Ionuț Ilie, Unilever: ”Adaptarea la mediul digital este un MUST”
Prezent pe scena conferinței Trade Round Table 2016, Ionuț Ilie - Customer Development Director la Unilever South Central Europe - a vorbit despre schimbările care vin la pachet cu revoluția digitală și care modelează retailul omnicanal. Mai mult, el ne-a share-uit câteva idei despre adaptarea strategiilor de business în FMCG la schimbările din comportamentul consumatorului omniconectat.
”Oamenii își schimbă atitudinea, mediul de afaceri se schimbă și el. Spre exemplu, Uber, cea mai mare companie de taxi din lume, nu deține nicio mașină. Facebook, care este cel mai mare owner de media, nu produce conținut, iar Alibaba, cel mai mare retailer, nu are niciun produs pe stoc, ceea ce schimbă clar regulile jocului. Consumatorii caută produse premium, se uită mai mult către produsele organice. În plus, vorbim despre o polarizare după vârstă și valori culturale. Mai mult decât atât, comerțul se află sub o puternică presiune pentru că lucrurile se schimbă. După ani de consolidări vin situații de fragmentare, apar magazine mici ale fermierilor, concepte specializate și intervine e-commerce-ul”, a subliniat managerul.
Dincolo de mega-trendurile globale, Ionuț Ilie a adus în discuție și comportamentul consumatorului român, făcând o trecere în revistă a paradoxurilor specifice pieței locale. „Suntem într-o țară în care jumătate din populație trăiește încă în mediul rural, ceea ce marchează un comportament de consum diferit. Trăim în țara cu cea mai mare viteză de internet, dar care nu are infrastructura de bază, iar acest lucru influențează mult comerțul online, în sens negativ. Trăim într-o țară în care ghișeul de bancă conviețuiește cu cele mai moderne forme de banking, iar comerțul la tejghea încă are o pondere importantă și conviețuiește cu restul tipurilor de comerț”.
Chiar dacă în acest moment online-ul are o penetrare de 10% și o cotă de piață de doar 0.3% în retailul FMCG, Ionuț Ilie a subliniat necesitatea adaptării la mediul digital și a arătat cum poate fi făcut acest lucru exemplificând prin abordarea și modificările pe care le-a implementat Unilever.
”În ceea ce privește experiența în online, am simplificat tot ce înseamnă misiuni de cumpărare în trei categorii simple - rutină, nevoi zilnice și experiențial - și am încercat să fim prezenți în online și să influențăm consumatorii. În plus, execuția rămâne de bază. Mergând mai departe, vrem să ne intersectăm cu fiecare consumator, iar adaptarea la digital este un must și asta pentru că search-ul în online devine următorul raft și pentru că 80% din deciziile de cumpărare se iau pe prima pagină a fiecărui site. Mai mult decât atât, al treilea val digital vine peste noi: e vorba de “internet of things”. Și pentru că nu putem opri valul, cel mai bine ar fi să mergem cu el”, a conchis directorul de vânzări al Unilever SCE.





