Legumele bio, „teren fertil” pentru businessul Letca

Cu o investiție de patru milioane de euro și un proces care s-a întins pe o perioadă de șapte ani, producătorul de legume bio Letca a ajuns în punctul în care poate recolta timp de 11 luni pe an. Tehnologia este cea care i-a permis să producă în afara sezonului agricol și să livreze către marii retaileri zeci de tone de legume lunar. 2022 este al treilea an de producție și, totodată, unul de diversificare a portofoliului Letca, spune Ramona Pandelaș, fondatoarea businessului. Legumele bio, „teren fertil” pentru businessul Letca

Pentru început, cum a apărut Letca și care este principiul de funcționare a complexului de sere?
Sunt deja șapte ani de când a luat naștere proiectul Letca, însă pe piață suntem vizibili doar din 2020. Am plecat de la dorința de a avea acces la legume „cu gust” în extra sezon, dar procesul nu a fost deloc unul simplu. Timp de doi ani și jumătate, am vizitat peste 100 de complexe similare din Europa ca să înțeleg ce înseamnă tehnologia care permite producția unor roșii bio aproape tot anul, cum putem aduce această tehnologie în România și cum putem să o implementăm într-o agricultură ecologică. Au urmat apoi doi ani de zile de construcții până a fost gata complexul Letca, unde totul se produce în interior. Avem răsadnița proprie care este hi-tech, apoi plantele mici sunt mutate în seră unde se dezvoltă și intră pe rod. Ulterior, roșiile sunt recoltate și transferate în secția de ambalare și sunt transportate în condiții de temperatură controlată către depozitele magazinelor. Per total, Letca este gândită, proiectată și construită pe principii de sustenabilitate, în sensul că încălzirea se face cu biomasă, apa pe care o folosim este reciclată, ambalajele pe care le folosim provin din materiale reciclate. Energia electrică este singurul element care încă nu este „verde”.

La ce sumă s-a ridicat investiția totală?
Având în vedere că sera este una complet automatizată, în care sistemele sunt acționate automat de un computer care, în funcție de parametrii pe care îi măsoară în interior și în exterior prin stația meteo, creează plantelor climatul perfect să se dezvolte, vorbim de o sumă cu șase zerouri. Mai exact, să ajungem în punctul în care suntem astăzi, am investit patru milioane de euro, bani pe care i-am asigurat din fonduri proprii, credite bancare și fonduri europene. Dincolo de bani, am investit mult timp în fiecare proces în parte. Spre exemplu, ca să ajungem să putem obține certificatul ecologic de producție, a trebuit să parcurgem o perioadă de trei ani de reconversie, timp în care am fost verificați anual de către organismele de certificare și periodic suntem monitorizați. Certificările Global GAP și GRASP ne ajută să menținem un standard înalt de calitate. Apoi, tehnologia folosită este una nouă pentru România, a fost nevoie să o înțelegem și să analizăm cum o putem implementa local pentru că această tehnologie este una intensivă, cu foarte multe automatizări. Dar, cu ajutorul ei, reușim să producem 10 – 11 luni pe an. Iar durata normală de funcționare a unei construcții de genul acesta este de minimum 15 ani.

Cum a evoluat producția și ce estimări aveți pentru acest an?
2020 a fost primul an în care am reușit să producem, dar a fost un an scurt, în care în doar patru luni am produs aproximativ 20 de tone de roșii pe lună. 2021 în schimb, a fost un an plin și am reușit să livrăm către partenerii noștri 300 de tone de roșii în diverse sortimente. Cât despre 2022, estimările noastre sunt că vom vinde dublu față de anul trecut. Asta pentru că acum, pe lângă roșii, am cultivat castraveți și diferite sortimente de ardei și de dovlecei. De altfel, în fiecare an ne dorim să adăugăm două sau trei legume cu care să extindem portofoliul și, implicit, să testăm reacția consumatorilor. Anul trecut am făcut un mic sondaj și ne-am dat seama cât de mult diferă gusturile. Din acest motiv am extins foarte mult soiurile pentru că unii dintre consumatori preferă roșiile cherry prunișoare pentru că sunt mai dulci și au puțină aciditate. Sunt alții care caută roșiile mari, „tradiționale”, care amintesc de cele din grădina de la țară. Așa am ajuns în acest moment să cultivăm 15 soiuri de legume, dintre care opt tipuri de roșii.

Recent ați dezvoltat și o gamă pentru copii. Cu ce vine nou această gamă?
Tot anul trecut am gândit și acest proiect având la bază feedbackul primit de la partenerii noștri după ce au dus acasă roșiile Letca. Ne-am dorit să avem un design prietenos pentru cei mici, să le oferim inclusiv o jucărie în ambalaj. Planul nostru a fost să creăm un personaj care să ajute copiii să consume legume. Ulterior am făcut câteva teste pe grupe diferite de vârstă la nivel de soi de roșii, de ambalaj, de personaj, de design. Produsul final vine cu o prospețime aparte, un gust dulce mai pronunțat decât roșiile obișnuite și aspectul bio. Ambalajele pentru această gamă provin în proporție de 100% din procesul de reciclare și sunt reciclabile, la rândul lor. Tot procesul de dezvoltare a gamei YAPPI a durat nouă luni, dar a fost bine primit de piață și este deja listat în peste 30% din marile rețele de magazine.

Articolul complet este disponibil aici.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul 2023 a consolidat direcțiile...
Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului
Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului
Povestea businessului Legumele Vesele a început cu un IT-ist și un buyer achiziții echipamente petroliere. Niciunul dintre ei nu avea experiență...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...
Letca investește în ambalaje 100% reciclabile
Letca investește în ambalaje 100% reciclabile
Cea mai mare seră din sticlă bio din România continuă seria de acțiuni sustenabile ce au în focus protejarea mediului înconjurător și...