice care de multe ori ne forțează să facem suprapunere de produse”, adaugă antreprenorul.

Cum se traduce totuși dezvoltarea constantă? 2022 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de 380.000 de lei, marcând un plus de peste 50% față de anul 2021, iar 2023 ar trebui să genereze un avans de cel puțin 30% dacă luăm în calcul listarea în rețeaua Profi, dar și extinderea capacității de producție. Astfel, viitorul pare că sună bine pentru businessul Bunătăți Uscate. „Avem avantajul de a activa într-o piață în care concurența nu este una semnificativă și, mai mult decât atât, comercializăm produse sănătoase într-o piață în care acest trend naște businessuri. Suntem convinși că 2023 va fi un an prosper, iar perseverența și dimensionarea corectă a lucrurilor sunt factori-cheie spre reușită”, concluzionează Sorin Faur.

Profi extinde Raftul cu Bunătăți Locale în județul Sibiu
Profi extinde Raftul cu Bunătăți Locale în județul Sibiu
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în Sibiu și Șelimbăr. Pentru început, aproape...
Producătorii locali din Olt, prezenți la Raftul cu Bunătăți Locale din cadrul Profi
Producătorii locali din Olt, prezenți la Raftul cu Bunătăți Locale din cadrul Profi
Din a doua parte a lunii martie, producătorii locali din județul Olt sunt prezenți cu produsele lor la Raftul cu Bunătăți Locale inaugurat în...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...