„Roșii cu gust de roșii”, sloganul din spatele unui proiect cu rulaje de peste 1 milion de euro anual
Început în urmă cu șase ani, proiectul Serele SupeR a reușit să își facă loc pe rafturile marilor retaileri prezenți în România și să reprezinte o primă alegere nu doar a consumatorilor din vestul țării, acolo unde sunt serele, ci și la nivel național. Cum a ajuns în acest punct? Antreprenoarea Silvia Răileanu a povestit mereu deschis despre businessul familiei, despre ce presupune producția de roșii în seră și când a ales drept slogan „roșii cu gust de roșii”, s-a asigurat că nimeni nu o poate contrazice.
Un teren și un puț cu apă termală au stat la baza businessului Serele SupeR în anul 2014. Era tot ce aveau la acea dată antreprenorii Răileanu din Biled, Timiș, pe lângă dorința unei afaceri de familie care să le asigure siguranță pe termen lung. Cei doi antreprenori știau că au nevoie de fonduri europene pentru a demara un business, așa că în momentul în care au căutat un domeniu eligibil pentru investiție, a contat planul Uniunii Europene de susținere a antreprenorilor din spațiul comunitar. Având în vedere accesul la apă termală, inițial, în plan era un centru spa modern, însă investiția ar fi fost mult prea mare pentru familia Răileanu.
„Absolut întâmplător am ajuns în Olanda. Eram în concediu și am mers să vizităm serele încălzite cu apă termală. Nu aveam experiență la acea dată, dar ne-am dorit să aflăm mai multe, ne-am documentat. Era și un domeniu care se încadra pentru fonduri europene. De aici a pornit totul și a fost foarte rapid. Am studiat inclusiv ce au oamenii în coș la supermarket în România și, dintre toate legumele, roșiile sunt cele mai căutate”, povestește Silvia Răileanu. În tot acest proces de documentare, antreprenorii din spatele Serele SupeR au aflat și care este cea mai mare problemă a roșiilor disponibile pe piața locală: calitatea și gustul. S-au gândit atunci la potențialul pe care l-ar avea agricultura în România și cum cererea pentru produse locale exista, a fost nevoie doar de o pliere pe nevoile pieței. Silvia s-a ocupat de relația cu instituțiile statului, cu băncile și cu retailerii, în timp ce ideea, proiectul de construcție și cel tehnic reprezintă meritul soțului acesteia.
Când cei doi au fost convinși că vor să producă roșii, fondatorii Serele SupeR au știut că nu vor să producă orice fel de roșii doar pentru a asigura volumele cerute de retaileri. Pe primul loc a fost gustul, iar cantitatea produsă a devenit secundară. Serele SupeR produc roșii cherry, soiuri bine alese care cresc în substrat de nucă de cocos. „Am ales gustul în detrimentul cantității și în detrimentul rezistenței plantei care, în final, înseamnă cheltuieli mai mari. Dacă vrei să ai roșii gustoase, trebuie să încălzești sera și vara. Nu merge altfel. De exemplu, noi am optat și pentru cocktail, o roșie care le amintește românilor de gustul roșiilor bune, din grădină. Vara, acest sortiment se vinde cel mai bine”, spune Silvia.
Dar, spune antreprenoarea, românii încă sunt reticenți când vine vorba despre cultură de seră, fiind o problemă legată de informarea consumatorului și de educație. Însă, din fericire, în ultimii ani, percepția aceasta s-a schimbat ușor. Pentru a ajunge la nivelul din prezent, Serele SupeR au avut nevoie de 2,5 milioane de euro, investiții care nu includ și terenul. Un sfert din sumă a venit de la Uniunea Europeană, la care a fost adăugat un credit bancar obținut de familia Răileanu. Drumul nu a fost deloc lipsit de provocări, iar Silvia Răileanu povestește râzând că a obținut mai repede fondurile europene decât un acord de la mediu sau aprobarea pentru alimentarea cu gaze naturale. Iar un alt lucru de care se lovește ține de terenurile agricole pe care le cumpără fragmentat. „Din 2014 până anul trecut abia am reușit să cumpărăm 18 hectare de teren și să le unificăm. Le-am cumpărat pe bucăți și procedura de achiziție a fost foarte greoaie, la fel și lipirea lor”, adaugă aceasta.
Listarea în comerțul modern, un proces rapid
Serele SupeR au început să producă în 2018, an în care au ajuns pe piață și primele roșii produse la Biled, o comună aflată la aproape 30 de kilometri de Timișoara, în care trăiesc puțin peste trei mii de persoane. Primii retaileri care au cerut roșiile produse de familia Răileanu au fost Lidl și Kaufland. Fondatorii spun că aceștia erau deja în căutare de producători locali, așa că sincronizarea cererii cu oferta s-a făcut rapid. Apoi, când Serele SupeR și ale sale „roșii cu gust de roșii” au devenit marcă înregistrată, a reprezentat un mare avantaj când vine vorba de listarea în comerțul modern.
Citește mai multe AICI.