Ohvăz, un pariu de 100.000 de euro pe produsele sănătoase

Se ia un antreprenor ambițios, se asezonează cu o nevoie din piață - în cazul de față, aceea de a consuma produse cât mai sănătoase - și astfel ia naștere un business. Aceasta este rețeta, deja clasică, pe care a aplicat-o Cristian Barin, tânărul din spatele brandului Ohvăz, și care, la mai puțin de un an de la lansare, începe să dea roade. Ohvăz, un pariu de 100.000 de euro pe produsele sănătoase

„Ce mâncăm astăzi la birou?” Aceasta este întrebarea, aparent simplă, care a stat la baza businessului Ohvăz. „2018 a fost un an al schimbărilor, început cu dorința de a avea o alimentație cât mai sănătoasă. Și pentru că uneori petreceam și 14 ore pe zi la birou, în mod constant eu și colegii mei ne întrebam ce mai mâncăm. Am încercat să găsim variante de produse sănătoase, însă prețul era destul de mare. Așa că, într-o zi, eu am renunțat să mai comand mâncare la firmele de catering și am încercat să-mi pregătesc acasă ceva de care să fiu mulțumit”, povestește tânărul din spatele Ohvăz. Și pentru că bucătăria nu era punctul lui forte, începutul a fost cu rețete simple, precum orez cu lapte sau griș cu lapte. „Știam însă că nici orezul alb, nici grișul nu sunt cele mai sănătoase ingrediente, așa că am încercat fulgii de ovăz, chia și quinoa, în diverse combinații”, mai spune Cristian.

De la producția în bucătăria proprie și până la dezvoltarea unui portofoliu de produse cu scopul comercializării acestora a fost doar un pas. Colegii au fost primii degustători ai produselor, însă Cristian și-a dat seama destul de repede că poate extinde proiectul dincolo de granițele biroului. „A fost cumva un cumul de factori care m-a determinat să investesc în acest brand: mi-am dat seama că am un singur competitor, cu o strategie complet diferită de a mea și, în plus, un prieten al fratelui meu care este bucătar își dorea o schimbare. Așa că am făcut acest pariu pe produsele sănătoase cooptând în echipă pe prietenul expert în gastronomie”, explică antreprenorul.

Următorii pași

Inițial, Cristian a pus pe listă 86 de rețete de budincă de ovăz și, după mai multe sesiuni de degustări, a ajuns la o listă scurtă cu cinci sortimente care îndeplineau toate criteriile sale: gust bun, aport caloric redus, preț decent. Apoi, ca o continuare firească, în sortimentație au apărut și alte tipuri de budinci, precum cea de chia, dar și biscuiții și clătitele - toate acestea încadrându-se, desigur, în registrul „sănătos”.

Pasul următor a fost lansarea produselor pe piață. Un proces care s-a dovedit a fi mult mai dificil decât estimase Cristian. „Planul inițial a fost să lansăm site-ul de e-commerce și să intrăm cu o insulă în principalele mall-uri din Capitală, iar primul pe listă a fost Promenada Mall. Am inaugurat spațiul la finalul lunii februarie, la aproximativ cinci luni de la momentul T-zero, lângă clubul de health & fitness WorldClass. Și pentru că exista complementaritate între cele două businessuri, vânzările au mers chiar foarte bine. Apoi am demarat discuțiile cu cei de la Mega Mall și Plaza România, însă am bătut pasul pe loc pentru că, de cele mai multe ori, comunicarea a fost unidirecțională. De altfel, timpul mi-a demonstrat că pentru un producător mic este dificil să reziste într-un mall din cauză că nu există flexibilitate deloc. Așa că în august am luat decizia de a renunța la insula din Promenada, chiar dacă în ultima lună vânzările se ridicaseră la 6.300 de euro. Pentru mine este mai important să existe un parteneriat în adevăratul sens al cuvântului cu cei care ne închiriază locația”, argumentează antreprenorul.

Între offline și online

Chiar dacă experiența cu centrele comerciale i-a lăsat un gust amar, Cristian s-a adaptat din mers și a trecut la planul B, care în cazul său s-a tradus prin întoarcerea la începuturi. „Odată ce am renunțat la parteneriatul cu mall-urile, ne-am concentrat atenția către magazinul online și am început să facem livrări”, spune antreprenorul. Nici de această dată lucrurile nu au mers așa cum își imagina Cristian pentru că vorbim despre produse care trebuie transportate în regim de temperatură controlată, iar ambalajele sunt din sticlă, deci greu de transportat. „În primă fază am vrut să încheiem un parteneriat cu firmele de curierat pe bicicletă, însă nu a fost fezabil pentru că ei acoperă doar distanțe scurte. Noi avem spațiul de producție în Sectorul 4 al Capitalei, așa că distribuția ar fi fost limitată la zona de sud a orașului. Drept urmare, ne-am orientat către firmele mari de curierat, iar singurii care au fost dispuși să stăm de vorbă au fost cei de la Fan Courier. În acest moment suntem a treia firmă cu care colaborează Fan Courier în regim de temperatură controlată și livrăm cu ei atât în București, cât și în țară”, explică tânărul.

De altfel, dacă luăm în calcul experiența lui Cristian în zona de dezvoltare de aplicații, întoarcerea spre online a fost o mutare care i s-a potrivit ca o mănușă. Cu toate acestea, antreprenorul a învățat ceva din experiența anterioară, și anume faptul că „nu e bine să-ți pui toate ouăle într-un singur coș”. Drept urmare, și-a îndreptat atenția și înspre zona de retail. „Suntem deja listați în două magazine Carrefour Express și avem câteva parteneriate și în HoReCa. Am fost în discuții și cu jucătorii mari, însă și ei s-au dovedit a fi inflexibili. Noi avem o capacitate zilnică de producție de câteva sute de borcane, așa că era imposibil să susținem necesarul pentru listare în 200 de magazine. Ar fi fost nevoie să mai investesc cel puțin 100.000 de euro ca să scalez afacerea la modul în care aveau ei nevoie. Așa că am spus pas”, susține el.

Aspecte care fac diferența 

Astfel, Cristian a ales să crească businessul în mod natural. „E clar că trebuie să luăm lucrurile pas cu pas. Îmi doresc să creștem mult mai repede, dar riscurile ar fi direct proporționale cu avântul businessului. Așa că prefer să mă concentrez pe online. În acest moment avem 5-9 comenzi pe zi, iar valoarea minimă este de 82 de lei. Însă planul meu este să creștem notorietatea brandului. Acesta a fost și motivul pentru care am listat Ohvăz pe eMag”, explică antreprenorul.

Cât despre viitor, Cristian se bazează pe trei piloni: online-ul, unde va crește prin campanii de marketing digitale, retail și sortimentație. „În focusul meu este rețeaua «1 Minute» pentru că magazinele targetează exact același profil de clienți ca și Ohvăz. Parteneriatul cu jucătorii mari rămâne un proiect de viitor pentru că e clar că e nevoie să mai treacă timp. Cât despre sortimentație, am lansat recent două variante de limonadă și e posibil să mai extindem gama de biscuiți. Avem 19 SKU-uri în acest moment și nu aș vrea să depășim cu mult numărul acesta. Pentru mine este importantă calitatea produselor și faptul că le oferim clienților posibilitatea să facă o alegere în cunoștință de cauză. Suntem printre puținii jucători din piață care mizează pe numărul de calorii în crearea rețetelor”, mai punctează Cristian.

În ceea ce privește modul în care arată businessul față de cum și-l imaginase inițial, Cristian spune că cifrele sunt sub estimări. „Nu am atins încă targetul de vânzări, însă suntem destul de aproape, diferența fiind de 1.000-2.000 de euro. Targetul meu este să devenim profitabili în următoarele șase luni. Am investit însă constant, investiția totală ridicându-se la circa 100.000 de euro, așa că e destul de greu. Însă în momentul în care ești deschizător de drumuri trebuie să fii conștient că drumul acesta e scump”, concluzionează proprietarul Ohvăz.

Ohvăz estimează o cifră de afaceri de un milion de euro în 2024
Ohvăz estimează o cifră de afaceri de un milion de euro în 2024
Start-up-ul românesc Ohvăz, axat pe producția și vânzarea de produse alimentare cu ingrediente exclusiv naturale pentru un stil de viață...
Tonic Blend, un pariu îndrăzneț, dar cu riscuri calculate
Tonic Blend, un pariu îndrăzneț, dar cu riscuri calculate
Dacă în urmă cu câțiva ani kombucha ar fi putut trece drept un cuvânt exotic, necunoscut pentru consumatorii români, în prezent există...
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Cu 73.000 de mii de clienți unici la finalul lui 2022, Freshful pariază în continuare pe cartea creșterii, miza pentru anul acesta fiind una...
Ohvăz vizează afaceri de 500.000 euro în 2022 după o nouă rundă de finanțare
Ohvăz vizează afaceri de 500.000 euro în 2022 după o nouă rundă de finanțare
Ohvăz, business construit în jurul produselor sănătoase de Cristian Doru Barin, și-a setat depășirea pragului de jumătate de milion de euro...